"آيدين آغداشلو" - نقاش و مدرس هنرهاي تجسمي، در گفت وگو با خبرنگارتجسمي "مهر"، با اعلام اين مطلب گفت : البته فراموش نكنيد كه درباره برخي هنرها مثل نگارگري و خوشنويسي تا حدود زيادي ، كار و حمايت شده است، ولي درباره ساير صنايع مورد نظر شما مثل انواع بافت هاي سنتي يا گچبري ها ، به اندازه كافي و آن طور كه بايد و شايد به آنها پرداخته نشده است .
وي در پاسخ به اين پرسش كه چگونه مي توانيم اين گونه از هنرهاي سنتي و ملي مان را همسو با جامعه تكنولوژيك و هماهنگ با زندگي مدرن امروز كنيم؟ گفت : اين اشتباه محض است كه فكر مي كنيم اگر اين هنرها به همان شكل سنتي باقي بمانند، به دست فراموشي سپرده ميشوند. ما نمي توانيم اين هنرها را به آن شكل كه مي خواهيم براساس سلايق و مطابق با گذشت زمان ، به سوي يك جاده به قول شما مدرن هدايت كنيم . اين گونه از هنرها، فقط احتياج به حفظ و نگهداري دارند و تنها از اين طريق است كه مي توان آنها را تا قرنها پررنگ نگه داشت.
"آغداشلو" افزود: اگر دقت داشته باشيد مي بينيد كه اين جريان تنها در كشور ما اتفاق نيفتاده است. درساير كشورهاي جهان نيز، روند هنرهاي سنتي به همين سبك و سياق دنبال مي شود. به عنوان مثال، دركشوري مثل روسيه، روي جعبه ها به نقاشي سنتي پرداخته مي شود. در چين نيز شاهد چنين اتفاقي بوده ايم . بخشي از درآمد توريستي وجهانگردي دولت چين، به حفظ كردن هنرهاي سنتي برمي گردد. درواقع ، پرداختن به هنرهاي سنتي به همان شكلي كه هستند، در يك گستره حيرت انگيزي ارائه مي شود و حتي توريست ها وجهانگردان نيز از اين جريان استقبال مي كنند. به هر حال ، من اعتقاد دارم كه هنرهاي سنتي ما بايد در ابعادهنري مورد توجه وحمايت قرار گيرد وبا طراحي و مديريت مناسب به مخاطب ارائه شود . توجه داشته باشيد كه ما هرگزنمي توانيم ، هنرهاي سنتي امان را درمقياس هاي مدرن ، به اشكال جديدتري ارتقاء دهيم .اين هنرها به خودي خود زيبا وماندگار هستند و به همين شكل موجود، ازاين زيبايي بهره دارند . همان طور كه اشاره كردم ، فقط بايد حمايت شوند و تحت سرپرستي با نظارت هاي مطلوب قرارگيرند.
وي تصريح كرد : دقت در جنبه هاي كيفي و نظارت هاي عالي ، مي تواند هنرهاي سنتي ما را ازدرونمايه هاي تكراري و پيش وپا افتاده خارج كرده و به رونق آن بيفزايد. هم چنين تربيت كردن هنرمندان عالي ومجرب نيز مي تواند دراين امر، تاثيرات مثبتي داشته باشد. تنها با انجام دادن چنين اقداماتي است كه مي توان هنرهاي سنتي را دربازارهاي جهاني مطرح و همسو ساخت . البته من اعتقاد دارم نگهداري هنرهاي سنتي تنها از دست دولت ساخته نيست. دولت تنها مي تواند در سطح قابل توجهي، كارگاه بسازد كه اين كارگاه ها با به تاييد رسيدن به يك توليد انبوه دست يابند .
اين نقاش خاطر نشان كرد : حدود هشتادسال پيش ، اداره اي به نام صنايع مستظرفه تاسيس شد. هدف از تاسيس اين اداره، توجه به هنرهاي قديمي و قابل تامل بود كه دولت نيز سهم عمده اي درنظم بخشيدن به آنها داشت . درجريان تاسيس اين اداره، كارگاه هايي نظير : سفال ، قلم زني و منبت كاري ابداع شد كه بسترساز حضور هنرمندان خوبي درعرصه هنرهاي تجسمي شد . امروز نيز اگر اين كارگاه ها به دست دولت ونهادهاي دولتي ، بنا شود ، با يك نظارت دقيق و بازاريابي از جانب دولت ، زمينه هاي تقويت وخلاقيت نيز براي هنرمندان فراهم مي شود.
" آيدين آغداشلو" در ادامه گفت: نقاشي قهوه خانه اي ، نقاشي حماسي ومردمي بود كه با وجود اماكني مثل قهوه خانه ها ، در معرض ديد مردم عادي در مراسم پرده داري و .. قرارمي گرفت. درونمايه اين نوع نقاشي را عمدتا شرح حوادث كربلا وتصويرگري شاهنامه تشكيل ميداد. اين درونمايه ها تا زماني كه قهوه خانه ها وجود داشتند براي مردم تازگي داشت . با زوال قهوه خانه ها وكمرنگ شدن تم هاي مذهبي در نقاشي ، اين نوع از نقاشي محدود تر شد .
وي اضافه كرد : البته با اشاراتي كه به هنرهاي سنتي داشتم و راه كارهايي كه دراين زمينه ارائه دادم، همين راه حل ها را مي توان در بدنه اين طرح جاي داد . به هرحا ل، اگر مصرف اين نقاشي در جهان مدرن امروز يافت نمي شود، مي توانيم ياد وخاطره اش را جاودان كنيم . بايد از هنرهاي سنتي مان حمايت كنيم و آنها را زنده نگه داريم .
نظر شما