۳۰ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۱۱

تودیع و معارفه مدیر دفتر موسیقی ارشاد

تکلیف ممنوع الکارها مشخص شود/ ورود موسیقی به چرخه دیپلماسی

تکلیف ممنوع الکارها مشخص شود/ ورود موسیقی به چرخه دیپلماسی

مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد دوشنبه 30 دی ماه با حضور معاون هنری وزیر ارشاد ، مدیر عامل خانه موسیقی و تعدادی از هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی در ابتدای این مراسم با ابراز خرسندی از انتخاب پیروز ارجمند به عنوان مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: به عنوان عضو کوچکی از خانه موسیقی از اینکه مسوولیت دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای دومین بار به اهلش سپرده شده است بسیار خوشحالم. البته یکبار این مسوولیت خطیر به هنرمند بزرگوار دیگری چون سید محمدمیرزمانی سپرده شد منتها به دلیل اینکه در آن دوران پازل ناقص بود این سید عزیز نتوانست موفق باشد و با صداقت و جسارت و شجاعت این جمله تاریخی را عنوان کرد که ما در دوران فعالیتی خود در دفتر موسیقی وزارت ارشاد جز صدور آگهی کار دیگری برای تکریم و حمایت از هنرمندان انجام ندادیم.

وعده های رییس جمهوری را عملی کنید

وی افزود: دولت تدبیر و امید با حمایت میلیونی مردم انتخاب شد و طی آن وزیری فرهیخته و معاون وزیری فرهیخته بر مسند مدیریت و اداره برنامه های فرهنگی هنری دولت به کار گرفته شدند پس به طور طبیعی با انتخاب پیروز ارجمند به عنوان مدیر جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد این دوره تفاوت های زیادی با دوره های قبلی خواهد داشت به ویژه اینکه تجربیات علی مرادخانی در عرصه موسیقی در این برهه زمانی می تواند ما را به دیدن اتفاقات ارجمند در حوزه موسیقی امیدوار کند.

مدیر عامل خانه موسیقی ادامه داد: ما در دوره های قبل از فضای موجود در موسیقی شکایتی نکردیم و خاموش بودیم اما در برخی مواقع نیز ناچار بودیم مواردی را عنوان کنیم از جمله اینکه مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد چرا نمی‌داند آدرس خانه موسیقی کجاست، یا اینکه من به عنوان مدیر  عامل خانه موسیقی در این سالها در کمترین شکل ممکن مگر به حکم ضرورت گذرم به این مکان دولتی نیفتاد خود گواه وجود مشکلات فراوانی در این عرصه بوده که باید به آن اشاره کرد. البته من این مشکلات را از ناحیه آقای پاشایی نمی دانم این ایراد متوجه شاکله اصلی معاونت هنری بود که به طور کامل فضای بی اعتمادی را در بین هنرمندان و اصناف هنری به وجود آورد و این اولین کاری است که پیروز ارجمند و همکارانش باید در دفتر موسیقی برای بازگرداندن اعتماد انجام دهند.

شرکت های ورشکسته موسیقی نیازمند ناجی هستند

وی با اشاره به توانمندی های مدیریتی و علمی پیروز ارجمند در عرصه موسیقی به مطالبات پیش روی هنرمندان فعال عرصه موسیقی از مدیریت جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: پیروز ارجمند با پشتوانه بسیار خوب و محکمی که در عرصه فعالیت‌های موسیقایی و دانشگاهی خود دارد می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی موسیقی ایران را حل کند که از جمله این مطالبات به حق اهالی موسیقی می توان به اعتمادسازی هنرمندان و دولت، تعامل سازنده و واقعی با اهالی موسیقی، تبدیل شدن دفتر موسیقی ارشاد به مرکز موسیقی، ارتقای سطح بودجه، تسهیل در روند پیچیده صدور مجوز آثار موسیقایی، واگذاری برخی از امور به صنوف موسیقایی طبق وعده رییس جمهور، تعامل با رسانه ملی برای ارتقای سطح موسیقی در سازمان صدا و سیما که مورد تایید اهالی موسیقی نیست، توجه به مبحث مهم و حقوقی کپی رایت برای جلوگیری از ورشکستی شرکت های تولید آثار موسیقایی، توجه به اشتغال فارغ التحصیلان موسیقی اشاره کرد.

