به گزارش خبرنگار مهر، احمد نقی ئی صبح شنبه در چهارمین دوره آموزش بانکداری بدون ربا ویژه روحانیان طرح هجرت و مستقر استان سمنان، در سالن همایش های اداره کل راه آهن شمالشرق(۱) در شاهرود، با اشاره به انواع ربا، بیان داشت: ربا بر دو نوع معاملی و قرض است.
وی افزود: ربای قرض که شامل زیاده هایی است که در قرض رخ می دهند همانطور که گفته شد تنها در قرض است که زیاده ربا است پس باید گفت مثلث قرض، زیاده و شرط اگر در یک معامله جمع شوند آن معامله باطل و ربا است. لذا برای فرار از این معاله باید یکی از اضلاع مثلث را از میان برداشت.
ربا بر دوقسم معاملی و قرضی است
این مدرس بانکداری بدون ربا همچنین در تعریف نوع دوم ربا، گفت: ربای معاملی ربایی است که در دو جنس همسنگ و همجنس و هم کفه رخ می دهد که اصطلاحا به آن معوض به زیاده می گویند در دنیای امروز خیلی کاربرد ندارد چرا که امروز پول وجه مبادله بین طرفین است نه معاوضه کالا به کالا.
نقی ئی افزود: برای مثال طلا فروش نمی تواند ۲۰گرم طلای کهنه را گرفته و ۱۵گرم طلای نو به مشتریان بدهد یا عرضه پودر قند و دریافت آبنبات به میزان ثلث آن نیز ربا است.
وی همچنین بیان داشت: باید در نظر داشت بیع، فروش، تعهد خدمتی، جعاله و ... ربا نیستند پس قرار دادی که بین بانک ها و مردم بسته می شود بیع است نه قرض.
صاحبنظر مسائل بانکداری اسلامی همچنین در توضیح روند بانکداری در ایران، گفت: امروز عمده سپرده های مردم بر خلاف تصور غالب، وکالت است همانطور که بیان شد بانک وکیل است که با پول های مردم سرمایه گذاری کرده و دست صاحب پول را به دستان صاحبان مشاغل گره بزند، در این بین تنها دستمزد خود را برداشته و سود طرف را پرداخت می کند.
نقی ئی گفت: این امر در صندوق های خانگی نیز دیده می شود در این بین نکته ای که تفاوت بین قرض و وکالت را مشخص می کند این است که اگر فردی را به عنوان مسئول صندوق انتخاب کند و پول ها را نزد وی به صورت قرض قرار دهید هر بلایی اعم از سرقت، آتش سوزی و ... برای این وجوه رخ دهد فرد باید عین آنرا پس دهد.
وی افزود: اما در قرار داد وکالت پول ها در هنگامی که نزد فردی به وکالت باشند هر بلایی بر سرشان بیاید با رعایت شرط تلاش فرد برای جلوگیری از این رخدادها، ضرر بین همه تقسیم می شود و این فرق بین قرض و وکالت در عقود اسلامی است.
ذهنیت برخی افراد از سود اشتباه است
مشاور فقهی بانک های کشور، با اشاره به ذهنیت اشتباه برخی افراد جامعه درباره سود، گفت: تصور غالب و البته اشتباه این است که بانکداری اسلامی به دنبال سود نیست و بانکداری غیر اسلامی صرفا در رابطه با سود فعالیت دارد که این امر اشتباه است.
نقی ئی با بیان اینکه تفاوت بانکداری اسلامی و غیر اسلامی در ربا است نه در سود، ابراز داشت: همه ما چه مسلمان و چه غیر مسلمان به دنبال سود هستیم پس تفاوتمان در ربوی بودن یا نبودن است.
وی افزود: از سوی دیگر برخی فکر می کنند سود زیاد ربا است و سودهای پایینی مانند چهار درصد تا ۱۲درصد ربا نیست، دراین باره نیز باید گفت حتی دریافت یک ریال ربا است چه برسد به چهار درصد از ۱۰میلیون تومان وجه نقد لذا روحانیان باید در این رابطه اقدام و اذهان مردم را روشن کنند.
داعیه بانکداری اسلامی را نداریم
این صاحبنظر در مسائل بانکداری بدو ربا در ادامه بیان داشت: امروز و بر مبنای تحقیقات صورت گرفته، هر ایرانی یک حساب بانکی و سه عابر بانک دارد لذا امروز مقوله بانکداری بدون ربا اهمیتی فراوانی دارد که باید روحانیان به آن توجه ویژه کنند.
نقی ئی با اشاره به تبیین مفاد بانکداری اسلامی، ابراز داشت: از سوی دیگر ما هیچگاه داعیه بانکداری اسلامی را نداریم و امروز تنها در رابطه با بانکداری بدون ربا سخن گفتیم چرا که بانکداری اسلامی کعبه آمالی است که ما معتقدیم در مدینه فاضله بدست می آید لیکن تا ظهور حضرت مهدی (عج) به آن دست نخواهیم یافت همچنین داعیه آنرا نیز نخواهیم داشت و فعلا به همین قید بدون ربا بود اکتفا می کنیم.
وی در خاتمه با بیان اینکه مردم فکر می کنند سود حرام است که این نیز اشتباه است، تاکید کرد: امام صادق(ع) می فرمایند، خداوند دوست ندارد پول در جامعه راکد بماند فردی نزد امام آمد و از او طلب مالی برای تجارت کرد امام مالی به او سپرد و فرمود با این مال تجارت کن حق خودت را بردار و سودش را پس بیاور.
در این دوره آموزشی بیش از ۴۰روحانی مستقر و طرح هجرت تحت نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان حضور و در پایان موفق به اخذ گواهینامه پایان دوره شدند.
نظر شما