محمد تقي فهيم، روزنامه نگار و منتقد فيلم در گفت و گو با خبرنگارسينمايي " مهر " در ارزيابي با فيلم كافه ترانزيت گفت: در كشور ما از سال هاي خيلي گذشته ساخت فيلم هاي مشترك ميان كشورها صورت گرفته است. پيش از انقلاب نيز اين شرايط فراهم بود، اما بر اساس تعاملات غيراخلاقي و يك سري باند بازي ها كه در جهت خدمت به كشورهاي بيگانه بود، اين فيلم ها ساخته مي شد. البته هيچ گونه تعامل فرهنگي نيز در كار نبوده است. در حال حاضر اين حركت شروع شده است، البته با رويكرد سال هاي قبل ازانقلاب نيست. اما از اهداف پنهان با شكل و شيوه هاي ديگري برخوردار است .
وي ادامه داد : فيلم كافه ترانزيت ازاهداف اصلي خود فاصله گرفته است و نتوانسته درخدمت اهدافي كه معرفي فرهنگ بومي ما را در بر دارد، موفق عمل كند. مشكل نگاه به زن در جامعه در اين فيلم برجسته شده و نگاه متفاوتي به زن را در جامعه نشان داده است. نوع نگرش ما درجامعه نسبت به زنان نسبت به كشورهاي ديگركاملا" متفاوت است .
اين منتقد فيلم كافه ترانزيت را به نوعي تقليد ازفيلم هاي جاده ايي و رستوراني كشورهاي ديگر مي داند و معتقد است: اين فيلم جذابيت هايي براي گيشه دارد و اگر با نگاه فرهنگي با آن مواجه شويم، اين فيلم در جهت نگاه خاص شبه روشنفكري حركت كرده است و از موضع اعتقادات و داشته هاي روشن و مرز و بوم ما برخورد نكرده است. البته اين فيلم ازخيلي فيلم هاي شبه عرفاني مشترك ايران با كشورهاي ديگربهتر است.
فهيم يادآور شد: در فيلم كافه ترانزيت بازي هاي بسيارقوي ديده مي شود و فضا سازي نيز در سطح خوبي قراردارد. فيلمنامه چفت و بست درستي دارد. البته كارگردان فيلم به واسطه تجربه فيلمنامه نويسي در ارايه يك فيلمنامه موفق درساخت فيلم وهماهنگ با آن درست عمل كرده است و ساختاربسيارمناسبي دارد و تمامي عناصر در كليت قصه قرار دارند .
وي درارتباط با بحث نمود پيدا كردن گفت و گوي تمدنها در فيلم " كافه ترانزيت " گفت: بحث گفت و گوي تمدنها بحثي انحرافي به شمار مي رود كه درباره اين فيلم بيان شده است . اين موضوع يك ترفند است براي بهره برداري سياسي و تعريف خاصي در اين فيلم ندارد. اين مقوله براي جذابيت آفريني فيلم شكل گرفته است . در مجموع اين فيلم نتوانست از موضع قدرت وفرهنگ وارد بحث گفتگوي تمدنها شود.
نظر شما