"سعيد رحماني"، فيلمنامه نويس مجموعه تلويزيوني "مرده متحرك" در گفت و گو با خبرنگار تلويزيون "مهر" درباره شكل گيري اين فيلمنامه توضيح داد: هميشه موضوعاتي هستند كه در ذهن نويسنده ته نشين مي شوند تا اين كه به زمان خود برسند. به قول "مرضيه برومند" كه اشاره مي كند فيلمنامه مثل سيرترشي است. من هم اين طرح در ذهنم بود. البته دو سال و نيم پيش اين طرح را نوشتم. "عليرضا افخمي" هم از طرج چنين موضوع معنوي استقبال كرد.
وي افزود: اما موضوع اين طرح جسارت زيادي براي كار كردن مي خواست، چرا كه در ارتباط با عالم بعد از مرگ چالش ايجاد مي كرد و مديران صدا و سيما نيز واهمه داشتند، به همين دليل اين طرح دراولويت سريال هاي مديران شبكه هاي دوم، سوم و تهران قرار نگرفت. البته آن ها اين طرح رد نمي كردند و استقبال هم مي شد، ولي در اولويت قرار نمي گرفت. تا اين كه اين جسارت سال گذشته در آقاي فرجي، مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما ديده شد واز طرح استقبال كردند. بعد از گرفتن تاييد از طرف ايشان از همان ابتدا با مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما در قم سه تا از روحانيون براي مشاوره در كنار قصه بودند كه نقض غرضي صورت نگيرد. من هم براي نوشتن قصه اين مجموعه سعي كردم از آيات و احاديث استفاده كردم.
كتايون رياحي و مجيد صالحي در نمايي از مجموعه تلويزيوني مرده متحرك
وي در ادامه اشاره كرد: از سوي ديگر روح ما در اين مجموعه گرفتار اعمال خودش است و ما سعي كرديم كه حركات روح برگرفته از آيات و احاديث شود. خوشبختانه مشاوران در هر جاي قصه كه لازم بود نظرات شان را مي گفتند، حتي بايد اشاره كنم كه اين قصه در كل 7 تا 8 بار بازنويسي شد و با نوشتن هر قسمت جديد بازنويسي قسمت قبل نيز انجام مي شد. در كل مرحله نگارش و بازنويسي همزمان انجام مي شد و اين كار در حدود چهار ماه به طول انجاميد. البته بايد اشاره كنم كه با رضا كريمي، كارگردان اين مجموعه نيز در تعامل بسيار خوبي بوديم و ايشان نيز كاملاً به متن وفادار بودند، چرا كه اطلاع داشتند كه اين متن از نظريات سه مشاوره نيز بهره مند شده بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تعدد مشاوران براي شما به عنوان فيلمنامه نويس مشكل نبود كه به كار لطمه بزند، گفت: به خاطر دارم كه چند سال پيش كسي از من پرسيد چرا كاري در ارتباط با آقا زمان ساخته نمي شود. من هم گفتم براي اين كه تعامل بين نويسندگان و مشاوران مذهبي به اندازه كافي نيست، البته اين مساله به حرفه اي بودن نويسنده برمي گردد كه تا چه حد از نظر مشاوران بهره ببرد. در اين كار نه تنها تعدد مشاوران لطمه نزد، بلكه خيلي هم كمك كرد و يك تعامل دوستانه در ميان ما حكمفرما بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه به چه دلايلي تصميم گرفتيد مضون روح را با طنز تلفيق كنيد و كمدي وحشت را در اين مجموعه ارائه دهيد، گفت: مجموعه هاي ماه رمضان بايد ويژگي هاي خاصي پيدا كنند، چرا كه در ماه رمضان ما مهمان خدا هستيم. بنابراين بينندگان نياز دارند كه فضاي مفرحي را ببينند، اما بي انصافي است كه به مضامين ماه رمضان نگاه معنوي كم رنگي داشته باشيم و تنها به كلماتي همچون افطاري وسحري اكتفا كنيم. در حالي كه بايد نگاهي عميقي روي مضامين داشته باشيم تا مخاطبان به ديدن مجموعه جلب شوند. به همين دليل تصميم گرفتيم در كنار اين كه روي يك مضمون معنوي كار مي كنيم، فضاي مفرح طنازي شيريني را براي بينندگان به وجود بياوريم.
نمايي از مجموعه تلويزيوني مرده متحرك
وي عنوان كرد: هر اثري دو ويژگي همچون تاثير و نفوذ دارد. در واقع با داشتن نفوذ روي قصه باعث مي شويم كه مخاطب كار را تحمل كند و تاثير كه به ساختار مربوط مي شود.
وي خاطر نشان كرد: از سوي ديگر ما قصد داشتيم مضمون آخرت با ترس از مرگ نشان داده نشود، بلكه اين فضا باشكوه باشد. به همين دليل اين فضا را انتخاب كرديم تا به مخاطب تلنگري نيز زده باشيم و توجه مخاطبان خاص نيز جلب شود. البته كاراكتر مجيد صالحي نيز به بار كمدي اين مجموعه خيلي كمك كرد. همچنين ما مفهوم انتظار نيز آورديم كه در كار تعليق زيادي به وجود بياورد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا قبل از پخش نام مجموعه به دوست اختصاصي من تغيير كرده بود، اما مجدداً عنوان مرده متحرك براي اين مجموعه انتخاب شد، گفت: وقتي ما نام مرده متحرك را گذاشته بوديم، برخي از ملاحظات جدي پيش آمده بود، اما با اين حال عنوان دوست اختصاصي من هم مناسب نبود، به همين دليل با صحبت هاي انجام شده با مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما توافق كرديم كه نام مرده متحرك براي اين مجموعه مناسب تراست. از سوي ديگر اين نام سمبليك هم است.
نمايي از مجموعه تلويزيوني مرده متحرك
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا ديالوگ هاي مجيد صالحي كه نقش جلال را ايفا مي كند به صورت فيلم فارسي است و ديالوگ هاي يك آدم تقريباً لمپن را مي گويد، گفت: اين مجموعه كمدي وحشت و آن هم از نوع كمدي موقعيت است. ما در اين مجموعه قصد نداشتيم كه جلال يك آدم خاص باشد، بلكه يك شخص ساده دل باشد كه افكارساده انگارانه نيز دارد و مجيد صالحي با تعاملي كه نسبت به شخصيت جلال پيدا كرد. اين كاراكتر را ايفا كرد. شايد اگر به غير از مجيد صالحي بازيگري ديگر كه بيشتر تجربه بازي در نقش هاي جدي را داشت، جاي جلال بازي مي كرد، مسلماً اين كاراكتر به گونه اي ديگر در مي آمد. حتي بايد اشاره كنم كه بخش زيادي از ديالوگ هاي مجيد صالحي از بداهه گويي هاي خودش است. به عنوان مثال مرتب عنوان كردن كلماتي همچون "من شما را نمي شناسم"، "موزي" و... از بداهه هاي مجيد صالحي است و تلقي كه وي از نقش جلال داشته است.
گفتني است، سعيد رحماني تا كنون مجموعه هايي همچون گمگشته، همراز و رسم عاشقي را براي ماه رمضان نوشته است.
نظر شما