۱۷ مهر ۱۳۸۴، ۱۳:۳۹

پرويز تناولي درگفت وگو با "مهر" : هنر بايد با مخاطب در ارتباط نزديك باشد تا متعالي شود

پرويز تناولي درگفت وگو  با "مهر" : هنر بايد با مخاطب در ارتباط نزديك باشد تا متعالي شود

درمملكت ما، بيشتر تصاوير شهيدان در سطح شهر مشاهده شده است تا مجسمه هاي آنها. تصور مي كنم، پاسخ اين سوال به متوليان و دست اندركاران دولتي برمي گردد.

"پرويز تناولي " - مجسمه ساز كشور- درگفت وگو با خبرنگار تجسمي "مهر"، با اعلام اين مطلب گفت: گرچه تصاوير شهدايي كه درجريان جنگ تحميلي و وقوع انقلاب اسلامي ، به مقام شامخ شهادت رسيده اند، پرتره سازي و توسط نقاشان ديني - مذهبي در سطح شهر ، نصب شده اند، اما با يك نگاه اجمالي مي بينيم كه مجسمه هيچ يك از اين اشخاص در سطح شهر به چشم نمي خورد.

وي افزود: كم توجهي متوليان امر ودست اندركاران دولتي و زيباسازي شهرها ، باعث شده است تا مجسه سازان نيز نتوانند دراين حوزه آن طور كه مي خواهند به فعاليت بپردازند. همان طور كه گفتم ، اين تنها شهداي انقلاب نيستند كه به دليل بي توجهي ، مهجور وناشناخته مانده اند. مشاهير ادب وهنروموسيقي مانيز درايران از چنين شرايطي برخورداربوده اند .

اين مجسمه ساز تصريح كرد: اين كه چرا امروز با وجود دردست داشتن هزينه ها وامكانات كافي ، به ساختن مجسمه هاي شهدا پرداخته نمي شود، امري سوال برانگيز است. منتهي ، دقت داشته باشيدكه مجسمه ساز نمي تواند به اين پرسش شما پاسخ گويد. زيرا همان طوركه اشاره كردم ، مجسه ساز بايد مجوزساخت اين شخصيت ها را ازمتوليان امر بگيرد.

" تناولي " گفت : ساختن شخصيت هاي شهيدان و مشاهير ايراني از ابعادمختلف حائز اهميت است . ساختن مجسمه هاي آنها باعث زيبايي وآراستگي پارك ها وميادينمان مي شود. از طرفي ، همواره يك جنبه آموزنده نيز دارد . به اين شكل كه مي توانيم با قراردادن شناسه هايي دركنار اين مجسمه ها، آنها را به عنوان شخصيت هاي ملي -مذهبي به مخاطبان معرفي كنيم .گذشته از اين دوبعد ، با ساختن مجسمه اين عزيزان ، مي توانيم از آنها به خاطر ايثار واستقامت درطول سالهاي جنگ ،قدرداني وتجليل كنيم.  

 وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار تجسمي "مهر " كه ترميم مجسمه قديمي " شيرين وفرهاد" شما به كجا رسيد گفت : مجسمه " شيرين وفرهاد " سالها پيش باافتتاح دانشگاه شيراز ،مقابل باغ ارم ، نصب و پرده برداري شد . دليل نمايش اين اثر درشيراز اين بود كه درهمان سالها دانشگاه شيراز ازمن خواست تا يك مجسمه با تم دلخواه خود براي آنها بسازم . اين مجسمه ، همزمان با افتتاح دانشگاه شيراز ، پرده برداري و نصب شد . درجريان وقوع انقلاب اسلامي ، قسمت هايي از مجسمه " شيرين وفرهاد " ازبين رفت . بعد از جنگ وبا مرور زمان ، من تصميم به مرمت اين  مجسمه گرفتم . بنابراين با همراهي " سيامك سليمي " كه يكي ازهمكاران قديمي وخوب من بود ، به امر تعمير وترميم اين مجسمه پرداختيم .به اين شكل كه امسال ، ريخته گري وجوش اين مجسمه را " سيامك سليمي " به عهده گرفت . خود من نيز قطعاتي از مجسمه راكه در جريان انقلاب ازبين رفته بود را دوباره سازي كردم .

اين مجسمه ساز گفت : مجسمه سازي ما درحال حاضر وضع مطلوبي ندارد . اين درحالي است كه ما هم درزمينه مالي و هم به لحاظ اجرايي و فضاسازي ، استطاعت داشتن كارگاههاي مجسمه سازي وتبعات آن را داريم اما اصلي ترين معضل ما در وضعيت كنوني ، نقص در سيستم مديريت اين رشته است .

وي افزود:  اگر دقت داشته باشيد مي بينيد كه امروزمجسمه سازان ما از كمبودهايي نظير نداشتن كارگاه رنج مي برند . درواقع داشتن كارگاه يكي از آن معضلاتي است كه درحيطه مجسمه سازي به آن اشاره كردم . امكان تهيه يك مكان مناسب براي اغلب مجسمه سازان ، دشواراست وقادر به تهيه آن نيستند . اين درحالي است كه رشته مجسمه سازي ، منوط  به داشتن يك فضاي مناسب براي فعاليت است. به هر حال قصه مجسمه سازي در ايران ، سردرازي دارد و نيازمند يك حامي ومتولي دلسوز است . اگر مي بينيد كه علاوه برمشكلاتي ازاين دست ؛ بي ينال ها ودوسالانه هاي مجسمه سازي نيز درقياس بانقاشي كم صورت گرفته است ‏ ؛ دليل آن را درريشه هاي مجسمه سازي جستجو كنيد. يعني بازهم نبودن يك ارگان حمايت كننده ودلسوزو بي توجهي نسبت به اين حوزه ‏ ؛ به اين مشكلات دامن ميزند.  

" پرويز تناولي " در پاسخ به اين  پرسش كه رايج ترين سبك مجسمه سازي درميان مجسمه سازان جوان امروزي چيست گفت : همان طوركه ميدانيد ‏مجسمه سازي داراي سبكهاي گوناگوني است ومجسمه ساز نيز نمي تواند ‎؛ خودرا محدود به يك سبك كند . من معتقدم ‏؛ مجسمه ساز بايد تمام سبك هاي موجود را دراين زمينه تجربه كند تا بتواند به يك رشد متعالي دست يابد .

پرويز تناولي در خصوص برگزاري " گذرهنرمندان " درمحوطه فرهنگسراي نياوران نيز گفت : من اين روش را خيلي خوب ارزيابي مي كنم. نقاشي كردن يا ساختن مجسمه  به وسيله هنرمندان عرصه تجسمي ‏ ؛آن هم درفضاي باز و مقابل تيررس مخاطبان ؛ مي تواند باعث رشد وتعالي هنر شود . اين امر باعث مي شود تا مخاطباني كه اساسا باتمام شاخه  هاي هنري ‏؛ بيگانه هستند ؛‏ باآن آشنا وبه نوعي ارتباط بگيرند .

 

 

 

کد خبر 239171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha