به گزارش خبرنگار هنري " مهر " در ابتداي اين جلسه كه به همت انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر ايران برگزار شد، " حميد رضا نعيمي " نويسنده نمايش توضيح كوتاهي در مورد نحوه نوشتن اين نمايشنامه داد. وي در مورد ميزان انطباق نمايشنامه خود با متن نوشته شده توسط سوفكل گفت: نمايشنامه سوفكل براي من صرفا يك دستمايه بود. يعني من موضوع را از نمايشنامه سوفكل وام گرفتم تا در بستر آن شخصيت هاي ديگري با اعمال ديگري به وجود آورم. البته شايد باز آژاكس ما خودكشي كند اما اكثر شخصيت هاي ما با چيزي كه سوفكل نوشته است متفاوت است.
وي ادامه داد: براي مخاطب امروزي بايد كارهاي زيادي انجام مي شد. از جمله كارهايي كه بايد انجام مي شد اين بود كه مباحث كلي را كه در نمايشنامه هاي كلاسيك مطرح است مثل مرگ، شرافت و وجدان كنار گذاشتم. همسرايان نمايش را حذف كردم. نقش خدايان را در زندگي آدم ها كنار گذاشتم. شخصيت هاي زيادي حذف شدند و با شش شخصيت اين نمايشنامه را نوشتم.
در ادامه جلسه " حميد رضا نعيمي" در پاسخ به سئوال يكي از تماشاگران در مورد اين كه چرا همسرايان از نمايشنامه حذف شده اند، گفت: همسرايان در نمايش آژاكس يكي از عجيب ترين همسرايان در نمايشنامه هاي كلاسيك است. چون كه آن ها به شدت متناقض گو هستند و اگر الان چيزي مي گويند لحظه اي بعد خيلي ساده چيزي كه گفته اند نقض مي كنند. ما چنين چيزي را در نمايشنامه هاي باستان نداشتيم و مي توان گفت كه همسرايان آژاكس به شدت مدرن هستند. براي همين من شخصيت تئوسرم را از همسرايان وام گرفتم. در ادامه اين جلسه " آرش دادگر " و " حميد رضا نعيمي " به سئوالات تماشاگران پاسخ دادند.
نظر شما