نوربخش در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: پیروز ارجمند از جمله افراد و مدیران فعال عرصعه موسیقی است که تا آنجا که من می دانم با توجه به دوران مدیریتی خود در حوزه هنری رفت و آمدهای بسیار خوبی با حوزه های علمیه و روحانیون گرامی داشته است به همین خاطر حضور در فضای جدید مدیریتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد می تواند فرصت خوبی برای وی باشد تا با تعامل دوباره با حوزه های علمیه بار دیگر شکاف موجود میان فقه و موسیقی را از میان بردارد و من از همین جا می خواهم که برای تعیین تکلیف سرنوشت موسیقی، ارجمند گام های اساسی را بردارد و این به نظر من مهم ترین مساله ای است که باید پیش از هر چیز دیگری به آن توجه کرد.

برای مدیریت موسیقی ارشاد چند گزینه داشتیم

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد هم در این مراسم با تقدیر از تلاش های علیرضا پاشایی در سمت سرپرستی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت گذشته و ماههای اخیر گفت: ما برای انتخاب مدیریت دفتر موسیقی وزارت  ارشاد گزینه های متعددی داشتیم اما به هر صورت آنچه برای ما مهم بود ارائه یک برنامه مدون و منظم طبق همان برنامه ای که پیش رو داشتیم مهم تر از اشخاص بود از این جهت با جلسات و مشورت های متعددی که با دوستانم در خانه موسیقی و سایر کارشناسان حوزه موسیقی داشتیم به نام پیروز ارجمند رسیدیم که انتخاب وی دلایل زیادی برای ما داشت.

وی ادامه داد: ما در عرصه مدیریت هنری کشور به ویژه موسیقی نباید به سمتی حرکت کنیم که فقط منافع شخصی را ببینیم. آنچه در این میان باید برای ما مورد توجه باشد حرکت به سمت رضایت مخاطب و معطوف کردن نگاه مدیریتی به آنها باشد بنابراین انتظاری که ما برای ارائه برنامه از مدیران جدید خود طی یکی دوماه گذشته داشتیم توجه به این مساله بود. اینکه انتظار ما از مدیران سبقت از یکدیگر برای جوشش با مردم باشد.

آزاد کردن فعالیتهای هنرمندان ممنوع الکار با اصل بر برائت

معاون هنری وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پارامترهای مهم مدیریت موسیقی کشور از مولفه های مهم دولت جدید برای مدیریت در فرهنگ و هنر کشور گفت و رعایت آنها را معیاری مهم برای شکل گیری یک جریان منایب و تاثیرگذار هنری در کشور توصیف کرد و گفت: در چنین شرایط مدیریتی امضا کردن نامه ها فقط کار مدیر نخواهد بود بنابراین می توان از منظر توجه به مبانی اصولی مدیریت و همچنین توجه به حقوق شهروندی فعالیتهایی را تئوریزه کرد که نتیجه آن چیزی جز رضایت مردم، رعایت مبانی اصولی و اعتقادی نظام جمهوری اسلامی و رفع ابهامات موجود در امور نظارتی و بی دغدغه کردن هنرمندان و مردم نخواهد بود.

وی افزود: ما در عرصه موسیقی کشور هم اکنون با هنرمندان ممنوع الفعالیتی رو به رو هستیم که می توانیم با اصلاح امور نظارتی و در نظر گرفتن اصل برائت شرایطی را به وجود آوریم که در یک تعامل دو طرفه میان هنرمند و دولت مشکلات موجود این هنرمندان را نیز حل کنیم و کاری کنیم که این هنرمندان نیز به فعالیت خود ادامه دهند. من معتقدم اگر به موضوع نظارت درست نگاه کنیم همین نظارت موجب شکوفایی می شود در غیر اینصورت اتفاقاتی می افتد که هم شایسته یک نظام مدنی نیست و هم موجب سوء استفاده هایی خواهد شد که در آن  منافع شخصی وجود دارد.

تدوین اصول راهبری موسیقی کشور

مرادخانی تاکید کرد: پیروز ارجمند در این مدت با انرژی بسیار زیادی برنامه های استانی خود را نیز طراحی کرده و ما در این مدت توانسته ایم تا حد زیادی اصول راهبری موسیقی کشور را با کمک شما هنرمندان ارزشمند عرصه موسیقی طراحی کرده و آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه بدهیم که در ذیل این اصول توجه به حقوق شهروندان و هنرمندان وو باز کردن فضای امید در بین هنرمندان از مهم ترین برنامه های ما بوده است بنابراین امیدوارم با این برنامه ها و تلاش ها همه بتوانند با فراغ بال روی صحنه های موسیقی برنامه های خود را اجرا کنند .

