به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری نمایش «ردپای صورتی» امروز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه با حضور آروند دشت آرای، احسان گودرزی نویسنده، مارین میلر، ستاره پسیانی، داریوش موفق و سایر بازیگران این اثر نمایشی در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
دشت آرای در ابتدای این نشست رسانه ای گفت: بعد از تجربه اجرای نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» احساس کردم که این جریان باید ادامه پیدا کند بنابراین تصمیم گرفتم یک تریلوژی شامل «تن تن»، «ردپای پلنگ صورتی» و «بارباپا عوض میشه» را اجرا کنم. «رد پای صورتی» با وجود تمام سختی هایی که دارد یک نوع فانتزی است که سعی می شود با کیفیت و ساختار خوبی به اجرا در آید.
احسان گودرزی نویسنده این نمایش نیز در ادامه بیان کرد: تولید «رد پای صورتی» پروسه بسیار سخت و دلنشینی بود چراکه در آن درباره کاراکترهایی صحبت می شود که جزء نوستالژی نسل ما است. ما در پروسه کار از هر سمت وارد شدیم کاراکتر پلنگ صورتی خود را به ما تحمیل می کرد که باید به آن وفادار می ماندیم ما نیز تمام ایده ها را به سمت وفادار ماندن به پلنگ صورتی هدایت خواهیم کرد. ما در خیلی چیزها دخل و تصرف نداشتیم، اما سعی کرده ایم تا ویژگی های پلنگ صورتی را حفظ کنیم.
فرزین محدث نیز بیان کرد: فکر می کنم نمایش اساساً تجربه ای است که روی دوش همه بازیگران قرار دارد و هیچ کس جز اجرا کننده اثر در مواجهه با تماشاگر فشار را تحمل نمی کند.
داریوش موفق دیگر بازیگر این نمایش نیز تصریح کرد: از آنجا که کار قبلی دشت آرای را دیده بودم و می دانستم که تاکید زیادی روی جنبه های اجرایی کار دارد، علاقمند بودم تا با وی همکاری داشته باشم. من می دانستم که چطور قرار است این اتفاق بیفتد بنابراین وقتی متن تکمیل شد، راهی پیدا کردیم تا جریان های پلنگ صورتی را بازسازی کنیم.
رامین سیار دشتی نیز گفت: من متن را ندیده بودم ولی از تصاویر کار، علاقه آروند دشت آرای را به اجرایی و صحنه ای کردن انیمیشن و کمیک استریپ دوست داشتم. در این نمایش هم شیرینی و تلخی وجود دارد که شیرینی اش این است که یکی از مشهورترین و نوستالژیک ترین کارتون های کودکی را به تصویر بکشیم و بزرگترین چالش آن نیز این است که در میان یک اجرای موفق و معمولی از جنبه های آرتیستیک فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: این اثر نمایشی به شدت فانتزی است و کارکردن این اثر مثل راه رفتن روی لبه پرتگاه است زیرا گذار از انیمیشن به صحنه باید به شکل درستی انجام شود.
ستاره پسیانی نیز که پیش از این نیز تجربه همکاری با آروند دشت آرای را داشته است، گفت: اینکه کاری را با خلاقیت، حفظ ویژگی فانتزی بودن و جذابیت روی صحنه اجرا کنیم کار سختی است.
مارین میلر بازیگران حرفهای تئاتر کشور هلند نیز در این نشست اظهار کرد: اولین بار است که در ایران نمایشی را بازی می کنم و فکر می کنم این اثر کار پر چالشی است که در عین حال جذابیت خوبی دارد. این بازی نه تقلید است و نه کپی، بلکه در این اثر نمایشی بازی های پرتحرک زیادی طراحی شده است.
دشت آرای نیز در ادامه عنوان کرد: برای تئاتر مستقل تولید چنین پروژه ای بسیار جنون آور است. علی رغم چالشی که در نمایش مطرح می شود کسی که کوچکترین ایده تجاری داشته باشد، سراغ چنین پروژه ای نمی رود. دستمزد ها، هزینه ها با میزان فروش همخوانی ندارد، چراکه اگر خوش شانس باشی هزینه ها و در آمدها به یک میزان می شود.
امیر حسین دوانی طراح صحنه این نمایش در ادامه جلسه گفت: این نمایش مرز میان فانتزی و واقعیت است. در فضای فانتزی اتفاقاتی می افتد که در شکل واقعی با وجود زمان، امکانات و محدودیت های تئاتر مستقل، انجام دادنش سخت است. ما سعی کردیم با حفظ شرایط فانتزی این کار را به مخاطب منتقل کنیم.
