به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا هنرمند از فیلسمازان سینمای کودک در دوران طلایی آن در سخنانی گفت: در دهه ۶۰ فیلم نسبتا موفق «دزد عروسکها» را ساختم اما بعد از آن دیگر کسی به سراغ من برای ساخت فیلم کودک نیامد و یا اینکه اصلا از من سوال نشد که به چه دلیلی این فیلم را ساختی.
وی با نگاهی مقایسهای به وضعیت تولید در سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: بعد از دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ نه تنها تولید فیلمهای کودک و نوجوان بلکه تولید تمامی ژانرها با افزایش هزینه همراه بوده است.
او با بیان اینکه علاوه بر مشکلات تولید سوال اصلی این است که چرا دیگر فیلم کودک تولید نمیشود؟ افزود: این معضل علتهای مختلفی دارد که مهمترینش این است که مدیریت سینمایی کشور نسبت به این موضوع بی توجه است و به همین دلیل سینمای کودک مغفول مانده است.
کارگردان «دزد عروسکها» خاطرنشان کرد: از همان دهه ۶۰ میتوانستند برای تولید فیلم کودک فکر کنند و برنامه ریزی داشته باشند، البته این نکته را باید یادآور شد که متاسفانه در هیچ زمینهای در طول این سالها برنامه ریزی وجود نداشته است.
هنرمند با بیان اینکه سینمای کودک متولی میخواهد، گفت: سینمای کودک نیاز به برنامه کلان مدیریتی دارد زیرا مدیران سینمایی کشور از یاد بردهاند که در کشور مخاطب کودک هم وجود دارد ضمن اینکه کودکان ما خوراک فکری و فرهنگی میخواهند.
کارگردان «عزیزم من کوک نیستم» همچنین گفت: مدیران به جای اینکه دچار روزمرگی شوند به برنامه ریزی های کلان فکر کنند و برای ساخت فیلمها برای کودکان از کارشناسان این حوزه بهره ببرند.
کارگردان فیلم «مرد عوضی» با اشاره به این که جشنواره فیلم کودک با تولید انبوه و رونق در تولید فیلم کودک معنا مییابد، یادآور شد: البته باید توجه داشت که مشکل تنها در فیلم کودک نیست زیرا کودکان ما کتاب مناسب هم برای خواندن ندارند و بیشتر کتابها تخیلی، فانتزی و ترجمه است به همین دلیلی در ادبیات کودک بسیار ضعیف هستیم.
نظر شما