بيژن بيژني - هنرمند خوشنويس معاصر در گفتگو با خبرنگار تجسمي "مهر" با اعلام اين مطلب افزود: خوشنويسي درايران گرچه به ورطه تكرار افتاده است، اما باز هم بر اين عقيده هستم كه اين حوزه جاي كار دارد. اگر بتوانيم در جريان فعاليت در اين عرصه از تكرار مكررات دوري كنيم به موفقيت هايي در اين زمينه دست مي يابيم.
وي گفت: البته دوري جستن از ورطه هاي تكراري به معناي اين نيست كه هنرمند خوشنويس بتواند به شكل بداهه گونه اي به ابداع و نوآوري برسد. تصور مي كنم نوآوري با حضور مستمر در اين حيطه از هنرهاي تجسمي شكل مي گيرد. مشروط به اين كه خوشنويس در درجه اول از تمام پل هاي گذشته عبور كرده باشد و آنگاه بتواند ديدگاه هاي نويني را به خوشنويسي القاء كند. با اين وجود خوشنويسي در ايران همچنان داراي نكات ظريفي است كه بايد با اشراف كامل به آن پرداخت.
بيژني در پاسخ به اين پرسش خبرنگار تجسمي "مهر" كه فكر مي كنيد حيطه خوشنويسي ما چرا از برگزاري بي ينال هايي در اين رشته محروم مانده است نيز تصريح كرد: چرايي اين پرسش به سياست گذاري اولياي امور بر مي گردد. من نيز ضرورت هايي براي برگزاري بي ينال خوشنويسي درايران حس مي كنم. زيرا همانطور كه قبلا هم اشاره كردم، حيطه خوشنويسي داراي استعدادهاي درخشاني است كه مي توان اين استعدادها را درسطوح جهاني مطرح ساخت.
اين هنرمند در پاسخ به اين پرسش "مهر" كه انجمن هايي چون انجمن خوشنويسان ايران چقدر توانسته اند در باروري استعدادهاي جوان موثر باشد گفت: مسلما انجمن هايي ازاين دست مي توانند نقش تعيين كننده اي در سرنوشت نسل جوان خوشنويس داشته باشند. به اين شرط كه متوليان اين حيطه به يك همدلي و يگانگي درعمل دست يابند. خوشنويسي ايران ميراث دار افرادي چون استاد سيد حسين ميرخاني، سيد حسن ميرخاني، رضا مافي، علي اكبر كاوه، استاد بوذري و خيليهاي ديگر بوده است. بنابراين انجمن ها و متوليان مي توانند با فراهم كردن بستر مناسب، به درخشش اين عرصه كمك كنند.
وي ادامه داد: من پيشنهاد مي كنم با داشتن نگاه مشترك به اين هنر وهمدلي ودوري از جدايي بتوانيم به نوعي در تلالو حيطه خوشنويسي نقش موثري ايفا كنيم.
نظر شما