حسن يوسفي اشكوري، در مراسم يازدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدي بازرگان، نخست وزير دولت موقت كه در حسينيه ارشاد برگزار مي شد، به سخنراني و بيان ديدگاههاي خود پرداخت.
به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، اشكوري در آغاز سخنانش ضمن اشاره به آغاز دور جديد مخاصمه غرب با دنياي اسلام كه به بهانه حادثه يازده سپتامبر آغاز شده است، گفت: سخن جرج بوش در مورد آغاز دوباره جنگ هاي صليبي ؛ سخن غلطي نبود، اين حرف نشان مي دهد كه غربي ها هنوز بعد از 800 سال جريان جنگ هاي صليبي و چكاچك شمشير صلاح الدين ايوبي را از ياد نبرده اند.
يوسفي اشكوري ادامه داد: اجماع جهاني عليه مبارزه با تروريسم و در حقيقت براي مبارزه با اسلام شكل گرفته است و متاسفانه جريانهاي منحط و عقب مانده اي هم در مسلمانها وجود دارد كه بهانه به دست آنها مي دهد.
عضو دفتر نشر آثار دكتر شريعتي گفت: در اين شرايط فكر و ايده " بازرگان" يعني اسلام معتدل و خردورز و ميانه رو مي تواند پيامي براي جهان داشته باشد، چرا كه امروز سخن بنيادگرايان اسلامي شنيده مي شود وآنها تريبون هاي خاص خود را دارند، اما سخن اسلام معتدل در جهان شنيده نمي شود.
اشكوري گفت: غرب در خاموش كردن صداي روشنفكري ديني در جهان اسلام ، بي نقش نيست.
وي در ادامه سخنانش با اشاره به شخصيت بازرگان گفت: بازرگان تا قرنهاي آينده به عنوان يك شخصيت "ملي" شناخته خواهد شد.
يوسفي اشكوري چهار خصلت " اخلاق مداري، آزادي خواهي-عدالت طلبي و دغدغه براي توسعه ايران" را چهار ويژگي مهم مهندس بازرگان دانست و گفت :مهندس بازرگان مي گفت اول ايران بعد اسلام.
آوردن پول نفت بر سر سفره مردم، ابتدايي ترين حق ملت است، اما تحقق عدالت نياز به دموكراسي و آزادي حداقلي دارد |
اشكوري در خصوص طرح شعار "عدالت " در جامعه گفت: آوردن پول نفت بر سر سفره مردم، ابتدايي ترين حق ملت است، اما تحقق عدالت نياز به دموكراسي و آزادي حداقلي دارد. وي افزود: عدالت يعني تحقق تحزب در جامعه و مشاركت همه مردم در اداره كشور.
وي گفت: آيا مفهوم عدالت اين است كه در عيد غدير سي هزارتومان به مردم عيدي بدهيم؟ وقتي زنداني سياسي وجود دارد، سخن از عدالت گفتن، افسانه است!
وي با اشاره به اين نكته كه بازرگان معتقد بود " آزادي " بر "عدالت" مقدم است، گفت: من با اين نظر مخالف بودم ولي با توجه به تجربه سالهاي اخير، به حرف بازرگان رسيدم.
يوسفي اشكوري گفت: بازرگان در فكر و عمل ، " دموكرات" بود و اينقدر آزادي خواهي داشت كه مي گفت اگر كسي معناي نماز را نفهمد، مي تواند نماز نخواند(!)
سخنان اين عضو برجسته اتئلاف موسوم به " ملي -مذهبي" كه به نوعي فضاي فعلي تفكر و تحليل اين جريان را نيز نشان مي داد، با نقد روشنفكران ديني ادامه يافت.
وي گفت: ما روشنفكران ديني در پرداختن به مساله فلسطين در سالهاي بعد از انفلاب، غفلت كرديم، ما طرفدار صلح هستيم و صلح مي تواند دموكراسي و عدالت را پديد آورد.
اشكوري تصريح كرد: به قول دكتر ابراهيم يزدي، هيچ وقت دموكراسي در كوله پشتي سربازان آمريكايي نمي آيد.
نماينده دور اول مجلس شوراي اسلامي گفت:يكي از عوامل رشد بنيادگرايي در كشورهاي عربي اين است كه در اين كشورها ، روشنفكران نوانديش، مثل نصر ابوزيد و حنفي فقط " سنت" را نقد كرده اند و به وادي نقد مدرنيسم و غرب وارد نشده اند.
اشكوري در پايان گفت : اما يكي از دلايلي كه بنيادگرايي در ايران شكل نگرفته است، اين است كه روشنفكران ما نظير سيدجمال و شريعتي و بازرگان هم سنت را نقد كردند و هم استعمار و مدرنتيه غرب را.
نظر شما