وحدني در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، افزود : در چند سال اخير جوايز ادبي گوناگوني توسط بنگاه هاي نشر كتاب راه اندازي شده كه اين جوايز به نوعي به روند داستان نويسي ما صدمه زده است .
عضو كانون نويسندگان ايران در ادامه گفت: برخي اعتقاد دارند اين جوايز ادبي توسط منتقداني داده مي شود كه كتاب ها را اصلا مطالعه نمي كنند و تنها يك كتاب را با مقاصد خاص انتخاب مي كنند .
نويسنده كتاب « خون دشت » در ادامه گفت : سمت و سويي كه اين داستان ها به ادبيات داده اند به ادبيات معاصر ما لطمه هاي زيادي زده است .
وي تصريح كرد : در اعطاي اين جوايز به نويسندگاني كه كتابهايشان مورد استقبال زيادي در جامعه قرار مي گيرد و به اصطلاح كتابهاي پرفروش دارند به هيچ وجه اهميتي نمي دهند و فقط به داستان نويسي روشنفكري كه مخاطب خاص تري دارد توجه مي شود .
به گزارش مهر ، ناصر وحدتي ، در ادامه تصريح كرد : آنچه كه مورد قبول و توجه داوران جوايز ادبي روشنفكري است ، مورد توجه و استقبال خوانندگان و مخاطبان زير سي سال ادبيات داستاني واقع نمي شود و اين يكي از مشكلات جوايز ادبي در ايران است .
نويسنده كتاب « روي خوش زندگي » در ادامه درباره علت خوانده نشدن ادبيات در ايران گفت : اگر نگاهي به گذشته و اوايل انقلاب داشته باشيم مي بينم كه در اين سالها كتاب ها با شمارگان بسيار زيادتري منتشر مي شود ولي امروزيه كتاب مورد استقبال قرار نمي گيرد .
يكي از دلايلي كه مردم به رمان علاقه نشان نمي دهند اين است كه در سطح مدارس و دبيرستان ها و مقاطع بالاتر تحصيلي تا دانشگاه ادبيات جايگاهي ندارد . |
ناصر وحدتي : نويسنده |
وي در پايان خاطر نشان كرد : البته يك نگرشي از زمان هاي گذشته باقي مانده و ان اين كه كتاب را در برخي از خانواده ها عامل تلف شدن وقت فرزندان مي دانند و با اين نگرش در مدارس ما اصلاح شود و بچه ها را تشويق كنند هر هفته يك عنوان كتاب جديد بخوانند . پس به نظر من يكي از دلايلي كه مردم به رمان علاقه نشان نمي دهند اين است كه در سطح مدارس و دبيرستان ها و مقاطع بالاتر تحصيلي تا دانشگاه ادبيات جايگاهي ندارد .
نظر شما