تصاوير يك كتاب نبايد عينا محتواي متن آن باشد و بايد به عنوان دو قطب تكميل كننده هم عمل كنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر "مهر" در مشهد، " ليندا ولفز گروبر " تصويرگر ايتاليايي كه در جمع هنرمندان و هنر دوستان در مجتمع فرهنگي جهاد دانشگاهي مشهد سخن مي گفت، ضمن بيان مطلب فوق افزود: اگر بخواهيم در تصوير سازي يك كتاب دقيقا متن آنرا پياده كنيم كار تكراري و خالي از جاذبه و خلاقيت انجام داده ايم.

وي كه به هر كتاب به عنوان يك تجربه هنري نگاه مي كند خاطر نشان كرد: سعي مي كنم تا در خلق تصاوير هر كتاب با در نظر گرفتن طنز و يا جديت دنيايي خيالي و جادويي به وجود بياورم.

ولفز گروبر كه تاكنون چهار بار موفق به دريافت جايزه ادبيات كودكان اتريش شده است تاكيد كرد: گاهي اوقات تضاد ميان سياه و سفيد و عدم بكارگيري رنگهاي متنوع مي تواند بسيار معنادار تر باشد.

وي كه طرفدار روش كاهندگي در آثارش مي باشد در اين زمينه گفت: در اين روش كه سعي مي شود همه متن در تصوير ارائه نشود به بيننده اين امكان را مي دهد كه تخيلش را به كار بياندازد و از گزافه گويي جلوگيري مي كند.

ولفزگروبر كه در سال 97 جايزه سيب طلاي دو سالانه تصوير سازي براتيلاوا را از آن خود كرده است يادآور شد: توجه به روشهاي انتزاعي و خلاق و به كارگيري رنگهاي نرم و ملايم يك نوع حالت تعادل در تصوير ايجاد مي كند و باعث آفرينش يك اثر هنري خوب مي تواند باشد.

بنا به گزارش مهر، همچنين مرتضي زاهدي، يكي از تصويرگران ايراني كه در اين مراسم سخن مي گفت، اظهار داشت : اينكه تصور كنيم بايد كتاب كودك را مانند نقاشي هاي كودگ تصوير سازي كنيم اشتباه است و در اين شيوه به كودك درس تازه اي نداده ايم و اين حاليست كه اگر سعي كنيم علاوه بر اينكه لحن كار را به نوعي كودكانه ارائه دهيم و به انتقال موضوع نيز توجه داشته باشيم كاري بسياري موفقتر ارائه داده ايم.

وي كه تاكنون جوايز متعددي را در كارنامه هنري خود دارا مي باشد، افزود: در حال حاضر ناشرين، ير روي هنرمندان تصويرگر، براي نگاه خلاقانه آنها سرمايه گذاري نمي كنند و بيشتر توجه آنها به سمت بازار فروش كتاب و ذائقه مخاطب است و اين مشكلي است كه در آينده، ما را با بحران فرهنگي مواجه مي كند، چرا كه هميشه نبايد طبق سليقه مخاطب پيش رفت و گاهي لازم است كه او را به سمت نگاه خلاقانه تصويرگر كه قطعا آگاهي بيشتري از اين هنر دارد، پيش برد.

زاهدي در خاتمه تاكيد كرد: تصوير يك كتاب وقتي مي تواند موفق باشد كه محدوديت زماني در آن احساس نشود يعني در هر زمان حتي در آينده اي دور كه به آن نگاه كرديم باز هم براي ما معنا و مفهوم زيادي داشته باشد كه لازمه اين كار اين است كه نگاه تصوير گر به كارش يك نگاه خردمندانه و هنري باشد و در اين راستا براي خلق اثرش مجبور به صرف حداقل زمان نباشد.

 

کد خبر 272154

شهر خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =