به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، در اين مراسم كه با حضور عده كثيري از شاعران و نيز دوستداران منوچهر آتشي برگزار شد ، سيمين بهبهاني پس از خواندن شعري در رثاي آتشي ، خطاب به حاضران گفت : آتشي انساني ساده و باصفا و صميمي و قابل ستايش بود و به همين دليل ، قلب هايمان همچنان براي او گريان است و اشك هايمان باز نمي ايستد . او گويي هميشه عجله داشت و شايد براي رفتن از اين دنيا هم همينطور.
بهبهاني ، ضمن تشكر از پزشكاني كه در طول مدت بيماري ، به پرستاري و مداواي آتشي همت داشتند ، ادامه داد : سادگي آتشي مي توانست به سوء استفاده از او بينجامد و من دريغ دارم كه در سالهاي پاياني عمرش از او سود جستم .
وي افزود : روزي كه قرار بود آتشي را بنا به وصيتش در امامزاده طاهر دفن كنند ، به طور عجيبي متوجه شديم كه جنازه او به بوشهر رفته است. در امامزاده گوري حفر شده بود ، اما او نيامد و به جاي او عكسش را در گور گذارديم .
به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، محمد حقوقي دومين فردي بود كه به صحبت پيرامون منوچهر آتشي پرداخت . وي سخن گفتن ازاين شاعر را سخت توصيف كرد و گفت : آتشي بسيار به نيما يوشيج شبيه بود . نيما و آتشي ، هر دو شعر را در درجه اول زندگي خود قرار داده بودند.
حقوقي افزود : پنج كتاب مهم شعر در تاريخ معاصر ايران داشته ايم كه جامعه را با تكان شديدي مواجه كردند. اولي " افسانه " نيما در سال 1301 بود كه متفكرين را به تكاپو واداشت و قراردادهاي شعر سنتي ايران را به قواعدي نو تبديل كرد. دومي " زمستان " اخوان در 1334 بود كه چهره شكست و سيماي تاريخ ايران را به بهترين نحو وصف كرد. سوم " هواي تازه " شاملو بود كه جسارت را به ما آموخت و در عين دارا بودن حس شكست ، پيروزمندانه سخن گفت. كتاب چهارم " آهنگ ديگر" آتشي بود كه با اعلام حضور خود ، همه و از جمله فروغ فرخزاد را به حيرت فرو برد. حتي شاملو و اخوان هم در دوره خود ، آتشي را درك نكردند. پنجمين كتاب نيز "تولدي ديگر" بود.
به گزارش مهر، اين شاعر به همزيستي خود در دوران دانشجويي با آتشي اشاره كرد و گفت : من از شخصيت او ، قبل از شعرهايش ، شاعرانگي را آموختم.
وي قدرت تخيل ، عشق به زندگي و نفي عرفان گرايي را لازمه عصر امروز و بن مايه شعر آتشي توصيف كرد و از جهات مختلف ، شعر و بيان او را به نيما تشبيه كرد.
در بخش ديگر مراسم خشايار ديهيمي خود را واجد صلاحيت براي سخن پردازي در وصف شعر آتشي ندانست و به بيان چند خاطره از او بسنده كرد .
وي به آخرين مكالمه تلفني خود با آتشي و اظهار افسردگي او از بابت رنجيدگي خاطر هم سلكانش پس از كسب جايزه چهره هاي ماندگار اشاره و او را بري از اتهام ها و انتقادهاي بي اساس خطاب كرد . ديهيمي تصريح كرد : چه بسا اگر آتشي مانده بود ، سرزنش هاي زيادي متوجه او مي شد.
در ادامه مراسم ، علي باباچاهي با اعلام اين مطلب كه من بر خلاف سايرين ، در مواقع مرگ و خبرهاي ناگوارعادت به گريه و شعرگويي در رثاي كسي ندارم و از اينرو شعري نيز در مورد آتشي به همراه ندارم ، گفت : بايد اين گونه تجليلها را با تحليل همراه كرد وگرنه به مطلق باوري مي انجامد.
اين شاعر و منتقد ، به نوآوري و بداعت در زبان شعري آتشي اشاره كرد و رعايت تعادل او را در نوشتار و گفتار و عمل ، موجب علاقه مندي او نزد مخاطبان امروز دانست . وي ادامه داد : شعر امروز به دو دسته فكر و ذكر تقسيم مي شود كه اولي قصد در ارائه معنا و مفهومي مشخص دارد و شعر ذكر ، شعري متكي بر زبانيت زبان و دقايق و ريزه كاريهاي آن است . شعر آتشي نزديك به هر دوي اينهاست ، يعني هم در صدد القاي معاني و هم اجراي اصولي معاني است .
به گزارش مهر ، باباچاهي شعر آتشي را گاه بسيار فرم گرا و اغلب معناگرا دانست و پرنويسي ، انبوه نويسي و ويرايش پذيري اشعار او را به عنوان يكي از نقاط ضعف ادبي وي عنوان كرد و گفت : نوعي تداخل ميان كلمات محلي و بومي و واژه هاي امروزي و وارداتي در آثار او به چشم مي خورد كه شاخصه بخشي از اشعار آتشي است. اما در مجموع شعر آتشي ، شعري آهنگين ، جذاب و خواندني است.
گفتني است در بخش هاي ديگر اين مراسم كه 4 ساعت به طول انجاميد ، برنامه موسيقي و نمايش فيلمي از زندگي و فعاليت هاي مرحوم منوچهر آتشي نيز به اجرا درآمد.
نظر شما