به گزارش خبرگزاری مهر، نشست فیلمسازان بخش بین الملل با حضور ماریا پومیر، رافائل لارا، اکرم عدوانی و دیانا کمال الدین در سینما فلسطین برگزار شد.
اکرم عدوانی کارگردان تونسی در این نشست بیان کرد: کار هنر مقاومت تکیه بر ارزش های اصیل یک ملت است و کار سینمای معاصر هم تکیه بر ارزش های اصیل است. کشورهای غربی می خواهند که ما جنگ و صلح را از چشمان آنها نگاه کنیم اما ارزش گذاری و طبقه بندی های آنها مورد توجه حامیان مقاومت نیست.
وی ادامه داد: در تونس صحبت کردن از سینمای مقاومت سخت است، سینما در پرتو حمایت مالی شکل می گیرد و کشورهای اروپایی و امریکایی کمک های بی دریغی به سینمای ما می کنند و این سوال را طرح می کند که چرا آنها از پروژه هایی حمایت می کنند که مشکلات ما را بیان نمی کنند.
عدوانی تصریح کرد: امروز ما نیازمند به ایجاد ساختار مقاومت هستیم و این مهمتر از تجهیز سلاح است.
فیلمی درباره ارزشهای تونس رد جشنواره فیلم مقاومت
وی در رابطه با فیلمی که از کشور تونس برای شرکت در جشنواره مقاومت ارایه شده است، اظهار کرد: این فیلم در رابطه با انقلاب تونس است و در برابر چشمان ما ارزش هایی را نشان می دهد که باعث شکل گیری انقلاب شده است که به دست هنرمندان تونس این ارزش ها در جریان انقلاب فیلمبرداری شد.
عدوانی افزود: این فیلم به عمق رنج های خانواده شهدای تونس می پردازد، خانواده هایی که در برخی از روستاها هستند و رنج زیادی را متحمل شده اند. یادآوری می کنم که کارگردان این فیلم تا کنون 30 فیلم را در رابطه با اسلام هراسی در غرب، جریانات مقاومت در لبنان و .. ساخته است.
ماریا پومیر فیلمساز فرانسوی در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که زمانی که جوانتر بودید تفکراتتان در رابطه با اسرائیل چگونه بود؟ گفت: مساله فلسطین در اروپا در دهه 70 به عنوان مساله روز شناخته می شد و در دهه 80 نیز سوالاتی مربوط به هلوکاست شروع شد و تفکراتی مربوط به صهیونیست در انجا غالب شده بود من نیز از همان زمان شروع به تحقیق در این زمینه کردم.
رافائل لارا کارگردان مکزیکی نیز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چگونگی تفکرات در مکزیک در رابطه با ایده سوسیالیسم و کمونیسم در مکزیک عنوان کرد: اصولا اوج قدرت تفکرات چپ در مکزیک در دهه 60 و 70 بود که به تدریج توسط جاسوسان امریکا و اسرائیل از میان برداشته شد و امروز دیگر برای مردم تفکر چپ و راست تفاوتی ندارد و باید بگویم که همه سیاست مداران فاسد شده اند و غم انگیزتر اینکه قانون های نفتی را که از مهمترین منابع درامد کشور مکزیک است امریکاییان تغییر داده اند و به صورت شرکت های خصوصی درآمده است که در نهایت سود حاصل از آن به جیب آمریکایی ها می رود.
