به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی، عصر دوشنبه در کارگاه آموزشی حاکمیت عقلانیت دینی در جامعه که با حضور مدیران ادارت کل تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش استان سمنان در قم برگزار شد ابراز داشت: کرامت معادل واژه فارسی ندارد و باید چندین کلمه را در کنار هم گذاشت تا بتوان مفهوم واقعی آن را انتقال داد.
این استاد حوزه با اشاره به ابعاد شخصیتی نبی مکرم اسلام، شخصیت حضرت محمد (ص) را در کل هستی بینظیر برشمرد و ابراز داشت: در کل عالم هستی انسانها و از میان انسانها؛ انبیاء الهی و در میان انبیاء ها، پیامبران اولوالعزم و در میان این پیامبران حضرت ختمی مرتبت محمدمصطفی (ص) بالاترین درجه را دارد.
جوادی آملی، بیان داشت: قرآن کریم یک کتاب عادی و معمولی نیست بلکه برترین کتاب الهی است که خداوند آن را از طریق رسول الله (ص) آن را برای هدایت مردم نازل کرده است.
وی با بیان اینکه برای شناخت ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام اقدام کافی و مناسب صورت نگرفت افزود: مسیحیت برای شناساندن حضرت مسیح از طریق کلیساها فعالیتهای بسیاری صورت دادند و آن حضرت را تا مقام خدایی بالا بردند و شخصیت حضرت مسیح به قرائت کلیساها در چندین قرن تبلیغ شد.
دشمنان با کنار زدن اهل بیت (ع)، قرآن را مهجور کردند
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اضافه کرد: با آمدن رسول الله و اعلام رسالت ایشان منبع خاصی برای معرفی حضرت وجود نداشت و دشمنان با کنار زدن اهل بیت (ع)، قرآن را مهجور کردند و راه شناخت پیامبر اکرم (ص) کمرنگ شد و امروز هم شاهدیم شخصیت پیامبر اکرم (ص) آنگونه که باید و شاید به جهانیان شناخته نشده است و ایشان در جهان مظلوم هستند.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) همچنان در عالم امروز ناشناخته است افزود: شخصیتی که اهل تسنن از پیامبر اکرم (ص) ارائه میدهد؛ بسیار کوچک و محدود است و در کتابهای تفسیری آنان، عصمت، علم غیب و معجزه پیامبر (ص) زیر سئوال رفته است.
حجت الاسلام جوادی آملی ادامه داد: امروز در کنار قبر رسول الله سکوتی از جنس جهل و نادانی حاکم است و به کسی اجازه نمیدهند که از شخصیت پیامبراکرم (ص) بگوید که این امر از جهالت و نادانی است.
هیچ دایرهای از مکان و زمان نبوده جز اینکه پیامبر (ص) بر آن تسلط داشته داشت
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه خداوند برای پیامبر اعظم (ص) همه عالم را به خدمت میگیرد افزود: خداوند برای نام پیامبر (ص) آنقدر احترام قائل میشود که نام حضرت را در کنار نام خود میآورد و هر کجا که نام خداوند باشد نام رسول الله نیز به چشم میخورد و خداوند حضرت محمد (ص) را حبیب خود معرفی میکند.
جوادی آملی بیان داشت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال پیامبر اعظم (ص) نامگذاری شد اقدامات خوبی در راستای معرفی شخصیت پیامبر صورت گرفت هر چند که این برنامههای در برابر نقش و تاثیرگذاری رسول الله بسیار اندک بود.
وی افزود: به لحاظ وسعت وجودی؛ هیچ دایرهای از مکان و زمان نبوده جز اینکه پیامبر (ص) بر آن تسلط داشته داشت و از زمان حضرت آدم تا خاتم تنها یک دین وجود داشته گرچه شریعتها مختلف بودند که بعدها نسخ شدند ولی دینی که دارای فضایل اخلاقی است همانند دین اسلام هیچگاه از بین نرفته و نخواهد رفت.
در برخی از کشورها دیگر جایی برای حاکمیت خداوند وجود ندارد
این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: هر پیامبری که مبعوث شد شریعت پیامبر دیگر را منسوخ میکند اما دین را تایید میکند و ما نباید اینگونه فکر کنیم که غصههای انبیاءباید به فراموشی سپرده شود.
حجت الاسلام جوادی آملی، جنگ آینده را جنگ بین انسان و خدا دانست و افزود: امروز در بخشی از جهان مکتب اصالت انسان حاکم است و عدهای امروز انسان را در برابر خداوند قرار دادهاند و مکتب اصالت انسان آمده تا وحی و خدا را نفی کند و انسان و خواستهها و غرایضش را ببیند.
وی ابراز داشت: در برخی از کشورها انسان از دیدگاه دانشمندان مادی به عنوان خدای عالم، حکومت میکند و برای آنان تمایلات شیطانی اصل است و دیگر جایی برای حاکمیت خداوند وجود ندارد.
برخیها تلاش میکنند تا قرآن را کلام بشر بنامند
این استاد حوزه علمیه قم، گفت: برخیها تلاش میکنند تا قرآن را کلام بشر بنامند و میخواهند تا پیامبر را زمینی کنند و بگویند دین یک تجربه زمینی است و اینگونه القاء کنند که شخصی با آمادگی روحی میتواند یک تجربه دینی داشته باشد.
جوادی آملی عنوان کرد: باید تلاش کرد تا شخصیت پیامبر اکرم (ص) با تیکه بر آیات صریح و روشن قرآن کریم به جهانیان شناسانده شود و اینکه پیامبر اسلام وحی را دریافت کرده است و قدرت ارتباط با خداوند را دارد.
وی در خاتمه گفت: بت امروز ما بت نرم افزاری است و دشمنان شبهات بسیاری را علیه مکتب اسلام ناب به راه انداختهاند که دانشگاهها و حوزههای علمیه باید برای پاسخ به این شبهات تلاش کنند تا این بت جهل و نادانی از میان برداشته شود.
نظر شما