۱۲ فروردین ۱۳۸۵، ۱۲:۱۰

نويسنده مجموعه وفا در گفت و گو با مهر :

تعامل در نگارش مجموعه وفا به يك دستي كار كمك بسياري كرد

تعامل در نگارش مجموعه وفا به يك دستي كار كمك بسياري كرد

وقتي من براي نگارش مجموعه "وفا" در لبنان به گروه ملحق شدم در نوشتن طرح و سيناپس فيلمنامه با افخمي و لطيفي، كارگردان تعامل داشتيم و سكانس ها را به موازات يكديگر مي نوشتيم و بعد از نوشتن هر سكانس براي يكديگر مي خوانديم تا با نظر هم سكانس هاي نوشته شده را اصلاح كنيم و كار از حالت يكدستي خارج نشود.

سيد سعيد رحماني، يكي از نويسندگان مجموعه تلويزيوني "وفا" كه در ايام نوروز از شبكه سه سيما پخش مي شود در گفت و گو با خبرنگار تلويزيون "مهر" در پاسخ به اين سوال كه نام شما به عنوان نويسنده در تيتراژ چند قسمت اول اين مجموعه ذكر نشده بود، اما از قسمت پنجم بود، آيا از قسمت پنجم به گروه ملحق شديد يا نه؟ همچنين درباره تقسيم كار نگارش اين مجموعه توضيح دهيد، گفت: "متن اوليه اين مجموعه توسط فريدون جيراني در سه تا چهار قسمت نوشته شده بود، اما با اهداف و خواسته هاي شبكه سه سيما تطابق نداشت. از سوي ديگر آقاي جيراني هم آن نظريات را اعمال نكردند، به همين دليل كار به آقاي افخمي سپرده شد و او دخل و تصرفي در متني كه توسط جيراني نگارش شده بود، انجام داد و چهار قسمت اوليه اين مجموعه را نوشت و بعد از اينكه گروه از ايران خارج شد از من براي نگارش دعوت به عمل آمد. اين پيشنهاد از سوي آقاي افخمي و گروه فيلم و سريال شبكه سه سيما مطرح شد و دوستان با توجه به شناختي كه در من سراغ داشتند به اين نتيجه رسيدند كه من از ابتداي قسمت پنجم اين مجموعه با عليرضا افخمي همكاري داشته باشم.علاوه بر آن من سال 1383 سفر طولاني به لبنان داشتم، به همين دليل اطلاعات مناسبي از اين كشور به دست آورده بودم، چرا كه يك سفر برنامه ريزي شده بود. در واقع آقاي افخمي به كسي احتياج داشتند كه اين محيط را بشناسد و از سرعت نگارش بالايي برخوردار باشد انجام شود."

وي با اشاره به اينكه وقتي كه قصه مجموعه هاي "همراز" و "گمگشته" را مي نوشتم عليرضا افخمي به عنوان ناظر كار بودند، به همين دليل از گذشته نسبت به كارم آشنايي داشت، افزود: " وقتي من در لبنان به گروه ملحق شدم در نوشتن طرح و سيناپس فيلمنامه با آقاي افخمي و آقاي لطيفي، كارگردان تعامل داشتيم و سكانس ها را به موازات يكديگر مي نوشتيم و بعد از نوشتن هر سكانس براي يكديگر مي خوانديم تا با نظر هم سكانس هاي نوشته شده را اصلاح كنيم و كار از حالت يكدستي خارج نشود. البته بايد اشاره كنم كه من بعد از رفتن به لبنان راش هاي چهار قسمت اول را ديده بودم تا خودم را با فضاي كار هم سو كنم. البته اين صحبت به اين معنا نيست كه آقاي افخمي در طراحي قصه نظرات خودش را به من تحميل كرد، چرا كه من كاملاً آزاد بودم. در كل نگارش شش تا هفت قسمت باقي مانده اين مجموعه در حدود دو ماه طول كشيد و ما اصلاً به كار به صورت سريال نگاه نمي كرديم، بلكه كار از ديد ما سينمايي بود، حتي در اين مدت من و آقاي افخمي از هتل خارج نشديم و مرتب مشغول نگارش اين مجموعه بوديم."

