۲۵ شهریور ۱۳۸۴، ۱۰:۵۴

بيژن بيژني در گفتگوي اختصاصي با "مهر " :

موسسه هاي فرهنگي - هنري از خوشنويسي حمايت نمي كنند

موسسه هاي فرهنگي - هنري از خوشنويسي حمايت نمي كنند

كمرنگ بودن هنر خوشنويسي نشانه بي توجهي موسسه هاي فرهنگي و سازمان هاي دولتي نسبت به اين هنر است. طبيعي است كه اگر موسسه هاي فرهنگي - هنري ، متولي اين هنر نباشند ، هنر خوشنويسي در محاق فراموشي قرارمي گيرد .

" بيژن بيژني " - خوشنويس  درگفتگو با خبرنگار تجسمي " مهر " با اعلام اين مطلب درخصوص ارتباط ادبيات و خوشنويسي گفت : همان طور كه مي دانيد ، دستمايه خوشنويسي ما همواره متاثراز ادبيات منظوم بوده است . گرچه امروز از اشعار نو نيز در خط نوشته ها استفاده مي شود . به اين ترتيب ، مي توان نتيجه گرفت كه ادبيات وخوشنويسي علاوه براين كه مكمل يكديگرند  با هم در ارتباط هستند .

وي افزود : خطاط اساسا شعر را براي خطاطي كردن از شاعر وام مي گيرد . اما انتخاب اشعار ، قالب ها و حتي نوع شعر بسته به سليقه شخصي خطاط است. تصورمن درتمام اين سالها براين بوده است كه مهم نيست ، خطاط به سمت تصوير كردن كدام نوع شعر گرايش داشته باشد ، آن چه در يك اثر خوشنويسي اهميت دارد، مضامين و درونمايه آن اشعار است .

اگر موسسه هاي فرهنگي - هنري ، متولي خوشنويسي نباشند ، اين هنر در محاق فراموشي قرارمي گيرد 

اين خطاط قديمي در پاسخ به اين پرسش كه شما مي گوييد ، هنرخوشنويسي هنربزرگي در ميان ايرانيان است ، با اين حال حضور اين هنر امروز كمرنگ ترشده است ، فكرمي كنيد دليلش چيست  گفت : با اندكي دقت مي توان متوجه شد كه انگيزه خطاطان درسالهاي پيشين ، درقياس با امروز قوي تربوده است . اگر مي بينيد كه هنر خوشنويسي امروز كمرنگ تر به نظرمي رسد ، عدم توجه و حمايت موسسه هاي فرهنگي و ارگان هاي دولتي نسبت به اين مقوله است. طبيعي است كه اگر موسسه هاي فرهنگي - هنري ، متولي اين هنر نباشند ، مقوله خوشنويسي در محاق فراموشي قرارمي گيرد .

" بيژني " ادامه داد : خوشنويسي هنر پرخرجي است كه نيازمند حمايت هاي مالي ومعنوي است . به اين ترتيب پشتيباني هاي مالي از اين جريان نيز مي تواند در پررنگ كردن اين هنر كه قدمتي طولاني در كشورمان دارد ، نقش مثبتي داشته باشد.

 درسالهاي گذشته ، گالري دارها براي برگزاري نمايشگاه هاي خط ، اقدام به چاپ بروشورو كاتالوگ مي كردند .امروز تمام اين كمك ها ، كمرنگ و به ندرت انجام مي شود

وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار تجسمي "مهر" كه گالري ها چقدر از برگزاري نمايشگاه هاي خط استقبال مي كنند گفت : متاسفانه بايد بگويم ، گالري ها نيز درحمايت كردن اين رشته كوشا نيستند . درسالهاي گذشته ، گالري دارها براي برگزاري نمايشگاه هاي خط ، اقدام به چاپ بروشورو كاتالوگ مي كردند . همين طوربا اطلاع رساني جامع به هنرمندان براي برپايي اين يك نمايشگاه كمك مي كردند . امروز تمام اين كمك ها ، كمرنگ و به ندرت انجام مي شود و خطاط ناچار است  ، به شخصه تمام هزينه هاي جانبي نمايشگاه خود را به عهده بگيرد.

اين خطاط كه به زودي تعدادي از آثار خود را در يك نمايشگاه انفرادي به نمايش مي گذارد ، درتوضيح بيشتر نمايشگاه خود تصريح كرد : اين نمايشگاه در طي يكي دوماه آينده برگزارمي شود. درحال حاضر مشغول انجام دادن فعاليت هاي جانبي براي اين نمايشگاه هستم . دراين نمايشگاه انفرادي ، سعي كرده ام تا بيشتر آثار سياه مشق ، قطعه نويسي و چليپاي خود را به معرض نمايش عمومي بگذارم. هم چنين از تمام رنگ ها براي جذاب شدن كارها استفاده كرده ام .

وي گفت : اين نمايشگاه بعد از سه سال كه از برگزاري نمايشگاه " ناي وني " من مي گذرد ، برگزار خواهد شد . دراين نمايشگاه  60 اثر ارائه مي دهم كه از اشعار نو و كلاسيك هم در تصوير كردن آنها كمك گرفته ام .

" بيژن بيژني " در پاسخ به اين سوال كه چرا بعد از برگزاري نمايشگاه " ناي وني " سه سال براي برپايي نمايشگاه بعدي وقفه افتاد گفت : توجه داشته باشيد كه هنرمند نمي تواند ، هرسال اقدام به برگزاري نمايشگاه كند . دليلش هم اين است كه هنرمند بايد پس از برگزاري هرنمايشگاه ، پالايش شود تا بتواند به مجموعه جديدي از آثار خود دست يابد و كارهاي مطلوب تري به بيننده عرضه كند .

کد خبر 229761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha