به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"، نشست پرسش و پاسخ فيلم "آفسايد" به كارگرداني جعفر پناهي ساعاتي پيش با مديريت علي شيدفر و حضور پناهي، محمود كلاري، نظامالدين كيايي، ايرج رامينفر، سعيد هاشمي، آيدا صادقي و شايسته ايراني در سينما صحرا برگزار شد.
در ابتداي جلسه، جعفر پناهي گفت: "سالها منتظر بودم تا فيلمهايم را كنار هموطنانم ببينم و در اين چند روز سعي كردم در اكثر سينماهاي نمايشدهنده واكنشهاي مخاطبان را ببينم." وي تأكيد كرد: "هر سال فرم شركت در جشنواره را پر ميكنم تا دو فيلم قبليام "دايره" و "طلاي سرخ" در جشنواره حضور داشته باشند. "آفسايد" را هم با گروهي كار كردم كه از آنها نكات زيادي آموختم، لذت كار كردن با كلاري امري دلپذير بود و از كيايي و رامينفر تجربيات زيادي آموختم."
سازنده "بادكنك سفيد" افزود: "فيلم "آفسايد" هماني بود كه دلم ميخواست بسازم. وقتي ميخواستم به اينجا بيايم با خودم شرطي گذاشتم كه با اهالي مطبوعات گفتگو كنم، اما برايم سخت است نشستن رو به روي دوربينهاي تلويزيون، تلويزيوني كه مرا در برنامههايش خائن و وطنفروش معرفي كرده و اين حق من است جلوي دوربيني كه من را خائن معرفي كرده و خانوادهام را در رنج و اندوه قرار داده حضور نداشته باشم، لطفاً دوربينها را ببريد بيرون."
در ادامه جلسه شادمهر راستين نويسنده فيلمنامه "آفسايد" متذكر شد: "من و پناهي سالهاست با هم دوستيم. طرح اوليه را خود وي نوشته و اين طرح فروردين ماه امسال آماده بود و همكاري مشترك ما در نوشتن فيلمنامه از همان زمان آغاز شد. ما تا زمان برگزاري مسابقه ايران و بحرين در 18 خرداد فرصت كمي براي آماده كردن فيلمنامه در اختيار داشتيم. فيلم هم كلاً با اين رويداد و برگزاري آن نسبت حياتي داشت. همزمان انتخاب بازيگران آغاز شد و پناهي ميدانست چه ميخواهد و قرار است چه اتفاقي در فيلم رخ دهد. در فيلمنامه هم گل زدن ايران به بحرين در نيمه دوم رخ ميداد. عباس كيارستمي عبارت خوبي در مورد فيلمنامه "آفسايد" گفته: "هر چه عيب در فيلمنامه هست متعلق به شادمهر راستين است و هر چه حسن وجود دارد متعلق به جعفر پناهي."
در ادامه جلسه نظام كيائي صدابردار "آفسايد" گفت: "از كساني كه با شرايط پخش بد صداي فيلم كنار آمدند تشكر ميكنم و اين هديه جشنواره است كه زمان كمي براي آمادهسازي صداي فيلم در اختيار عوامل فيلم قرار ميدهند." محمود كلاري مدير فيلمبرداري "آفسايد" هم در ادامه خاطرنشان كرد: "اين فيلم در مسير دو دهه فعاليت من در عرصه فيلمبرداري تجربهاي استثنايي است. فيلم با ساختاري كاملاً داستاني و فرم مستندگونهاش كاري متفاوت بود و اميدوارم از پس اين كار برآمده باشم."
ايرج رامينفر طراح صحنه فيلم نيز گفت: "با پناهي از فيلم "دايره" همكاري دارم. سينماي پناهي نظير يك رودخانه خروشان است كه با سرعت در حال گذر است و از دوستانش ميخواهد سوار قايق پارويي بشوند تا فيلم ساخته شود. كار با پناهي براي من به شدت جذاب است." آيدا صادقي و شايسته ايراني، بازيگران فيلم "آفسايد"، هم از تجربه كار با پناهي اظهار رضايت كردند.
در ادامه جلسه سئوالات حاضران مطرح شد كه اولين سئوال درباره استفاده از بازيگران آماتور بود و اينكه اگر ايران به بحرين ميباخت فيلم دچار چه سرنوشتي ميشد؟ پناهي در پاسخ به اين مورد متذكر شد: "فرصت زيادي براي انتخاب بازيگران نداشتم و بازيگران را از طريق دانشگاهها و مراكز آموزشي و در كوچه و خيابان پيدا كردم. سرباز آذري زبان فيلم را در تبريز يافتم و سرباز مشهدي فيلم كارگر يك كارگاه نجاري در خاك سفيد بود. اگر ايران به بحرين ميباخت كار خيلي مشكل ميشد، چون ما يك پايان شكوهمندانه براي پيروزي نياز داشتيم و اگر ايران به جام جهاني نميرفت فيلم ساخته نميشد."
كلاري هم در مورد فيلمبرداري "آفسايد" به شكل ويدئويي گفت: "فيلم به شيوه ديگري قابل فيلمبرداري نبود و نميشد با نگاتيو كه هر كاست آن بعد از چهار دقيقه فيلمبرداري نياز به تعويض دارد اين كار را انجام داد، چون بسياري از لحظات بازي از دست ميرفت."
پناهي در مورد اكران فيلم گفت: "بهترين زمان اكران "آفسايد" اواخر فروردين ماه سال آينده است، چون تا برگزاري جام جهاني فرصت كمي باقي مانده و فيلم ميتواند مورد اقبال و استقبال مخاطبان قرار گيرد. براي پخش فيلم در خارج از كشور پخشكننده معتقد بود اولين نمايش خارجي فيلم در جشنواره كن باشد، ولي من اعتقاد دارم چون جام جهاني فوتبال در آلمان برگزار ميشود، جشنواره برلين مكان مناسبتري است. براي حمايت از فيلم با چهرههاي سرشناس فوتبالي داخلي و خارجي نظير فرانتس بكن باوئر، علي پروين و خداداد عزيزي گفتگوهاي زيادي انجام داديم كه بكن باوئر به خاطر ميزباني جام جهاني و رعايت بيطرفي از انجام اين كار عذر خواست."
نظر شما