به گزارش خبرگزاری مهر، این نشست با حضور دکتر فریبا علاسوند از دفتر مطالعات زنان و خانواده قم و عده ای از دانشجویان و فعالان حوزه فرهنگ و مطالعات زنان آغاز و با تعریف کار جهادی و مدیریتی در دو حوزه اجتماع و خانواده ادامه یافت.
علاسوند با اشاره به شعار سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، گفت: مخاطبان شعار رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی دو گروه مردم و مسئولان را شامل می شود که هرکدام در جایگاه خود باید عمل کنند. وی به تعریف عزم پرداخت و افزود: عزم به معنی آخرین مرحله ای است که شخص می خواهد وارد عمل شود و آن را انجام دهد که ناظر به این است که در این زمینه از سمت مرد باید وارد عمل شد و اقدام صورت داد.
این کارشناس مسائل اجتماعی زنان، ضمن تبیین جایگاه اصلی و مهم زنان در خانواده ادامه داد: مدیریت جهادی که مد نظر مقام معظم رهبری نیز است، بیشتر شامل بعد اجتماعی و کاری مسئولان می شود و دخیل کردن بانوان در این حیطه که با روحیات آنها سنخیت ندارد تبعات خانوادگی و اجتماعی خواهد داشت. باید در نظر گرفت که جایگاه زن در خانواده به عنوان همسر و مادر بسیار تأثیرگذار و اساسی است به طوری که به شیوه غیر مستقیم می تواند در مرتبه مدیر جهادی مرد قرار گیرد اما در حوزه ویژه خود و کارکرد خانه و خانواده. همچنین اگر بانویی بتواند همراه با رسیدگی به امور همسر و فرزند، فعالیت های اجتماعی و دینی و فرهنگی خود را نیز مدیریت کند بسیار قابل تقدیر بوده و مثال زدنی خواهد بود.
وی در ادامه به این مطلب اشاره کرد: که مدیریت جهادی در صحنه اجتماعی نیاز به پیش فرض هایی دارد که در آن صورت می توان لفظ مدیر جهادی را به آن اطلاق کرد. از بین موارد بسیار می توان به تلاش مضاعف، بسیج همگانی، توقع کم، پرکاری، پرهیز از اسراف و تشریفات و لامکان و لازمان بودن اشاره کرد که مصداق بارز آن را می توان در سیره مدیریتی امیرالمومنین مشاهده کرد تا جایی که حضرت فاطمه زهرا (س) در خطبه ای ایراد فرموده اند که اگر امیرالمؤمنین(ع) خلیفه می شدند طوری مردم را به چشمه می رساندند که نه راکب خسته شود و نه مرکب. به این معنی که طوری مدیریت می کردند که به قول معروف آب در دل کسی تکان نخورد و مردم در آسایش و آرامش باشند. همچنین امام رضا(ع) در حدیثی به این مضمون اشاره به این نکته داشتند که مدیر خوب مدیری است که از مادر به زیردستان خود مهربان تر باشد.
علاسوند افزود: جهادگر به معنی کسی است که از گران ترین چیزهای خود یعنی همان جان بگذرد و آنرا به میدان بیاورد و در طی کار با خدا معامله کند. در نتیجه چنین شخصی از مرگ نمی هراسد پس نشان دهنده این است که عاقبت اندیش است. چنین شخصیتی نه تهدید می شود، نه مورد تطمیع قرار می گیرد و کسی می توان وی را مرعوب کند. پس این چنین مدیریتی را می توان مدیریتی قاطعانه و استوار نامید.
دکتر علاسوند با اشاره به ابعاد مختلف مدیریت جهادی، یاد آور شد: مدیریت جهادی ابعاد مختلفی دارد که در بیشتر آنها تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد مثل دوری از تشریفات و تجمل اما در ابعادی دیگر مثل لامکان و لازمان بودن آن که ناظر به عملکردی فی البداهه دارد می توان گفت که هماهنگی با روحیات و وظایف اصلی زنان ندارد چرا که زنان در خانواده با توجه به نقش همسری و مادری وظایفی دارند که این ویژگی از کار جهادی به این وجه از عملکرد خانوادگی آنها ضربه می زند.