دشت آرای در ادامه تاکید کرد: اساسا امکاناتی در تئاتر وجود ندارد و مخروبه هایی که در دست مدیران قرار گرفته است بودجه ای برای هزینه کردن در تئاتر ندارند. اجرا در تماشاخانه ایرانشهر اتفاقات بسیار خوبی را ایجاد کرد که از جمله آن اجازه تبلیغات و پیش فروش بلیت های نمایش پیش از اجرا بود که از دستاوردهای مدیریت اخیر است.
کارگردان نمایش «رد پای صورتی» افزود: اینکه امروزه نمایش در هر فضا به اجرا در می آید اتفاق بسیار خوبی است چرا که این امر به اقتصاد تئاتر کمک می کند و هنرمندان تئاتر مجبور نمی شوند برای امرار معاش به سینما و کارهای تصویری روی آورد.
وی با اشاره به اینکه این نمایش 33 اجرا در تماشاخانه خواهد داشت تصریح کرد: با توجه به مسابقات جام جهانی، امتحانات دانشجویان و محصلین و تعطیلی رسمی، مدت زمانی را در ایام اجرای اثر از دست می دهیم بنابراین اجرای نمایش «رد پای صورتی» تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت.
احسان گودرزی سپس خاطر نشان کرد: نمایش هایی با این سطح فانتزی وجود ندارد. ما با قدم گذاشتن در دنیای انیمیشن می توانیم از ویژگی های فانتزی استفاده کنیم. تاکید بر انیمیشن های محبوب و تبدیل آن به تئاتر با حفظ شاخصه های لازم در هنر نمایش اتفاق جدیدی است که آروند دشت آرای در "تن تن" و "رد پای صورتی" تجربه کرده است.
دشت آرای تاکید کرد: ما در بازی تئاتر فانتزی و برخورد فیزیکال با کار دچار معضل هستیم به طوریکه در اکثر نمایش هایی که می بینیم استفاده منحصر به فرد از ژست، بدن و فیگور حذف شده است.
سیار دشتی نیز در ادامه این نشست با اشاره به همکاری مشترکی که در گذشته با هنرمندان سوئیسی در تولید نمایش «تل ضحاک» داشته است، گفت: هنرمندان خارجی به عنوان بازیگر آموزش های صحیح و مستمری دارند البته این امر به معنای این نیست که توانایی های خارق العاده ای دارند بلکه آموزش صحیح آنها باعث شده تا همچون ما مهارت های بدنی و صوتی برای ایجاد قابلیت های بیانی را به دست فراموشی نسپارند. اگر بخواهیم منصفانه به تلاش و کار بازیگران ایرانی نگاه کنیم باید بگویم ما توانایی هایی داریم که بسیار قابل توجه تر از بازی های ایفاگران خارجی است.
مارین میلر نیز همچنین اظهار کرد: من با این دیدگاه به ایران آمدم که بتوانم از تجربیات آموزش ها و روش های کاری هنرمندان دیگر استفاده کنم، بنابراین کاری که در اینجا آغاز کرده ام برای من فرصت بزرگی است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تئاتر جهان اعلام کرد: در همه جا مشکلات مالی وجود دارد اما این موضوع در ایران پیچیده تر است و من تفاوت های زیادی میان فلسفه تئاتر ایران و کشور خودم ندیده ام. به عقیده من آنچه متفاوت است متدی است که بازیگران نمایش دریافت می کنند. بازیگر نمایش باید به اندازه ای روی بدن خود کار کند که بتواند نکته مورد نظر را ارائه دهد
در پایان این نشست رسانه ای آروند دشت آرای، با تشکر از مجید سرسنگی بخاطر حمایت هایی که از اجرای این اثر داشته است، افزود: سرسنگی تنها حامی تئاتر مستقل است و برخوردی که در این تماشاخانه با هنرمندان می شود کاملا محترمانه و ارزشمند است. این اتفاق مهمی است که یکسال پیش از اجرا با هنرمند قرارداد بسته می شود و مجوز کار صادر می شود و گروه می تواند تمریناتش را در زمان مناسب آغاز کند.
نمایش «رد پای صورتی» از 4 خرداد ماه با نقش آفرینی، داریوش موفق، فرزین محدث، مارین میلر، ستاره پسیانی و رامین سیاردشتی هر شب ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می رود.
نظر شما