معاون هنری وزیر ارشاد تصریح کرد: البته مشکل عمده ما در موسیقی جان مایه موسیقی نیست بلکه ما در ارائه کلام در موسیقی مشکل داریم که امیدواریم با ورود پیروز ارجمند در فضای جدید مدیریت موسیقی ارشاد بتوانیم به تمام مشکلات رسیدگی کنیم تا با کمک عقل جمعی که به طور حتم ما را به جای درست می رساند به زودی شاهد فعالیتهای ارزشمندی در موسیقی باشیم.

پیروز ارجمند مدیر جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم در این مراسم بعد از دریافت حکم خود از معاون هنری وزیر ارشاد خطاب به حاضران در جلسه گفت: در ابتدای صحبت های خود باید بگویم که از این لحظه دیگر از واژه دفتر موسیقی وزارت ارشاد استفاده نخواهم کرد چرا که این نهاد از امروز باید به عنوان مرکز موسیقی وزارت ارشاد به همه معرفی شود. ضمن اینکه جا دارد از همین تریبون مراتب تقدیر خودم را نسبت به مسوولان حوزه هنری اعلام می کنم که با کمال محبت و مهربانی این شرایط را فراهم کردند که علیرغم میل خود از این پس در مدیریت مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت داشته باشم و امیدوارم حضور من در این سمت جدید بتواند سرمنشا تحولات خوبی در عرصه تعاملات میان وزارت ارشاد و حوزه هنری باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد همایون خرم و استاد بیوک شکورزاده با اشاره به اهداف مدیریت جدید مرکز موسیقی وزارت ارشاد در دولت تدبیر و امید گفت: برنامه هایی که من برای مدیریت جدید مرکز موسیقی وزارت ارشاد ارائه دادم به نوعی سند توسعه راهبردی موسیقی ایران است که نتیجه 10 سال حضورم در طرح آسیب شناسی موسیقی ایران است که با مشورت تعدادی از بزرگان موسیقی تدوین شده و به زودی بعد از رفع ایرادات و اشکالات آن، کارگروه‌های تخصصی خود را آغاز می کند و با یک خرد جمعی که عنصر مهم سیستم مدیریتی من در مرکز موسیقی خواهد بود به کار خود ادامه می دهد.

تبیین دیپلماسی فرهنگی موسیقی ایران

ارجمند با بیان اینکه مرکز موسیقی وزارت ارشاد از این پس مرکز امن هنرمندان موسیقی است به بیان برخی از برنامه های خود در مدیریت مرکز موسیقی وزارت ارشاد پرداخت و گفت: راه اندازی مجدد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران، توجه ویژه به تولیدکنندگان و ناشران موسیقایی، اصلاح ساختار اداری مرکز موسیقی وزارت ارشاد، واگذاری امور به بخش خصوصی، تغییر در ساختار نظارت و ارزشیابی، تولید، نمونه سازی و توجه به پژوهش، حمایت از جامعه دانشگاهی، تبیین دیپلماسی فرهنگی موسیقی ایران با توجه به حوزه موسیقی شرق و جهان اسلام، تدوین نهایی سند توسعه موسیقی کشور، دور کردن فعالیت‌های مرکز موسیقی از افراط و تفریط، تشکیل یک مثلث مدیریتی بین هنرمندان، دولت و مردم با هدف رضایت حداکثری، ایجاد محورهای مشاوره ای در بخش اقتصاد موسیقی از جمله برنامه هایی که امیدواریم با کمک شما بتوانیم خدمتگذار شایسته ای برای شما اهالی موسیقی باشیم.

در پایان این مراسم هدایای از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری، موسسه هنرمندان پیشکسوت، موسسه توسعه هنرهای معاصر، واحد ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی و نهادهای دیگر هدایایی به علیرضا پاشایی و پیروز ارجمند اهدا شد.

سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی و امیر تاجیک خواننده موسیقی پاپ کشورمان نیز در این مراسم قطعاتی را اجرا کردند.

لوریس چکناوریان، فضل الله توکل، سید محمد میر زمانی، حسن ریاحی، عباس سجادی، داود گنجه ای، فردین خلعتبری، هادی منتظری، رازمیک اوحانیان، مجید ملا نوروزی، محمد علی بهمنی، فریبرز سفردوست از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

کد خبر 2217691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha