به گزارش خبرگزاری مهر، «ايده» موضوع نخستين فصل نشستهای باشگاه فیلمنامه نویسان سینمای ایران است كه در سلسله جلسات فصل پاييز از زواياي مختلف به اين موضوع پرداخته میشود.
در اولين بخش از اين نشست سيدسعيد رحمانی درباره «از ايده تا ساختار» به پرسش های يک ايده خوب چيست؟ نسبتش با ظرفيت دراماتيک چيست؟ چگونه يک ايده در مسير بسط و گسترش، از يک موقعيت دراماتيک به ساختار دراماتيک تبديل می شود؟ و آيا برای اين مسير فرمولی وجود دارد؟ پاسخ خواهد داد.
سيدسعيد رحمانی فيلمنامه های سينمايی «ازدواج صورتی» و «سربلند» و مجموعه هايی چون «سايه آفتاب»، «همراز»، «رسم عاشقی»، «زخم»، «روز رفتن»، «سی امين روز»، «گمگشته»، «دريايیها»، «معما» و چند تلهفيلم را در كارنامه دارد. وی همچنين مدرس دروس تخصصی کارشناسی ارشد ادبيات نمايشی در دانشگاه صدا و سيما، مدرس فيلمنامه نويسی در انجمن سينمای جوانان ايران و هم اکنون عضو شورای مرکزی کانون فيلمنامه نويسان سينمای ايران است.
در بخش دوم اين نشست نیز هادی مقدمدوست درباره «از ايده تا ساختار» با مطالعه موردی فیلمنامه «آرايش غليظ»، به مباحثی چون مشکلات و سردرگمی های نويسنده برای ساخت و بسط داستان (بعد از کشف ايده) از کجا آب میخورد؟ چاره ها و راه های خروج از اين سردرگمی ها را چگونه با طرق شخصی و تجربی پيدا کنيم؟ و کسی میداند ايده ای که پيدا کرده خوب است يا نه؟ می پردازد.
هادی مقدم دوست فيلمنامه های سينمايی «بی پولی»، «سربه مهر» و «آرايش غليظ» و مجموعه ها و فيلم های تلويزيونی «کاشانه»، «اين يک دادگاه نيست»، «گل من گلی»، «سوانح العشاق»، «لب دريا»، «فريدون مهربان است» و «وضعيت سفيد» را به طور مشترک با حميد نعمت الله به نگارش درآورده است. فيلم سينمايي «سر به مهر» نخستين تجربه كارگردانی در كارنامه اوست.
در آخرين بخش نشست نيز «انتقال تجربه» با حضور يک مهمان ويژه سينمايی به شكل پرسش و پاسخ برگزار میشود.
دومين نشست باشگاه فرهنگی آموزشی كانون فيلمنامه نويسان سينمای ايران با موضوع «ايده» پنجشنبه 29 آبانماه 93 ساعت 15 با حضور اعضای باشگاه، اعضای كانون فيلمنامه نويسان و نمايندگان رسانهای در سالن سيفالله داد خانه سينما برگزار میشود.
نخستين نشست باشگاه 24 مهرماه با سخنرانی حسين مهكام، مهران كاشانی و فريد مصطفوی به عنوان مهمان ويژه بخش «انتقال تجربه» با استقبال روبرو شد.