" داود شهيدي " - كاريكاتوريست - درگفت وگو با خبرنگار تجسمي " مهر "، با اعلام اين مطلب گفت : آثاري كه در حال حاضر در خانه كاريكاتور ايران ارائه شده است ، يك چهارم آثاري از فعاليت من در زمينه كاريكاتور است كه دراين سالها هرگز فرصت نمايش آنها را پيدا نكرده ام .
وي افزود: درونمايه ومضامين اين آثار را سوژه هاي رئاليستي اجتماعي كه به نوعي برگرفته از واقعيت خارجي زندگي نيز هستند تشكيل ميدهد. اين سوژه ها كه اغلب با هاشورهاي غليظ تصوير شده است . مي توان گفت ، رئاليست انتقادي در آثار من تا به آنجا پيش مي رود كه به تدريج به طنز سياه مبدل ميشود. اين نوع طنز در كاريكاتور از سال 1347 و به وسيله من در ايران پايه گذاري شد .
اين كاريكاتوريست تصريح كرد : طنز سياه ، شعر را در قالب كاريكاتور به حالت خاصي مبدل مي كند و به آن رنگي از انتقاد مي بخشد و گاه حتي تا اعماق فلسفه و درون گرايي نيز پيش مي رود.
"شهيدي " درپاسخ به اين پرسش كه كاريكاتوريست تا چه مرزي مجاز است از نماد در كاريكاتور استفاده كند؟ گفت : زندگي لايه هاي مختلفي دارد . اولين لايه در كاريكاتور با كاريكاتور ژورناليستي روبه رومي شود. دراين نوع كاريكاتور تمام آثار تاريخ مصرف دارند . با طي شدن دوره كاريكاتور ژورناليستي، كاريكاتور، شكلي عميق تر به خود مي گيرد و واقع گرايانه تر عمل مي كند. در اين مرحله حقوق انسان ها براي كاريكاتوريست بيشتر اهميت مي يابد . كاريكاتور جدي تر مي شود و دركنار هنرهاي ديگر قرارميگيرد .
وي گفت : به بيان ساده تر كاريكاتور معنا گرا در نظر مخاطب شكل مي گيرد و مثل ادبيات مهم جلوه مي كند . هنگامي كه كاريكاتور درمرحله رئاليزم اجتماعي قرار مي گيرد ، با يك عمق جريان مي يابد. اين عمق و ژرف نگري ، اساسا طنز سياه نام دارد . طبيعت انسان ، تنهايي هاي انسان و كسوف هاي روحي، از مضامين اصلي اين نوع كاريكاتور به شمار مي روند .
" شهيدي " كه اخيرا به برگزاري يك نمايشگاه از آثار كاريكاتور خود در خانه كاريكاتور ايران پرداخته است ، خاطرنشان كرد : البته كيفيت بياني در طنز سياه فرق مي كند . يعني تراژدي كم كم جاي كمدي را مي گيرد و كاريكاتوريست ناچار است يك فضاي عميق را طرح كند.
در نمايشگاه آثار كاريكاتور " داودشهيدي " 55 اثر با مضامين انتقادي - اجتماعي و فلسفي به چشم مي خورد . اين نمايشگاه تا اواسط آبان ماه در خانه كاريكاتور ايران داير خواهد بود .
نظر شما