به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حجازی سازنده این ساز ابداعی در ابتدای مراسم گفت: متاسفانه به دلیل محدودیت هایی که از طرف دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعمال شده فعلا نمی توانیم قطعه ای را به صورت کامل در معرفی این ساز اجرا کنیم اما من به خاطر این که شما با این ساز ابداعی آشنایی بیشتری داشته باشید با اجرای چند ملودی کوچک، قسمت هایی از فضا را به شما توضیح خواهم داد.
وی ادامه داد: سازی که آماده کردم 7 اکتاو وسعت صدا دارد و به دلیل دارا بودن ربع پرده می تواند کار پیانو را انجام دهد. سازی که ابداع شده از 3 قطعه تشکیل شده، اولین قطعه آن که بزرگترین آن نیز است مربوط به قسمت باس و باریتون صداست، این در حالی است که تفاوتی که این ساز با سنتور دارد در ارائه تکنیک های آن است که بسیار متفاوت تر از سنتور عمل می کند به طوری که به راحتی می توان با آن آثار کلاسیک را نیز اجرا کرد.
حجازی با اشاره به قسمت های دیگر این ساز، گفت: قسمت دوم ساز شهتور مربوط به وسعت صدای تنور است که با همان سرعت سنتور انجام می گیرد اما دارای قابلیت های فراوانی است که می تواند بیشتر از ساز سنتور عملکرد داشته باشد. قطعه سوم نیز مربوط به صدای سوپرانو است که به دلیل نوع چوپ، روی آن بسیار کار شد تا بتوانیم صدای سوپرانو را از آن تولید کنیم که واقعا تلاش های فراوانی در مورد این بخش انجام گرفت.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی تصریح کرد: 3 قطعه ای که به آن اشاره کردم مانند ساز درامز در یک میز واحد قرار می گیرند اما چون امروز نمی توانستیم قطعه ای را برای شما اجرا کنیم من نیز از آوردن این میز صرفه نظر کردم.
وی گفت: یکی از موارد مهمی که در ساخت و تولید این ساز به شدت برای ما اهمیت داشت به کارگیری از یک نوع چوب برای ساخت 3 قطعه بود که اگر از چوب دیگری استفاده می شد به طور حتم لحن آنها نیز فرق می کرد البته یکی از مشکلات ما در ساخت این ساز، نوع سیم های آن بود که متاسفانه به دلیل اینکه ما در ایران کارخانه ای برای ساختن سیم آلات موسیقی نداریم بنابراین مجبور شدیم تا از سیم های صنعتی استفاده کنیم که این مورد نیز کار سختی برای ما بود، البته امیدوارم مورد تایید مخاطبان قرار گیرد.
این سازنده ساز افزود: هرکس با موسیقی و آلات موسیقی تا اندازه های آشنا باشد و یا یکی از آلات موسیقی را بنوازد به این موضوع دست پیدا خواهد کرد که هریک از آلات موسیقی دارای نقاط قوت و ضعف و توانایی تکنیکی خاص خود است به عنوان نمونه ساز بسیار توانایی سنتور که در اجرای همنوازی و تکنوازی از قدرت زیادی برخوردار است هنگام تغییر فواصل گام ها دارای محدودیت بسیار خواهد بود و نمی تواند به سادگی از گامی به گام دیگر حرکت کند به همین جهت ما بر آن شدیم که با توجه به توانمندی بالای ساز سنتور و وفاداری به فرم نوازندگی این ساز سازی را ابداع کنیم که نه تنها محدودیت های صوتی ساز سنتور را نداشته باشد بلکه به جهت وسعت صدا دهی حدودا برابر با ساز پیانو باشد که پس از 15 سال مطالعه و آزمون و خطاهای بسیار به ساخت ترکیبی ساز شهتور دست یافته ایم.
حجازی در ادامه این مراسم رونمایی که بیشتر شبیه محافل خودمانی بود، تاکید کرد: از این ساز 3 لوح فشرده ضبط شده اما هنوز به دلیل اینکه قراردادی در مورد نحوه انتشار آنها در بازار موسیقی منعقد نشده نمیتوانم در مورد تاریخ دقیق انتشار این آلبوم ها صحبتی کنم. آنچه که می توانم در اینجا به آن اشاره کنم، هزینه 45 میلیون تومانی بود که برای ساخت این ساز هزینه کردیم از این رو معتقدم باید یک نوازنده حرفه ای بتواند این ساز را بنوازد که فعلا غیر از خودم کسی نوازندگی این ساز را تجربه نکرده است.
این هنرمند افزود: طی ماههای آینده در کنسرت های داخل و خارج از کشور که همراه با گروه سماع عارفان در داخل و خارج کشور خواهیم داشت از ساز شهتور برای اجراهای رسمیمان استفاده خواهیم کرد و این امید را دارم که با توجه به قابلیت های فراوانی که این ساز می تواند داشته باشد بتوانیم در جهت اعتلای موسیقی ایرانی تلاش کنیم.
بر اساس این گزارش مهدی یوردخوانی مدیر روابط عمومی گروه سماع عارفان نیز در این مراسم که اجازه پرسش خبرنگاران از سازنده اثر داده نمی شد بلافاصله بعد از صحبت های حجازی، پایان جلسه را اعلام کرد؛ این در حالی است که با توجه به شکل و شمایل متفاوتی که این ساز داشت، سؤالات و ابهامات خبرنگاران حاضر در مراسم که با کیفیت پایینی برگزار شد، ناتمام باقی ماند.
برگزاری شبه مراسم رونمایی ساز شهتور این نکته را به مدیران دفتر موسیقی وزارت ارشاد گوشزد می کند که از این پس در برپایی مراسم های رونمایی ضمن توجه به رعایت استانداردهای موجود چنین برنامه هایی، نظارت بیشتری نیز به موسسات موسیقی در زمینه رونمایی از سازهای ابداعی کنند.
نظر شما