وی با اشاره به این موضوع که نقش مادری و همسری بانوان بی بدیل است و هیچ جایگزینی برای آن در هیچ کجای جهان یافت نمی شود ادامه داد: بسیاری از محدودیتها و یا قوانینی که در رابطه با زنان در سراسر دنیا اجرا می شود ناظر به همین موضوع است مثل ممنوعیت کار شبانه و یا شغل پرستاری و مربیگری برای کودکان که در بیشتر نقاط دنیا در اولویت خانم ها قرار دارد زیرا بیشترین سازگاری را با روحیات و توانایی های آنان دارد.
علاسوند در بحثی مفصل به نقش جنسیتی زن و مرد پرداخته و عقبه آن را در غرب که به دهه 70 میلادی بازمی گردد، اشاره کرد و افزود: مفهوم sexو gender در غرب در این دهه از هم جدا شده که اولی به معنای تفاوتهای زن و مرد است که منشأ بیولوژیکی دارد و دیگری به معنای تفاوتهایی است که براساس فرهنگ و آموزش به وجود آمده است.
این کارشناس مسائل اجتماعی زنان، در ادامه به سیر قهقرایی تفکرات غرب در رابطه با زنان و خانواده پرداخت و افزود: نهایتا حاصل این اندیشه ها و رویکردها زنان را به عرصه اجتماع کشاند اما نتوانست مردان را به خانه بکشاند و شاید یکی از علتهای اصلی فروپاشی اساس خانواده در غرب همین باشد.
وی ادامه داد: جامعه پذیری در خانواده شکل می گیرد که اساس آن برعهده زنان است. در دهه های گذشته پژوهشگران با نسلی از جوانان رو به رو شدند که رفتار های نابهنجاری از خود بروز می دادند نظیر گروه های رپ و راک و....که آنها را نسل x(ایکس)نامیدند. آنها به این نتیجه رسیدند که این نسل مصادف بوده اند با رکود اقتصادی غرب که به تبع آن زنان نیز پا به پای مردان وارد عرصه های کاری و اجتماعی شدند که حاصل آن هزینه فرهنگی بود که به گردن حکومت ها افتاد.
فعال مسائل اجتماعی و زنان افزود: با طرح این مبحث که در سند پکن که در دهه های اخیر تنظیم شده است مفاهیمی چون خانه و خانواده به house hold به معنی چهار دیواری تغییر یافت که در آن صورت زندگی دو جنس مخالف بدون وجود تعهد و رسمیت ادامه پیدا می کند. فاجعه ای که هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان به وقوع میپیوندد.
وی تشریح کرد: فعالیت در حوزه های تعلیم و تربیت و یا فرهنگ و... بیشترین هماهنگی را با طبیعت زنان دارد و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد اما زنان در مدیریت های کلان گزینه های خوبی نیستند. از لحاظ حقوقی مدیریت خانه با مرد است و از لحاظ غیر حقوقی مدیریت روابط خانواده با زنان و این با تنظیم ضوابط متفاوت است.
وی با اشاره به مباحث اقتصادی و نقش زنان در این حوزه، یادآور شد: اقتصاد با اشتغال دو مفهوم متفاوتند که نباید به جای هم مورد استفاده قرار بگیرند زیرا اشتغال مقوله ای است که با حقوق و بیمه و ... تعریف می شود اما اقتصاد نقشی غیرمستقیم را متصور می شود که سبک زندگی دینی بر اساس مفاهیمی چون قناعت و شکر، سرمایه گذاری و ... شامل شده که در سیره اهل بیت(ع) نیز بارز است.
این کارشناس مسائل اجتماعی زنان تصریح کرد: نقش زن در مهندسی فرهنگی کشور باید خوب تبیین شود و نقش زن در فرهنگ و اقتصاد باید پررنگ دیده شود. همچنین NGOهایی باید راه اندازی شوند تا بتوانند در نهادهای حکومتی جای باز کنند.
وی در پایان سخنانش افزود: جهاد المرء حسن التبعل که حسن التبعل به معنای خوب شوهر داری با خانه داری متفاوت است و چون زن مرئوس است و شوهر قوام بر او، تبعیت و مدارای فردی با همین لطافتها و ... با چنین شخصی که غالبا از او خشن تر است مصداقی از جهاد اکبر محسوب می شود.
این جلسه با طرح پرسش وپاسخ پیرامون همین مسئله پایان یافت.
نظر شما