به گزارش خبرنگارتلويزيوني "مهر"، فيلم سينمايي "دوئل" (Duel) كه شب گذشته (دوشنبه 29فروردين) از شبكه سه سيما پخش شد، سومين فيلم اسپيلبرگ در مقام كارگردان به شمار مي رود كه كار فيلمسازي خود را از سال 1964 آغاز كرده بود. اين فيلمساز ابتدا همكاري خود را تلويزيون آغاز كرد و فيلم "دوئل" يك اثر تلويزيوني به شمار مي رود كه در سال 1971 ارايه شد و در زمان خود توانست نظر بسياري از مخاطبين را به خود جلب كند و شروعي براي سبك ويژه اسپيلبرگ در ساخت آثار سينمايي اش به شمار مي رود.
اين فيلم داستان بسيار ساده اي دارد كه به وسيله ريچارد متسون به نگارش درآمده است. ديويد من كه در زمينه معاملات كامپيوتر فعاليت مي كند به خاطر يك سفر كاري با ماشين شخصي خود عازم مقصد در شهري ديگر مي شود. اين مسافرت كاري كه به طور مرتب تكرار مي شود در مسيري بياباني و دور اتفاق مي افتد. او در راه به يك كاميون بزرگ حمل سوخت بر مي خورد كه قصد كشتن او را دارد. ديويد من ابتدا سعي مي كند تا به طريقي از دست او خلاص شود اما در اين راه موفق نيست تا اينكه در تعقيب و گريزي طولاني با برخورد دو ماشين و سقوط كاميون بزرگ به دره و مرگ راننده كاميون، همه چيز به اتمام مي رسد.
اسپيلبرگ در اين فيلم خلاقيت و استعداد زياد خود در راه فيلمسازي را نشان داد. اين فيلم با آنكه در دهه 70 ميلادي ساخته مي شود و بسياري از تجهيزات و امكانات فوق العاده فيلمسازي امروز را در اختيار ندارد، اما چنان مهارتي در استفاده از امكانات فيلمبرداري و صدابرداري از خود نشان مي دهد كه تا سالها بعد شيوه داستان پردازي و روايت او در فيلم هاي حادثه اي جاده اي الگوي بسياري از كارگردان هاي سينما و تلويزيون قرار مي گيرد. حركت هاي افقي و عمودي دوربين و شكل خاص تصويربرداري از تعقيب و گريز ميان خودرو سواري و كاميون بسيار سنگين كه از سرعت زيادي برخوردار است و برخي اوقات با فاصله كوتاهي از ماشين قرار مي گيرد، دلهره و تعليق بسيار زيادي در فيلم به وجود مي آورد كه نگاه هر مخاطبي را به خود خيره مي كند.
در اين فيلم از دنيس ويور، ادي فايرستون، جني دينارسكي، تيم هربرت، چارليز سيل، الكساندر لاك وود، امي داگلاس، شرلي اوهارا، لوسيلي بنسون، كري لوفتين به عنوان بازيگران اصلي استفاده شده است، اما بار اصلي كنش درام بر دوش دنيس ديور در نقش ديويد من است كه بايد در انتقال حس هاي مختلف فيلم موفق عمل كند. در اين فيلم هيچ اشاره اي به انگيزه راننده كاميون در قتل راننده سواري نمي شود و تا پايان اثر، دنيس اسير افكار و انديشه هاي خود است. او حتي در چند مورد تلاش مي كند تا به راننده دست پيدا كند تا به اين وسيله از انگيزه او با خبر شود يا حتي با پليس تماس بگيرد و از دست اين راننده ديوانه خود را رها كند، اما به شكل هاي مختلف موفق به اين كار نمي شود و خود را اسير فكر و خيال هايش مي يابد.
استفاده از بازيگران به اين شكل تا سال 1971 دركمتر فيلمي به چشم مي خورد. بيشتر فيلم هاي حادثه اي آن دوران در آثار پليسي خلاصه مي شد كه يك پليس يا كارآگاه در صدد گشودن راز يك قتل است. اما در اين فيلم بي آنكه كوچكترين استفاده اي از زد و خورد بشود و استفاده از كمترين برخورد فيزيكي همه چيز در دو ماشين و جاده خلاصه مي شود و راننده اي كه تا پايان داستان، مخاطب هيچ اطلاعي از هويت او به دست نمي آورد و همه چيز در التهاب راننده سواري خلاصه مي شود.
فيلم تلويزيوني "دوئل" كه محصول كشور امريكاست و در قالب 74 دقيقه ارايه شده است، از مراسم امي ( Emmy ) جايزه صداگذاري و افكت فيلم را در سال 1972 و نامزدي براي دريافت جايزه گلدن گلاب به خاطر بهترين فيلم ساخته شده براي تلويزيون را در سال 1972 و جايزه بزرگ جشنواره فيلم آورياز ( Avoriaz ) براي كارگردان فيلم را در سال 1973 به دست مي آورد كه با توجه به تلويزيوني بودن فيلم، موفقيت هاي قابل توجهي به شمار مي رود.
فيلم سينمايي "دوئل" شب گذشته، دوشنبه 29 فروردين از شبكه سه سيما پخش شد.
نظر شما