۲۴ خرداد ۱۳۸۵، ۱۸:۲۶

"صبغه الهي" شاخصى تعيين كننده در نظام مديريت اسلامى است

"صبغه الهي" شاخصى تعيين كننده در نظام مديريت اسلامى است

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: داشتن صبغه الهى در كارها، شاخصى تعيين كننده در نظام مديريت اسلامى است، به اين معنا كه دستگاه ‏اسلامى بايد به گونه ‏اى باشد تا نيروها در آن به كارى تشويق شوند كه آن فعاليت رنگ الهى داشته باشد .

به گزارش خبرگزاري "مهر"، از ويژگيهاي  مدير در نظام اسلامي، اعتقاد وى به‏ پذيرش اشتباه ‏است. براى مدير اسلامى سخت نيست كه بگويد: " من اشتباه كرده ‏ام‏"، چنين مديرى راه بازگشت را به روى خويش و كاركنان باز ديده ومعتقد است كه ديگران مى‏ توانند با وي ارتباط نزديك داشته باشند .

البته مدير اسلامى در قبال خطاى ديگران نيز با اذعان به تذكار، بر گناه آنان پوشش نهاده و شرايطي را ايجاد مي كند كه آنها در موضع انفعالى قرار گرفته و از كرده خود پشيمان مي شوند .

مدير اسلامى حتى در دادن اطلاعات و اسرار سازمان به ‏افراد، رعايت احتياط را كرده  و با توجه به اصل مصلحت ‏انديشى، اطلاعات را فقط در اختيار كاركنان قرار مى ‏دهد و طبيعى است كه برخي مواقع، با توجه به همان اصل، حتى كاركنان را نيز در جريان ‏برنامه‏هاى سرى سازمان قرار نمى ‏دهد.

در نظام اسلامي، مدير خوب گوش مى ‏دهد، كمتر حرف مى ‏زند و اگر سخنى بر زبان مى‏ راند يا وعده‏ اى مى ‏دهد، به آنها عمل مى ‏كند چرا كه قرآن ‏بى ‏انديشه ‏گى را به افرادى نسبت مى‏ دهد كه مردم را به نيكى دعوت و خود را فراموش مي كنند.

مدير اسلامى علاوه بر پيراستن خود به اخلاق حسنه، همواره در پى تذكار ديگران است و "يادآورى" را ارمغانى سودمند براى كاركنان مى ‏داند .

نوع برخورد با كاركنان و مردم در چنين ساختارى بر پايه شورا و جلب مشاركت مردمى استوار است و مدير، مردم را وارثان‏ واقعى تلقى كرده ، خود را خدمتگزارى بيش نمى ‏داند .

مديران اسلامي بايد تلاش كنند سازمان‏هايى ايجاد شود تا بتوانند جو مناسب را براى برانگيختن مردم در تمام سطوح پديد آورند، به همين دليل نظامها در پى يافتن محرك ‏هايى براى ايجاد انگيزه در بين‏ كاركنان يك سازمان است.

داشتن صبغه الهى در كارها، شاخصى تعيين كننده در انگيزه افراد در نظام مديريت اسلامى است به اين معنا كه دستگاه ‏اسلامى بايد به گونه ‏اى باشد كه انسانها در آن به كارى بيشتر برانگيخته شوند كه آن فعاليت رنگ الهى به خود گرفته است.

رنگ الهى با فطرت انسان سازگارتر است و بهترين رنگها است .

نظام مديريت اسلامى در مقايسه با ديگر نظامها، محتوايى انگيزشى و در عين حال، لطيف دارد. در اين نظام، هر كس ابتدا بايد با خود بستيزد و به تعادل درون با بيرون اقدام كند.

فرد انعكاس غرايز را در حالت ‏برابرى مى ‏بيند وخويشتندارى ره آورد چنين ستيزى است و همين معناى "تقواى فردى‏" است كه در متون اسلامى به آنها اشاره شده است.

استعدادها و ظرفيت‏ هاى افراد در نحوه ارزيابى، اثربه سزايى دارد و اين‏ تأثير به حدى ‏است‏ كه‏ ظرفيت ‏انسانها، ملاك‏ تكليف كردن ‏قرارمى‏گيرد وسنجش ‏وظيفه ‏باتوانايى ‏انسان ‏ها گره ‏مى‏خورد و خواستن كارى كه ‏بالاتر از توانايى افراد است تحكم قلمداد شود .

نحوه تصميم‏ گيرى در نظام اسلامى به‏ صورت اقتضايى و مشاركتى است و اصل مهم "شور" در اين نظام مبنا قرار مى‏گيرد.

البته شك نيست مدير اسلامى پس از رايزنى ‏و به مشورت  مسائل و تجزيه و تحليل آنها و پس از مؤثر دانستن عنصر توكل، خود تصميم گيرنده نهايي خواهد بود .

کد خبر 339717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha