به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، قبل از ظهر پنجشنبه در همایش بین المللی امت اسلامی که در مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد گفت: امت اسلامی با مشترکات فراوانی چون قرآن، پیامبر، قبله و زبان دینی نباید این همه اختلاف را در خود شاهد باشد و این اختلافات ناشی از تعصبات جاهلانه و نفوذ اجانب است.
وی افزود: همه مسلمانان به اهل بیت علیهمالسلام معتقدند؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) مسلمانان را به صیانت از دو امانت گرانبها یعنی قرآن و اهل بیت(ع) سفارش فرمودند.
استاد برجسته حوزه با اشاره به این که متأسفانه امروز کشورهای اسلامی دچار جنگهای بی ثمر شدهاند، ادامه داد: جنگ جهانی اول و دوم بین غربی های و اروپایی ها اتفاق افتاد، اما آنها عاقل شده اند و می خواهند همین جنگ ها را بین مسلمانان ایجاد کنند و متأسفانه جاهلان دنیای اسلام نمی دانند که چرا و با چه سندی به دنیال خون ریزی و کشتار هستند.
این مرجع تقلید، تاکید کرد: علمای بزرگ جهان اسلام باید جمع شوند و بساط این جهالت ها را جمع کنند و ما مطمئن هستیم که دست اجانب در کار است و باید بر این وضعیت چیره شویم.
وی اضافه کرد: از سال 1948 که اسرائیل فلسطین را اشغال کرد، تا کنون هنوز علمای جهان اسلام کنار هم جمع نشده اند و فراخوان عمومی علیه صهیونیست ها اعلام کنند، ولی متأسفانه چه این فراخوان علیه کشوری اعلام میشود که بزرگ ترین جرم آن دشمنی با رژیم صهیونیستی و مقاومت در مقابل صهیونیست هاست، بنابراین پس معلوم میشود که این جهالت و نفوذ اجانب باعث شده که نیروی مسلمانان به جای مبارزه با استعمار و صهیونیست، به جنگ با خود مشغول شود.
آیت الله سبحانی با یادآوری این مطلب که هنوز هیچ کدام از علمایی که احکام تکفیری میدهند، برای رهایی از شر رژیم صهیونیستی فتوا ندادهاند، تصریح کرد: ما مسلمانان در کلیات مشترک هستیم و اختلاف در فرعیات است؛ در عصر رسول خدا(ص) نیز این اختلافات وجود داشت و همیشه ایشان مردم را به وحدت فرا میخوانند. ایجاد وحدت بین قوم خزرج و بین مکه و مدینه و حتی وحدت بین مسلمانان و یهودیان که یک وحدت سیاسی بود، از جمله اقدامات نبی مکرم اسلام(ص) بود که باید درسی برای زمام داران جهان اسلام باشد.
وی افزود: یک اساس نامه وحدت با یهودیان مدینه داشتند که بنده در این رابطه تحقیقات زیادی انجام دادهام.
این مفسر قرآن کریم یادآور شد: در گذشته به نگاه تقریبی خاصی بین مسلمانان حاکم بود. به عنوان مثال بغداد پایگاه علم اسلامی بود، نه شیعه و یا سنی. به این نحو که بسیاری از شاگردان شیخ مفید که از علمای بزرگ اسلام اند، سنی بودهاند و در بعضی اوقات تعداد این شاگردان از شاگردان شیعه ایشان بیشتر می شد. این مسئله دو پیام دارد: یکی این که اکثر مباحث علمی در اسلام با هم مشترک اند و دوم این که چقدر راحت میان شیعه و سنی در یک مدرسه علمی در کنار هم درس می خواندند و برایشان فرق نمی کرد که استاد شیعه است یا سنی، بلکه فضل و علم و عمل استاد بود که شاگردان را به تحصیل می داشت.
آیت الله سبحانی در پایان تاکید کرد: امروز ما منادی وحدت بین مسلمان هستیم و می خواهیم که دیگر برادران در این مسیر با ما همراه باشند و با محکوم کردن تکفیر و تأکید بر مشترکات، زمینه وحدت مسلمانان را فراهم کرده و افراطی گری را از بین ببرند.
نظر شما