«پادشاه شن ها» تفاوت بین اسلام راستین و تکفیری ها را نشان می دهد
دیانا کمال الدین نماینده نجدت انزور کارگردان فیلم «پادشاه شنها» نیز در پاسخ به این پرسش که چرا رسانه ها تلاشی در رابطه با ایجاد وحدت بین فرقه های اسلامی انجام نمی دهند، گفت: همه تلاش ها باید در این راستا صورت بگیرد و عدم تلاش در این حوزه خیانت به ملت هایمان است. فیلم «پادشاه شن ها» تفاوت بین اسلام راستین و تکفیری ها را نشان می دهد و اینکه چه کسانی پشت سر مدعیان داعش قرار گرفته اند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه سختی ها و خط قرمزهایی برای ساخت فیلم هایی در رابطه با مقاومت به خصوص فیلمی مثل «پادشاه شن ها» برایشان وجود دارد، عنوان کرد: این سوال حساسی است ما از زمانی که به فکر ساخت فیلم «پادشاه شن ها» افتادیم آقای نجدت انزور مورد هجمه های فراوانی قرار گرفت و حتی درخواست نمایندگان عربستان چیزی جز توقف فیلم نبود و در یک فتوا او را محکوم الدم اعلام کردند. حتی هنرپیشگان فیلم نیز مورد تهدید قرار گرفتند با این وجود ما به راه خود ادامه دادیم.
وی ادامه داد: هموراه نظام های حکومتی مانع تولید اینگونه از فیلم هایی که راجع به حقایق صحبت می کند هستند، حتی پادشاه شن ها برای پیدا کردن اسپانسر دچار مشکل شده بود زیرا این موانع موجب عدم توانایی برای بازاریابی فیلم نیز می شود. ما پس از گذشت دوسال هنوز درحال بازاریابی برای فیلم هستیم اما شرکت این فیلم در جشنواره مقاومت ایران شاهد زنده ای برای این نکته است که می توانیم این نوع از فیلم ها را بسازیم و هنرمندان نباید به خاطر خطوط ممنوعه از فعالیت خود صرف نظر کنند بلکه باید دنبال حقیقت و بیان انها باشند.
سازندگان «پادشاه شنها» فیلمی درباره داعش میسازند
کمالدین خاطرنشان کرد: ما از کشوران حامی مقاومت می خواهیم که از فیلم های این حوزه حمایت کنند. و درنظر داریم که در اینده فیلمی در رابطه با داعش بسازیم.
رافائل لارا نیز در ادامه از دغدغه خود در ساخت فیلم گفت و اظهار کرد: دغدغه من ساخت فیلم برای یک کشور خاص نیست، فیلم اول من در رابطه با کلمبیا بود و می خواهم مخاطب پس از دیدن من به فکر فرو برود و پس از تماشای ان فیلم همچنان برایش ادامه داشته باشد. فیلم من در رابطه با ارزش های مقاومت است و همه انسانها می توانند با ان همذات پنداری کنند. من می خواستم با ساخت این فیلم مردم مکزیک از گذشته خود باخبر شوند و حتی زمانی که این فیلم در ژاپن به نمایش درامد انها گفتند کاش ما هم مکزیکی بودیم و این نشان می دهد که اینم فیلمی تاثیرگذار بوده است.
در ادامه پومیر در رابطه با بی توجهی ها با ساخت فیلم هایی در رابطه با فلسطین عنوان کرد: از نظر من فلسطین سرزمین مقدسی است و از نظر جغرافیایی و سیاسی نیز اهمیت بالایی دارد اما لابی های اسرائیل خیلی قوی است و حتی پیش آمده که هنرمندان یهود فیلمی در رابطه با فلسطین ساخته اند اما انها با لابی های قوی خود جلوی ان را گرفته اند.
وی افزود: باید به فلسطین به عنوان موضوعی جهانی و انسانی نگاه شود و اینگونه می توانیم به انها کمک کرده و ابعاد انسانی فلسطین و جنگ ان را نشان بدهیم.
غمگینانه است که یک طرف با سنگ بجنگند و طرف دیگر با بمب و سلاح
رافائل لارا نیز ادامه داد: موضوع فلسطین بسیار پیچیده است و ان یک دغدغه انسانی است اما آنچه من به آن اهمیت می دهم موضوع انسانی ماجرا است چون این خیلی غمگینانه است که یک طرف با سنگ بجنگند و طرف دیگر با بمب و سلاح.
در پایان دیانا کمال الدین در رابطه با اکران فیلم «پادشاه شن ها» در ایران خاطرنشان کرد: این بستگی به دولت جمهوری اسلامی و شرکت های خصوصی فعال در این زمینه و میزان حمایتشان دارد.
نظر شما