۲ خرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۰۵

در نشست انجمن شاعران فارسي گوي جهان عنوان شد

اغلب شاعران فارسي زبان متاثر از سيره و سنت پيامبر بوده اند

اغلب شاعران فارسي زبان متاثر از سيره و سنت پيامبر بوده اند

ميراث گرانبهاي شعر و ادب فارسي تنها متعلق به گذشته نيست بلكه بشر امروز نيز از آن بهره مي گيرد. انسان امروز نيازمند عرفان و ادبيات ايراني و اسلامي است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، حجت الاسلام والمسلمين محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در نشست انجمن شاعران فارسي گوي با عنوان "محمد ابتداي آشنايي"، ضمن بيان اين مطلب افزود: تاريخ پرشكوه زبان و ادبيات فارسي در اين سرزمين، گوياي معنويت و خداپرستي بوده است و شاعران ما از همان آغاز گرويدن به اسلام ، حقايق آن را دريافته و مناقب و مدايح حضرت رسول (ص) را زينت دفاتر خود ساخته اند.

وي ادامه داد: حكيم ابوالقاسم فردوسي معمار بي بديل تمدن و فرهنگ فارسي، در كنار دميدن روح ايراني در كالبد شعر خود و تصوير نمودن قهرمانان اساطير، روح نبوي و علوي را نيز به آنها دميد و مخاطبان را به پيروي از آداب محمدي و علوي دعوت كرد.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تصريح كرد: اغلب شاعران فارسي زبان متاثر از سيره و سنت پيامبر بوده اند. مي توان گفت ويژگي عمده آثار حافظ و مولانا و سعدي و عطار و نظاير آنها اين بوده كه آنان حامل انديشه هاي دين اسلام و شخصيت پيامبر بوده اند.

وي اشعار اخلاقي و معنوي سروده شده ايراني را ترجماني از قرآن و روايات و احاديث خواند و گفت: رسالتي كه امروز بر دوش ماست اين است كه پيام معنوي و اخلاقي را بشناسيم و به جهان هم بشناسانيم. ضمن اين كه نامگذاري امسال به نام پيامبر اعظم مي تواند مبدا و سرآغازي براي تحول در ادبيات و شعر ما باشد.

در ادامه اين نشست، جواد محقق - شاعر - به صحبت پيرامون پيشينه شعر نبوي در دوران معاصر پرداخت و گفت: شعر امروز كه با قالب هاي امروزين و غيركلاسيك همراه بود توسط نيما يوشيج پايه گذاري شد. او خود صاحب تحصيلات و اعتقادات مذهبي بوده و يادداشت هاي شخصي اش نيز نشانگر پايبندي او به بزرگان دين است.

صاحب مجموعه شعر "امين قافله وحي" ادامه داد: بعد از نيما تفكر غيرديني و ماركسيستي به بخشي از فرهنگ عمومي و روشنفكري جامعه تبديل شد و چهره هايي كه صاحب تفكر ديني بودند كم كم بايكوت شدند و سايرين مورد بزرگنمايي قرار گرفتند. اين موضوع به يك انقطاع فرهنگي انجاميد و از آن سال به بعد، گرايش هاي معنوي و ديني سابق كمرنگ شد.

محقق اضافه كرد: سلطه اين تفكرات و تلاش رژيم پهلوي براي دين زدايي از جامعه، موجب رانده شدن شعر ديني گرديد. بعد از قيام 1342 بود كه حركاتي به چشم خورد و مسابقه شعر كانون بعثت نقطه عطفي براي شعرسرايي مذهبي لقب گرفت. من در همان سال ها بود كه تصميم گرفتم مجموعه اي از شعرهاي مذهبي را جمع آوري كنم.

اين شاعر، سال هاي پس از انقلاب را زمينه ساز رشد شعر ديني قلمداد كرد و افزود: شاخه ديگر شعر نبوي عبارت از تجلي پيامبر در اشعار كودكان و نوجوانان است. ما قبل از انقلاب آثار و افراد محدودي در اين حوزه داشتيم كه عباس يميني شريف، خانم دولت آبادي و محمود كيانوش سرآمدان اين عرصه را تشكيل مي دادند.

جواد محقق، شعر كودك و نوجوان را پوياترين و پربارترين حوزه شعري امروز دانست و اضافه كرد: در اين عرصه علاوه بر مضامين كلي مذهبي، شاهد گرايشي خاص به موضوع نبي اكرم (ص) بوده ايم كه داود لطف الله و مهري ماهوتي از فعالان اين عرصه به شمار مي روند. با اين وجود همچنان به كار بيشتري در اين حوزه نيازمنديم و بايد بدانيم اگر به دنبال طبقه شعرخوان هستيم بايد لذت شعر را به بچه ها بچشانيم.

در اين نشست، علي موسوي گرمارودي هم به شرح تاريخچه اي از نشريات و جوايز و كتاب هاي شعري ديني دهه هاي پيش از انقلاب و ريشه هاي شعر نبوي در ايران پرداخت.

در پايان اين مراسم، كه با حضور شعرا و دانشجوياني از تاجيكستان، افغانستان، تركيه، سوريه و هندوستان همراه بود، جواد محقق و علي موسوي گرمارودي اقدام به شعرخواني در وصف حضرت رسول(ص) كردند.

کد خبر 329983

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha