حسين فرخي، كارگردان تئاتر، در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر"، ضمن بيان اين مطلب، تاثير جشنواره تئاتر فجررا بر روند كلي تئاتر، درآستانه جشنواره فجر، اينگونه ارزيابي كرد : فكر مي كنم جشنواره تئاتر فجر اگر قرار باشد به عنوان شاخص ترين رويداد فرهنگي نگاه كرد، در طي اين 23 الي 24 سال، تعدادي كارگردان، نويسنده وبازيگر را به تئاتر اين كشور معرفي كرده است. از بين اين افرد كساني معرفي شده اند كه امروز به عنوان شاخص ترين هنرمندان جوان شناخته مي شوند .
اين كارگردان تئاتر افزود : در كل فكر مي كنم جشنواره تئاتر مدخلي براي ورود اين علاقمندان به جريان تئاتري كشور بوده و به هر حال نمي توان منكرتاثيرات جشنواره در روند كلي تئاتر كشور شد . منتهي ما اينقدر جشنواره زده ايم كه مواقعي فكر مي كنيم جشنواره ها خيلي بد هستند . در حاليكه به اعتقاد من اگر تعداد جشنواره ها را كم بكنيم ، يك نظارت كيفي برآن داشته باشيم و اهدافي را براي آن تعريف بكنيم و سياست گذاري مدوني را براي جشنواره تعيين بكنيم، نتيجه بيشتري را خواهيم گرفت.
حسين فرخي گفت : اما در دوره اي ، جشنواره ، جاي تئاتر را گرفت. مخصوصا در شهرستانها، ديگر تئاتر نداشتيم و تنها جايي كه تئاتر شهرستانها مي توانست مطرح شود ، جشنواره تئاتر استاني و منطقه اي و در نهايت فجر بود . اميدوارم سيستم جشنواره فجر طوري طراحي شود كه جشنواره جايگاه خاص خود را داشته باشد و تئاتر هم در طول سال اجراها مختلف خود را داشته باشد . ولي نمي شود منكر تاثيرات جشنواره شد.
حسين فرخي - كارگردان تئاتر
كارگردان نمايش "رومئو و ژوليت " گفت: من از جمله آدمهايي هستم كه مخالف برگزاري جشنواره تئاتر فجر بصورت غير رقابتي هستم. ما چون نتوانستيم طي دو، سه سال گذشته راه حل هاي مناسبي ارائه كنيم ، آمده ايم صورت مساله را پاك كرديم . جشنواره فيلم فجر كه همزمان با اين جشنواره آغاز شده هيچ وقت تغيير رويه نداده ، بلكه سعي شده تا رويه اش عوض شود .
وي ادامه داد : مهمترين ويژگي كه نمايش هاي خارجي بايد داشته باشند، بحث تكنيكي كار است. يعني نمايش هايي باشند كه به لحاظ ساختار حرف جديدي براي گفتن داشته باشند ، چون شما مي دانيد كه در عرصه جهان ارتباط هاي تئاتري ما قطع است . در سينما اين امكان وجود دارد كه به هر حال شما آخرين فيلم هاي روز دنيا را ببينيد ، اما در تئاتر اين امكان وجود ندارد .
فرخي اضافه كرد : من فكر مي كنم تا به حال انتخاب آثار خارجي در جشنواره ، سليقه اي و فردي بوده . بهترين راهي كه مي شود آثار برگزيده و خوب خارجي را به جشنواره راه داد، مجموعه مركز هنرهاي نمايشي ،بايد شورايي را انتخاب كند تا اين شورا بصورت كارشناسي و باشناخت كامل ،اين آثار را انتخاب كند . اين انتخاب ها مي تواند در طول سال اتفاق بيفتد و ما درطول سال شاهد اين اجراها باشيم .
وي درباره مشكلات برگزاري جشنواره غيررقابتي گفت : اين جشنواره اصلا جاي نقد ندارد و واقعا هدفي را دنبال نمي كند . من نمي خواهم بگويم هدف جشنواره فقط جايزه دادن باشد ، اما اگر جشنواره اي با استاندارد هاي حرفه اي تعريف شود ، در آنصورت هرهنرمندي آرزو مي كند كه در اين جشنواره شركت كند .
اين كارگردان تئاتر گفت : من مي دانم لزوم برگزاي جشنواره به اين صورت براي چه بوده ، ولي باز هم همان شرايط بر جشنواره مستولي است . يعني آن اضطراب و دستپاچگي كه در ايام جشنواره گريبان گروه هاي تئاتري را گرفته بود ، الان هم حاكم است . يعني گروه ها بايد دوباره دور هم جمع شوند و با مشكلاتي كه دارند دكور و صحنه را دوباره بچينند . در كل مي بينيم كه هيچ اتفاقي نيفتاده .
نظر شما