اين كارگردان تئاتر در گفت وگو با خبرنگار تئاتر "مهر" ضمن بيان مطلب فوق تصريح كرد: اگر هنرمندان ما به سمت تئاتر مردمي گام بردارند، تئاتر براي مردم يك ضرورت مي شود و ديگر خود مردم متقاضي افزايش و توسعه تئاتر هستند و به كمبود فضا ها و امكانات تئاتر اعتراض مي كنند.
وي افزود: اگر ما هنرمندان با همين امكانات و شرايط موجود سعي كنيم ظرفيت تئاتر را بالا ببريم و صندلي هاي موجود تالار ها را پر از تماشاگر كنيم تئاتر به عنوان يك ضرورت جامعه مورد توجه قرار مي گيرد ، متأسفانه گاهي شاهد اجراهايي در سالنهاي تئاتر هستيم كه نه تنها تماشاگران را جذب نمي كند بلكه موجب دوري آنها از تئاتر هم مي شود و گاه اين نمايشها عناوين دهان پركني هم دارند.
دژاكام گفت : متأسفانه تماشاگران تئاتر عبارت شده اند از خانواده هاي خود هنرمندان و تماشاگران خاص تئاتر. درحالي كه در ميان مخاطبان تئاتر ما بايد شاهد همه اقشار جامعه باشيم .
اين هنرمند ويژگي تئاتر مردمي را تئاتر فهيم ، روشنفكري و قابل فهم براي همه مردم دانست و متذكر شد: بايد همه تماشاگران اعم از يك جراح مغز واعصاب تا يك نانواي محترم شهر بتوانند از ديدن يك تئاتر لذت ببرند و به حظ معنوي ، زيبايي شناسي از نظر كارگرداني و بازيگري و صحنه آرايي برسند.
كارگردان " عروسي خون" به بهره گرفتن از منابع غني ادبيات كهن مانند اشعار حافظ ، مثنوي ، معنوي و... كه براي مردم عامه شناخته شده و دوست داشتني است ، جهت رسيدن به هنر مردمي تأكيد كرد و در باره حضور چهر هاي سينمايي و تلويزيوني
بر صحنه تئاتر افزود: استفاده از بازيگران سينما و تئاتر در صورتي كه به جذب تماشاگر تئاتر كمك كند و كاردر صحنه تئاتر را بلد باشند ، اشكالي ندارد اما استفاده از چهره هاي كاذب و ترفندهاي كاذب براي جذب مخاطب به تئاتر در ست نيست.
دژاكام همچنين تصريح كرد: در استفاده از آثار كلاسيك هنرمنداني مانند شكسپير نيز بايد به مقتضيات زمان و زيبايي شناسي حاكم بر زمان هم توجه كرد.
كارگردان " ليلي و مجنون " ضمن بيان اين مطلب كه با همين امكانات محدود هم مي توان تئاتر را بهينه كرد، خاطرنشان كرد: من بارها گفته ام اگر در سراسر سطح شهر تهران ، سالن هاي كوچك تئاتري داشته باشيم ، مشكل ما حل مي شود، متأسفانه آن قدر دسترسي به تئاتر سخت شده است كه تماشاگران اصلا امكان حضور ندارد .
اين بازيگر و كارگردان قديمي تئاتر گفت: متأسفانه تعداد فراواني سالن تئاتر در سراسر كشور وجود دارد كه مورد استفاده قرار نمي گيرند تا چه برسد به سالنهاي بدون استفاده در تهران، تعدادي از اين سالنها متعلق به ارشاد است مانند تالار محراب و تالارمجموعه فرهنگي آزادي در ميدان آزادي .
وي با اشاره به نقش تالار محراب و مجموعه فرهنگي آزادي در حل بخش زيادي از مشكلات گروههاي تئاتري جهت اجرا ، توضيح داد: با اضافه شدن اين دو تالار به فضاهاي تئاتري كشور حداقل مي توان مشكل 20 گروه تئاتري را حل كرد. تالار محراب اكنون شرايط مناسبي براي اجرا دارد و در حد تالار سنگلج است اما مدتي است از مدار سالن هاي اجرا جدا شده است.
دژاكام همچنين يكي از دلايل عدم رسيدگي به مشكلات موجود را تئاتر نديدن مسوولان كشور دانست و افزود: متأسفانه بيشتر مسوولان ما تئاتر نمي بينند و هرگاه هم به ديدن تئاتر مي آيند، در صندلي هاي مبله تالار اصلي يا لژ مخصوص تالار وحدت نشسته اند، بنابراين هيچ گاه در جايگاه نامناسب وكوچك تماشاگران تالار نو كه موجب كمر درد مي شود ، ننشسته اند تا از نزديك با مشكلات تئاتر آشنا شوند.
نظر شما