سعيد رحماني

نويسنده مجموعه "وفا" در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه نوشته هاي جيراني با اهداف شبكه سه تطابق نداشت و شما كار را در خارج از ايران و همزمان با ضبط مي نوشتيد، آيا با نظريات و سلايق شبكه سه سيما تطابق مي داديد يا نه؟ گفت: "آقاي افخمي ناظر كيفي كار بودند، بنابراين ما مشكلي نداشتيم، چرا كه او با تجربه است و نسبت به نظريات شبكه سه سيما آگاهي كامل داشت. علاوه بر آن او در كار نظريات دموكراسي دارد، به همين دليل هرگز نظرات خودشان را تحميل نمي كردند."

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه نگارش اين مجموعه به روز انجام مي شد، پروسه تحقيقات چگونه انجام مي شد، عنوان كرد: " تحقيقات انجام شده بود و دوستان يك سري تحقيقاتي با كمك مشاوران وزارت اطلاعات داشتند. البته من با سفري كه در گذشته به لبنان داشتم و با توجه به اينكه كاري براي شبكه سه سيما انجام مي دهم و تحقيقاتي همزمان انجام مي دهم، وقتي به اطلاعاتي كه در اختيارمان گذشته بودند، نگاه كردم، چيزي بيشتر از اطلاعات من نبود."

نويسنده مجموعه هاي "همراز" و "گمگشته" درباره اينكه چرا در چهار قسمت مجموعه "وفا" تعقيب و گريز موساد پررنگ است و بعد قسمت پنجم فقط به ماجراي عشق ميان ژوبين و وفا و به فلاش بك هاي گذشته اين دو نفر اختصاص پيدا كرد، در حالي كه بهتر بود اين ماجراها در هم تنيده مي شد و به موازات هم حركت مي كرد تا براي بينندگان هم قابل هضم باشد، توضيح داد: " چهار قسمت اول اين مجموعه توسط عليرضا افخمي نگارش شده است، اما هر ژانري ماجراهاي حاشيه اي هم دارد و ما قصد داشتيم كه ماجراي جاسوسي و عشقي را به تصوير بكشيم، چرا كه اسرائيلي ها به دنبال ابزاري بودند تا به اهداف خود برسند، به همين دليل از رابطه عاشقانه ژوبين و وفا استفاده مي كردند تا به مقاصد خودشان برسند، بنابراين وقتي با اين هدف وارد شدند ماجراي عشق اين دو نفر پررنگ شد و بعد قصه از قسمت ششم يواش يواش به بحث جاسوسي پرداخت و ماجراها به موازات هم حركت كرد. در كل فكرنمي كنم كه دو پارگي در ذهن حرفه اي مخاطبان ايجاد كرده باشد."

رحماني در پاسخ به اين سوال كه با توجه به رابطه خوبي كه ما با لبنان داريم و اين مجموعه هم در جنوب لبنان (حزب الله) تصويربرداري مي شد، چرا زماني كه فرهاد اصلاني به عنوان نيروي اطلاعاتي وارد اين كشور شد، حتي به او اسلحه داده نشد و او را براي دستگيريي اسرائيلي ها با مشكل مواجه كرد، به نظر شما نشان دادن چنين قضيه اي با واقعيت تداخلي ايجاد نكرده است، گفت: "وقتي قرار است ماجرايي فيلم شود بايد وجه رسمي رعايت شود. بنابراين ما در نگارش اين اثر تصميم گرفتيم ديپلماسي ظاهري را رعايت كنيم تا به قوانين كشور ميزبان احترام گذاشته باشيم. اگر چه رابطه ما با لبنان خوب است، اما اين مساله نبايد باعث شود تا ما به قوانين اين كشور احترام نگذاريم. از سوي ديگر اين مساله به گره ماجراي مجموعه "وفا" اضافه كرد، چرا كه اگر قرار بود به فرهاد اصلاني اسلحه داده شود، سكانس مذكور دوئل مي شد. بنابراين برخي از محدوديت ها ما را به امكانات خيلي خوب مي رساند."

وي در پايان اشاره كرد: " وفا جز مجموعه هاي الف بود. نگارش اين سريال پر زحمت بود و براي من تجربه خوبي داشت و با توجه به اينكه كار به روز نگارش مي شد، اما از شتابزدگي خبري نيست، چرا كه كار گروهي انجام شد و معمولاً كارهاي گروهي نتايج مثبتي خواهد داد."

کد خبر 306639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha