خبرگزاری مهر، گروه استانها- محمد حسین نیکوپور: در ادامه پانزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز، دوشنبه شب پس از اکران فیلم «من» به کارگردانی سهیل بیرقی که نخستین تجربه فیلم بلند فیلمساز است تماشاگران در تالار حافظ در گفتگو با خبرنگار مهر نظر خود را درباره فیلم های به نمایش در آمده بیان کردند.
نادیا امیری که به همراه هم دورهای های خود به دیدن این فیلم آمده با بیان اینکه «من» خیلی یکنواخت و تکرار مکررات بود گفت: این فیلم را نپسندید و مثلا فیلم امکان مینا ساخته کمال تیریزی را بیشتر پسندیدم.
این کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر گفت: دوست دارم فیلمی که میبینم نتوانم آخرش را نتوانم حدس بزنم. مثلا سریال شهرزاد را که می بینم اصلا نمی شود حدس زد در قسمت بعدی چه اتفاقی می افتد.
او که ترجیح می دهد به لانتوری امتیاز بیشتری بدهد، عنوان کرد: نسبت به دیگر فیلم ها، لانتوری از امتیاز بالایی به نظرم برخوردار است. البته امکان مینا هم بد نبود اما بد تمام شد. به نظرم تماشاگر لانتوری با همه خشونتی که این فیلم دارد از در سالن با قدرت بیرون می آید و بیشتر به خاطر جمله آخری است که در فیلم گفته می شود و درباره بخشش است. اما، ریتم فیلم«من» خسته کننده و کُند است. در یک صورت می توانست این فیلم می تواسنت جذاب شود که خود را افشا نمی کرد. تماشاچی کناری ام هم اظهار می کرد فیلم خسته کننده است.
او با اشاره به نمایش فیلم «من» در تالار حافظ، ادامه داد: چه دلیلی داشت که فیلم را افراد زیر 15 سال نبینند؟! این فیلم که اصلا خشونتی نداشت.
بخشی از مخاطبان سینمای تالار حافظ اهالی رسانه و فرهنگ هستند که افزون بر سینماها این امکان را دارند بخشی از فیلم های پانزدهمین جشنواره فیلم فجر را در این سینما تماشا کنند.
برخی از این فعالان از جمله صیاد جوکار که برای رسانه ملی در استان فارس کار می کند فیلم «من» را نپسندیده و در این باره گفت: این فیلم یک دور باطل را تداعی می کرد.
وی، معتقد است: فیلم «اژدها وارد می شود» هم خیلی مفهومی و برای مخاطب عام فوق العاده سنگین بود، اما دارای هدف است. این سناریو برای مخاطب خاص مناسب تر است. مردم درباره اژدها... نظرات مثبت و منفی زیادی دارند.
سن لیلا حاتمی به «من» نمی خورد
احسان شادمانی که از فیلمسازان شاخص شیرازی است نیز درباره فیلم «من» نکاتی را یادآور شد و گفت: سن لیلا حاتمی به این فیلم نمی خورد. همچنانی که او در روزهای نخست پیشنهاد این نقش هم به کارگردان آن تاکید کرده بود که این نقش برای سن من مناسب نیست.
کارگردان مستند پژوهشی و تحسین شده «دارالسلام» با توجه به کاشت اطلاعاتی فیلنامه ای که «من» بر اساس آن به فیلم تبدیل شده، عنوان کرد: آنچه در طول فیلم از مواجهه این کاراکتر داشت، غرور است. اما غافل گیری انتهایی برای آن ضعیف بود. همچنین ریتم کند فیلم و مشکل پایانی که دارد از مشکلات آن است.
«ابد و یک روز» نیز دیگر فیلم یکشنبه شب بود که اکران شد و با استقبال مردم در تالار حافظ روبه رو شد ؛فیلمی که تا دقایقی پس از پایان نمایش تماشاگران را درگیر سرنوشت انسان های طبقه زیر متوسط می کند.
در این اثر سینمایی که کارگردان آن جزء فیلم اولی هاست که فیلمش به بخش سودای سیمرغ هم راه یافته ،داستان پیچیده ای در کار نیست و شاکله فیلمنامه بر خشم های فروخورده در خانواده ای رقم می خورد که بازتاب زندگی های گروه های ضعیف جامعه است.
در محوطه بیرونی تالار حافظ که هوا سوز و سرمای نیمه های زمستان دارد تماشاگران گروه، گروه گرد هم آمده اند و درباره فیلم های جشنواره به بحث می پردازند.
صبا واحدی که دانش آموخته مهندسی معماری است در کنار دو دوست دیگرش «ابد و یک روز» را دیده و گفت: بخش هایی از فیلم حاوی طنز تلخ بود و خنده من و دوستانم را در پی داشت. به نظرم انتخاب عنوان «ابد و یک روز» هم برای نام فیلم جالب است چون قرار بوده شخصیت آن تا پایان عمر به اضافه یک روز در بند بمانند.
واحدی این فیلم را غم انگیز دانست و افزود: شخصیتی که بیشتر دوست داشتم برادر کوچک خانواده بود که در عین باهوشی، آینده اش در خطر است.
دیالوگهایی به شیوه پینگ پونگی
شاعرها از روحیه لطیفی برخوردارند و با مسایل اجتماعی تلاش می کنند رابطه ای خوش بینانه داشته باشند؛ امین جعفری هم که از اهالی شعر و شاعری است و 10 سال وکالت حقوقی کرده است، فیلم را به خاطر نوع فعالیتی که دارد و با این زندگی ها بسیار سر و کار داشته، تحلیل کرد و گفت: فیلم را حاصل تحقیق میدانی گسترده ای در زندگی آدمها دیدم. حتی اگر به مقوله ها و مولفه های سینما کار نداشته باشم، در داستان و شخصیت پردازی که در خلال دیالوگها که شیوه پینگ پونگی میان کاراکترها رد و بدل می شود، تمام آنچه در دادگاه ها، زندگی های حاشیه ای تجربه کردم باعث شد فیلم بسیار واقع گرایی باشد.
وی، ادامه داد: به خودم این اجازه را نمی دهم که شخصیت های این فیلم را بد قضاوت کنم، زیرا همه آنها واقعیت ها و مابه ازاهایی دارند که در جامعه ما وجود دارند، از این رو نمی توان گفت هیچ یک از این شخصیتها مقصر واقعی اند، بدین خاطر تقصیر را به گردن هیچ یک نمی اندازم. فقط تنها کسی که بی گناه است و بیش از دیگران گناهی مرتکب نشده نوجوان فیلم است.
جعفری گفت: «ابد و یک روز» یک سر و گردن از آثار دوره پیش جشنواره بالاتر است.
نظر شما