به گزارش خبرگزاری مهر، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریههای رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» صبح امروز 31 اردیبهشت ماه به مدت دو روز در کتابخانه ملی آغاز شد.
دومین نشست توسعه و پیشرفت اقتصادی ارایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور هیئت رئیسه جلسه حجت الاسلام سید حسین میرمعزی و دکتر سید منصور خلیلی عراقی با ارایه مقاله محمدتقی نظرپور درباره نقد تعریف توسعه اقتصادی رایج و تبیین مفهوم پیشرفت اقتصادی، توحیدی و الحادی از دیدگاه قرآن برگزار شد.
دکتر محمدتقی نظرپور در سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نقد تعریف توسعه اقتصادی رایج و تبیین مفهوم پیشرفت اقتصادی، توحیدی و الحادی از دیدگاه قرآن کریم پرداخت.
این استادیار دانشگاه مفید گفت: توسعه همیشه به معنای رشد سالانه تولید ناخالص ملی بوده است اما تعاریف ارایه شده در این مقاله موجب شد که این معنی تکمیل گردد. این تعاریف كه از جهانبینی غرب نشئت میگرفت، ناقص بوده و کارایی لازم برای کشورهای مسلمان را نداشت، بنابراین اقتصاددانان مسلمان تعاریف جدید از توسعه مطابق جهانبینی خود بیان کردند.
اين استاد فرهيخته تاکید کرد: این تعارف با دیدگاه قرآن درباره پیشرفت اقتصادی و نقش خداوند در این پیشرفت فاصله داشت بنابراین، این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی با این فرضیه که نقش اصلی ایجاد، در پیشرفت اقتصادی به عهده خداوند است و جایگاه انسان فراهم کننده این زمینه است ثابت میکند که پیشرفت اقتصادی برای دو جامعه موحد و ملحد ماهیتی متفاوت دارد.
دکتر نظرپور معتقد است که نباید تمام نقدها و تعاریف رایج غرب و اقتصاددانان کشورها را به طور کامل کنار گذاشت بلکه باید آنها را اصلاح کرد.
سومین نشست توسعه و پیشرفت اقتصادی ارایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور هیات رئیسه جلسه حجتالاسلام سیدحسین میرمعزی و دکتر سیدمنصور خلیلی عراقی با ارایه مقاله دکتر سید محمد حسن مصطفوی درباره نقش نهادها در فرآیند پیشرفت و توسعه با رویکرد اسلامی برگزار شد.
دکتر سید محمد حسن مصطفوی در این نشست گفت: در اقتصاد نهادگرای امروز، استقرار پایدار نهادهای توسعه ای غیر اقتصادی، پیش نیاز پیشرفت و توسعه اقتصادی تلقی میشود که در این میان، نقش حاکمیت و نظام قضایی، آداب، رسوم، نظام تعلیم و تربیت که تجلی فرهنگ جامعه میباشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی افزود: در آموزه های اسلامی به ویژه گرایش شیعی، بر نقش حاکمیت - دولت تأکید میشود، به ویژه که دولت میباید حقیقت گرا و عدالت محور با کارگزارانی سالم و مردمی باشد، همچنین جایگاه والای علم و تعلیم و تربیت، جایگاهی ویژه و از عواملی است که در صورت توجه به مفاهیم، مباني و پيشفرضها و به روز کردن روح آنها و بررسی دقیق و تأملات عمیق در جهت برقراری و تداوم آنها، جامعه پیشرفت میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: در این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از داده های اسنادی (کتابخانه ای) نگارش یافته، به مواردی در تاریخ دوران اسلامی میپردازد که مفاهیم فوق در حد تعاریف و ظرف زمانی خود، کمابیش جاری و ساری بوده و دوره رونق را رقم زده و در مواقعی که عناصر مذکور با تحولات، تغییر نکرده و رشد نیافته، دوره رکود تجربه شده است.
نظر شما