اين نويسنده معاصر درگفتگو با خبرنگارفرهنگ و ادب مهر، با بيان اين مطلب ، افزود : در توليد فرهنگي يك كارفردي صورت مي گيرد ، بنابراين وجود يا عدم وجود " مافيا " در بخش توليد خيلي نمي تواند وجه مهمي داشته باشد ، اما از آنجا كه توليد ادبي در جامعه ما تبديل به توليد محفلي شده ، " مافيا " براي آدمهاي محفلي مي تواند وجود داشته باشد .
رضا اميرخاني اضافه كرد : واضح است كه توليد محفلي خود يك توليد واقعي و جدي ادبي نيست ، بنابراين بحث " مافيا " را در زمينه توليد را يك بحث فردي و بي اساس مي دانم اما بحث مافيا در توزيع بيشترناشي ازنگاه غيرحرفه اي به صنعت نشر است و در صنعت نشر ، كتابي كه مخاطب داشته باشد به طور طبيعي مخاطب خود را پيدا مي كند ولو اين كه مخالفان عقيدتي و فرهنگي داشته باشد .
مدير انجمن قلم ايران تصريح كرد : به نظر مي رسد يك شعاربسيار تو خالي كه در اين چند ساله فرهنگ اين كشور را به صورت جدي تحديد مي كند " حمايت از نوقلمان " باشد ، در مملكتي كه با حساب و كتاب ساده درصنعت نشرش مي توان به اين نتيجه رسيد كه چاپ يك كتاب ، بسيار ساده تر از هرجاي ديگر دنياست ، حمايت از نو قلم يك كار بي معناست .
اين نويسنده معاصر ياد آور شد : اصولا وجه همت تمام جشنواره ها و بسياري از ساز و كارهاي حمايتي در فرهنگ اين مملكت توليد نويسنده است ، حال كه بزرگترين مشكل اين مملكت كم بودن تعداد خواندگان است نه كم بودن تعداد نويسندگان ، به نظر من ساز و كارهاي مديريت فرهنگي در دولت بايد به سمت بالاتر بردن مخاطب حركت كند نه بيشتر كردن نويسندگان .
خالق " من او " خاطرنشان كرد : در برگزاري جشنواره ها اگر به تشريفاتي بودن و گزارش كار به مافوق اشاره نكنيم ، در بهترين حالت هدفشان توليد نويسنده است ، در صورتي كه ما با مشكل مخاطب بيشتر از نويسنده مواجهيم ؛ در مملكتي كه شمارگان كتابها كمتر از تعداد نويسندگان است ، نشانگر اين است كه مشكل عمده ما در پيدا كردن مخاطب است .
نظر شما