به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین جلسه سینماروایت با نمایش مستند «جهانشهریها» برگزار شد. این مستند برآمده از مجموعه مستندی به همین نام است که به بررسی زندگی مسلمانانی که در نقاط مختلف دنیا سکونت دارند، میپردازد.
با قرض کردن کار را آغاز کردیم
این نشست با حضور محسن یزدی فعال رسانه ای و شهاب اسفندیاری کارگردان مستند همراه شد.
شهاب اسفندیاری با بیان اینکه آنچه به عنوان یک فیلم کامل در سینماروایت نمایش داده شد، برآمده از 3 قسمت از مجموعه «جهانشهری ها» است، اضافه کرد: فصل اول این کار در انگلستان ساخته شد و ما به واسطه یکی از شخصیتهای این فیلم که ونزوئلایی بود با روحانی آرژانتینی که شرایط اسلام آوردن این شخصیت را ایجاد کرده بود، آشنا شدیم و از طریق او به سمت کشورهای آمریکای لاتین رفتیم.
وی به سختیهای تولید این کار اشاره و بیان کرد: در شروع کار مشکلات بسیاری داشتیم مخصوصا که به لحاظ هزینه دستمان تنگ بود و حتی ناچار شدیم با قرض کردن، کار را آغاز کنیم. حتی برای هماهنگیهای مربوط به فیلمبرداری هم با محدودیت روبرو بودیم و به همین دلیل سعی کردیم فیلمبرداری را در پوشش توریست انجام دهیم.
مغز همه ما تا حدی استعمار زده و همه نگاهها به غرب است
وی در ادامه در واکنش به سوال محسن یزدی که چرا مردم ایران تصوری از مسلمانان سایر کشورها ندارند؟ گفت: این مساله برآمده از عوارض استعمار است. مغز همه ما مقداری استعمارزده و همه نگاهها به غرب است و همه قیاسها با غرب انجام میشوند. کمتر پیش میآید که با غیر غربیان خود را مقایسه کنیم در حالی که در بسیاری از کشورهایی که حتی خبر از نوع حکومت آنها نداریم، اتفاقات قابل توجهی رخ میدهد.
اسفندیاری با اشاره به کم کاری مستندسازان در قبال تصویرسازی درست از مسلمانان دیگر نقاط دنیا اظهار داشت: واقعیت این است که در این عرصه هر چند به صورت پراکنده کارهایی انجام میشود اما به دلایل مختلف که یکی از آنها عدم پخش مناسب آثار است مخاطبان چنان که باید با آثار آشنا نمیشوند. در اغلب موارد بدترین باکس پخش تلویزیونی به این گونه آثار تعلق میگیرد و همین میشود که حتی مخاطب پیگیر هم خبر از تولید چنین آثاری نداشته باشد.
در کل آمریکای لاتین فقط در یک کشور رایزن فرهنگی داریم
اسفندیاری با اشاره به کم کاریهای مدیران فرهنگی در ایجاد شرایط مناسب برای تبلیغ اسلام در آن سوی آبها افزود: شاید باورش سخت باشد اما در کل آمریکای لاتین فقط در یک کشور رایزن فرهنگی داریم و نهادهای اسلامی ما هم در این کشورها هیچ حضوری ندارند. این یک خلأ بزرگ است و باید برای جبران آن هر چه زودتر کاری کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه حتی راوی آرژانتینی وی نیز به عنوان گزینه ای مهم برای تبلیغ اسلام مورد توجه قرار نمیگیرد، یادآور شد: حتی راوی آرژانتینی فیلم با این همه خدمتی که به اسلام و تشیع کرده است اما هنوز مجوز اقامت دائم در ایران را ندارد و با یک ویزای طلبگی در ایران سکونت دارد آن هم در شرایطی که وی مثلا در کشوری مثل پرو کاملا شناخته شده و حتی مقامات بالای کشوری او را می شناسند.
کارگردان مستند «جهانشهریها» در واکنش به انتقادی درباره ارائه تصویر کلیشهای از مسلمان کوبایی که به ظواهر توجه شده است، اظهار کرد: آنچه در اینجا ارائه شد صرفا قسمتهای ابتدایی مجموعه است و در قسمتهای بعدی درباره جلوه های عملی اسلام در زندگی 2 کوبایی هم مطالبی ارائه میشود آن هم با تمرکز بر زندگی 2 مسلمان توانمند که یکی از آنها ریاضیدان است.
همه در حمایت از این گونه آثار سخنرانی میکنند
اسفندیاری درباره نبود حمایت ارگانهای مرتبط بیان کرد: مراکز زیادی در حوزه مستندسازی منطبق با انقلاب و دفاع مقدس فعالیت میکنند اما پیدا کردن یک حامی حداقلی، دوسوم انرژی مرا گرفت. متاسفم که بگویم همه در حمایت از این گونه آثار سخنرانی میکنند اما اغلب درها بسته است. آن قدر بی مهری دیدم که بدم نمیآمد در تیتراژ بزنم با سپاس از ارگانهایی که از من حمایت نکردند.
وی ادامه داد: البته کارهای مستندی هم هست که صرفا برای سیر و سیاحت در غرب و بدون کمترین دردسری و با بودجههایی 20 برابر بودجه کار ما ساخته میشود اما متاسفانه اگر بخواهم رقم بدهم، فیلم من با بودجه یک مستند استانی ساخته شد.
کارگردان مستند «جهانشهریها» درباره پخش اثر خود همراه با سانسور، ریشه آن را در زمان ریاست علی لاریجانی در صداو سیما دانست و گفت: ریشه این گونه سانسورها به زمان ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما بازمیگردد. در زمان لاریجانی دندانپزشکی با سوابق امنیتی، معاون سیما شد و برای حل مشکلات مربوط به ممیزی، قدرت اصلی را به پخش داد. از اینجا به بعد بود که پخشها به ابزاری برای سانسور تبدیل شدند.
اختلافات بین مدیران در پخش مستند و سانسور آنها در تلویزیون
اسفندیاری ادامه داد: این روال باعث شد در سالهای بعد همواره میان مدیران گروه و مدیران پخش مشکلاتی وجود داشته باشد و بارها پیش آمد که مدیر گروه کاری را تایید میکرد اما مدیر پخش آن را تایید نمیکرد. در مستند «جهانشهریها» استفاده از کلمه بهایی باعث سانسور کل سکانس می شد بدون آنکه مسئولان بدانند بخش مربوطه چه تاثیری در نتیجه گیری نهایی کار دارد.
این کارگردان در پایان بیان کرد: مدیران شبکه ها هم آن قدر سرشان شلوغ است که دیگر وقتی برای حل مشکلات مستندها ندارند. تصور کنید مدیر شبکه ای را که باید کلی سروکله بزند برای کنداکتور برنامه های ورزشی و سریالها و تله فیلمها و این طبیعی است که چنین مدیری زمانی برای دیدن مستندها ندارد و در نهایت زیردستانش هستند که سانسورهای عجیب و غریبی را بر کار وارد میکنند.
نظر شما