هادي مرزبان، كارگردان باسابقه تئاتر، در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر"، ضمن بيان اين مطلب ، نظرش را درباره جشنواره بين المللي تئاتر فجر اينگونه بيان كرد : هرچه اين تبادل فرهنگي بيشتر شود و ما با تجربيات ديگران آشنا شويم، به نفع ماست . فرهنگها از مرزها به راحتي عبور مي كنند. ما هم بايد هنر خودمان را در برخورد با كشورهاي خارجي عرضه كنيم . ما بايد فرهنگ غني خود را به آنها نشان بدهيم و جشنواره محل خوبي براي اين تقابل فرهنگي است .
وي اضافه كرد : اين كه قرار است امسال هيچ جايزه اي به تئاتري ها ندهند كار درستي نيست . منتهي من به انتخاب اول و دوم در تئاتراعتقادي ندارم . يعني اصلا درست نيست كه هنرمندي را در رده اول و دوم قرار دهيم واو را با اين وسيله مورد ارزيابي قرار دهيم . چون همه ما به خوبي مي دانيم بحث نقد يك مساله كاملا سليقه اي است و به بحث هاي زيباشناسانه كانتي باز مي گردد. براي همين فكر مي كنم بهترين شكل اجراي جشنواره، غيررقابتي بودن آن در كنار اهداي جوايز است .
كارگردان نمايش "ملودي شهر باراني" گفت : فكر مي كنم دوستاني كه كمي دقيقتر و موشكافانه تر به تئاتر نگاه مي كنند و اين عرصه را نه براي نام و نشان انتخاب كرده اند، با برگزاي جشنواره به اين شكل موافق هستنژد. البته اين قضيه شامل حال من نمي شود. چون من هر بار كه در جشنوار شركت كردم يا در قسمت ويژه بودم و يا جنبي جشنواره .
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شور و هيجان جشنواره با غير رقابتي شدن كاسته نمي شود؟ گفت: شور و هيجان جشنواره به ديدن كارهاي متفاوت است. جشنواره بايد به سمتي برود كه بهترين هاي سال گذشته در آن اجرا شوند . تماشاگران همين كه ببيند چه آثار برگزيده اي به جشنواره راه يافته كافيست و ديگر نيازي به اينكه جازه اول، دوم بدهند نيست. به نظر من هر گروهي به جشنواره راه مي يابد در واقع برايش افتخاري محسوب مي شود. جشنواره بايد به سمتي برود كه من نوعي با افتخار دنبال اين باشم كه آيا امسال كار من به جشنواره راه مي يابد يانه؟ مثل همه جشنواره هاي دنيا .
هادي مرزبان گفت : در مورد حضور گروه هاي خارجي همين جا بگويم كه آمدن هر گروهي با هر قيمتي درست نيست . يعني گروه هاي دست پنج و شش كشورهاي خارجي را برداريم وبه صرف اينكه داريم جشنواره خارجي بر قرار مي كنيم درست نيست . البته در جشنواره امسال اطلاع دارم كه چنين چيزي اصلا نيست . در سالهاي گذشته ما گروه هاي خارجي داشتيم كه در ايران گروهي ديگر همان متن را بهتر و زيباتر از خارجي ها اجرا كرده بود .
وي افزود: منتهي ما بايد گروه هاي خوب را دعوت كنيم تا بتوانيم از تجربه هاي آنها به درستي استفاده كنيم . ولي اين كارها بستگي دارد به اينكه مسئولين سر كيسه را شل كنند. تئاتر چه در ارتباط با جشنواره و چه در ارتباط با هر چيزي به بودجه احتياج دارد. سياستگذاران بلند بالاي كشور بايد اين هنر را دريابند وگرنه تا چند سال ديگر هيچ اسمي از تئاتر در كشور ما باقي نخواهد ماند .
وي ادامه داد: وقتي مثلا باشگاه فوتبالي در ايران يك تيم باشگاه خارجي را دعوت مي كند . بديهي است كه براي اين دعوت متضمن پرداخت پول شده وگرنه اين اتفاق نمي افتاد. چرا ما نبايد براي مساله فرهنگي هزينه كنيم ؟ از هر تيمي هم نمي توان دعوت كرد . ما در دعوت گروه هاي خارجي بايد توجه امان به گروه هايي باشد كه از به قولي سرشان به تنشان بارزد. اگر بودجه باشد گروه هاي سرشناس دنيا هم مي آيند و در همين مدت كم جشنواره كلاس هايي را مي گذارند كه براي ما مفيد است . آن وقت جشنواره مسير واقعي خود را پيدا مي كند . حضور گروه هاي خارجي براي تبادل فرهنگي است .
نظر شما