۱۰ فروردین ۱۳۸۵، ۱۲:۳۴

گرافيست و طراح تيتراژهاي سينمايي در گفتگو با مهر :

تيتراژ يك فيلم شناسنامه و هويت آن است

تيتراژ يك فيلم شناسنامه و هويت آن است

ابراهيم حقيقي گفت: براي ساخت تيتراژ يك فيلم سعي مي كنم هم شكل و هم راستا با مضمون آن كار كنم.

ابراهيم حقيقي گرافيست و طراح تيراژهاي سينمايي در گفتگو با مهر ضمن بيان اين مطلب در مورد تيتراژ فيلمهاي "شبانه" و " شاهزاده ايراني " گفت : برخي از كارگردانها و صاحبان فيلمها گرايش به دادن سفارش ساخت تيراژ دارند و برخي ديگر از كارگردانها هم خودشان اين كار را انجام مي دهند . 

وي افزود : كيوان عليمحمدي و اميد بنكدار براي ساخت تيتراژ فيلم "شبانه " با من تماس گرفتند و بعد از ديدن فيلم تصميم به ساخت تيتراژ اين فيلم گرفتم. براي ساخت تيتراژ هر فيلمي سعي مي كنم هم شكل و هم راستا با مضمون و موضوع فيلم بسازم . بعضي از فيلمها با توجه به مضمونشان بايد تيتراژ ساده اي داشته باشند .

اين طراح تيتراژ تاكيد كرد : در سال گذشته اگر خاطرتان باشد تيتراژ فيلم "گيلانه " به كارگرداني رخشان بني اعتماد با توجه به مضمون ساده ، لطيف و انساني داراي چنين ويژگي بود و نبايد اصلاً بر فضاي فيلم سنگيني كند و ديده شود و بايد عين بافت و ساخت فيلم باشد .

حقيقي افزود : براي بعضي از فيلمها اين ظرفيت موجود است كه تيراژ مفصل و ديده شده اي بسازيم . "شبانه " چون ساختار نو و جديدي در سينماي ايران داشت و رفتارهايي كه در درون ساختمان اصلي فيلم موجود بود با تعريف آثار سينمايي ايران متفاوت و دگرگون بود ، سعي كردم تيراژي همگون با اين بافت بسازم .

وي در مورد ويژگي يك تيتراژ موفق و خوب گفت : بهترين ويژگي يك تيتراژ خوب همخوان بودن با مضمون فيلم است و در عين حال هم ساز جدايي با اين موضوع كوك نكند و تيراژ نظير موسيقي يك فيلم مي ماند ، موسيقي فيلم هم نبايد بر روي فضاي فيلم سنگيني كند و ذهن مخاطب را يكسره به خود معطوف كند .

حقيقي در مورد تاثير داشتن تيتراژ يك فيلم در جذب مخاطب گفت : به نظرم نمي تواند چندان تاثير گذار باشد ، مخاطب وقتي كه به سالن نمايش آمده است ديگر آن فيلم را براي ديدن انتخاب كرده است و عوامل ديگري در جذب مخاطب براي ديدن و انتخاب اوليه يك فيلم  مهم است .

وي در مورد ساخت تيراژ و مشورت با كارگردان ان فيلم گفت : معمولاً كسانيكه براي ساخت تيتراژ رجوع مي كنند ، آدمهاي حرفه اي هستند و مي دانند به چه كسي رجوع كنند بالطبع اعتماد كامل دلرند و ايده هايم را به آنها ارائه مي كنم و بعد در ادامه اگر كارگردان ايده خاصي هم در نظر داشته باشد از آن هم استفاده مي كنم  ساخت تيتراز را شروع مي كنم .

اين گرافيست تاكيد كرد : تيتراژ يك فيلم شناسنامه و هم پنجره يك فيلم است ، يعني اول به مخاطب مي گويد كه با چه محصولي مواجه خواهد بود و يك شناسنامه هويتي و مضموني هم در عين حال به بيننده عرصه مي كند .

وي تاكيد كرد : از مديران جشنواره انتظار دارم كه بعد از چندين سال كه قسمت بخشهاي تبليغاتي اعم از طرح پوستر و عكس را از مسابقه جشنواره حذف كرده اند با توجه به اهميت آن دوباره رويكرد به اين موضوعات داشته باشند .

کد خبر 306356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha