۳۰ خرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۴۸

/ گزارش مهر از نمايشگاه آثار هنري دوره زنديه و قاجار /

استقبال گسترده مخاطبان از نمايشگاه آثار هنري دوره زنديه و قاجار

استقبال گسترده مخاطبان از نمايشگاه آثار هنري دوره زنديه و قاجار

نمايشگاه آثار هنري دوره زنديه و قاجار عصر ديروز با حضور رييس موزه هنرهاي معاصر تهران و جمعي از هنرمندان پيشكوست عرصه تجسمي در محل مركز فرهنگي - هنري صبا افتتاح شد .

به گزارش خبرنگار" مهر" عصرديروز سه نمايشگاه مهم درمركز فرهنگي - هنري صبا به معرض نمايش عموم گذاشته شد . طيف انبوه مخاطباني كه براي بازديد ازاين نمايشگاه آمده بودند به قدري  گسترده بود كه با افتتاح نمايشگاه تمام سالن ها مملو از جمعيت شد . درنمايشگاه اول ، درسالن هاي " مميز"، آثار معماري دوران قاجار وزند وافشار به نمايش گذاشته شده بود . دركنار بيشتر اين آثار اين عنوان به چشم مي خورد : ارسالي از موزه نياوران . مي توان گفت تقريبا تمام آثاري كه دراين بخش ازسالن " مميز" به چشم مي خورد با تكنيك رنگ روغن كارشده بود و دربيشتر آنها نام هنرمند مشخص نبود .

مكتب خانه قديم كه شاهزاده خانم درحال درس گرفتن از پيرفرزانه بود ، يك اثرمنسوب به اسماعيل جلاير، نادربانو درحال تفكر ، زن جقه به دست زمان فتحعلي شاه از درونمايه هاي اين آثار بودند . درسالن بعدي  تصاوير معماري وشهرسازي دوره زند وقاجار به چشم مي خورد . نمايي از عمارت كلاه فرنگي وبرج وباروي اطراف آن، تصويرجنگ كرنال ما بين شاه اسماعيل صفوي و دولت عثماني ، يك اثرزيبا از محمد خان نقاش باشي نيز عناوين تابلوهاي اين سالن  را تشكيل داده بودند . آثاري كه تماما ازموزه كاخ گلستان جمع آوري وبراي نمايش دراين نمايشگاه به معرض تماشاي مخاطبان گذاشته شده بودند .

دروسط سالن دوم نمايشگاه ويترين كوچكي قرارداشت . دراين ويترين سه تابلوي قاب گرفته درقطع كوچك مربوط به نقاشي هاي دوران زند وافشار جلوه مي فروختند . درگوشه اي ازيكي ازسالن هاي نمايشگاه ، اثرزيبايي از صورت شعاع سلطنته پسرفتحعلي شاه چشم را نوازش مي داد . دركنار آن نيز اثري كه هنرمند آن ناشناخته ولي از دوران فتحعلي شاه بود با تكنيك رنگ روغن به تصويركشيده شده بود . اين اثر" سماع " نام داشت . چهره " فريدون " اثر "حاجي آقا جان " كه بازمانده از قرن هجده ونوزده بود نيز با تكنيك رنگ روغن به نمايش درآمده بود .

چهره شاه از دوران " محمد شاه " ، "چهره عباس ميرزا" ، " ليلي ومجنون " بازمانده از دوره ناصرالدين شاه ، يك زن وطوطي ازدوره فتحعلي شاه نيز عناوين ديگرتابلوهاي سالن هاي بعدي را تشكيل داده بودند. هنرمندان اين تابلوها تماما ناشناس بودند ومثل سايرهنرمندان اين عصربا تكنيك رنگ روغن كار كرده بودند . درراه پله نيز سه اثر با عناوين " مرد سياه پوش"، " بانووخدمتكار" و" مادروفرزند " به معرض نمايش گذاشته شده بود . اين سه اثر از موزه گرجستان  براي نمايش دراين نمايشگاه به امانت گرفته شده بود . نرسيده به سالن هاي طبقه دوم اثري با عنوان " بهار" از " ابوالقاسم اصفهاني " درسال 1902 نصب شده بود . اين اثرنيز ارسالي موزه ملي گرجستان بود كه با رنگ روغن تصويرشده بود .

مجموع كردن آثار زيبا وجاودان دوران زند وقاجار وافشاريكي ازبهترين نقاط قوت اين نمايشگاه به شمار مي آمد . در كنار اين محاسن عنوان نداشتن بسياري از كارهاي حاضردرسالن ها نيز معايب برگزاري نمايشگاه را تشكيل داده بود . درسالن هاي طبقه دوم مركزفرهنگي -هنري صبا اثر جاودانه " تكيه ملت " از كمال الملك به نمايش گذاشته شده بود . اما اين اثر عنوان نداشت وحتي نام كوچكي از كمال الملك دركنار اثر قرارنگرفته بود . مخاطبان وهنرمنداني كه ازديرباز اين اثر را مشاهده كرده بودند ازروي اطلاعات شخصي خود درمي يافتند كه اين اثربايد " تكيه ملت " اثركمال الملك باشد.

درطبقه دوم مركز فرهنگي - هنري صبا چيزي درحدود بيست اثربا موضوع " آستان مقدس حضرت عبدالعظيم " ارائه شده بود. نام " حسين مجرد " درزيربرخي از اين آثار به عنوان هنرمند به چشم مي خورد و هنرمندان آثارديگر مشخص نبودند . همچنين تصويري از ميرزا حسين شريفي مورخ و وقايع نگاردوره قاجار ازموزه پارس به امانت گرفته شده و در اين نمايشگاه به نمايش درآمده بود.  درنگارخانه آينه "صبا " نيز تعدادي از چاپ سنگي هاي زمان قاجاربه نمايش گذاشته شده بود كه ديدنش خالي ازلطف نبود. اين آثار تماما برگرفته ازمجموعه خصوصي دكتر " كازروني " وهمسرش " فريال سلحشور" بود . چاپ سنگي يا ليتوگرافي  درسال 1799 ميلادي دراروپا براي نخستين بار توسط " آلوئيس سننفلد " اختراع شد . دراين روش ،   از سنگ هاي آهكي به عنوان صفحه چاپ يا پليت براي تكثير و تقرير كتاب ها استفاده مي شد. 

از سالن چاپ سنگي ها كه گذشتيم ، پنجاه قطعه عكس از آثار " ابوالفضل شاهي " را به نمايش گذاشته بودند . خانه بروجني ها، بازار، بقعه شاهزاده هادي، سراي شريف خان، بقعه تاج الدين ، تكيه عباس آباد ،ِِ حمام سلطان اميراحمد، خانه حكيم ، تيمچه صباغ ، گذر باباولي ، روستاي يزلان از درونمايه عكس هاي " ابوالفضل شاهي " به شمار مي آمدند .

به گزارش " مهر" سه نمايشگاه عصرديروز دردل تالارها و نگارخانه هاي تودرتوي مركز فرهنگي - هنري صبا به معرض نمايش مخاطبان گذاشته شد . نمايشگاه نقاشان نوگراي كردستان كه 137 اثررا از 54 نقاش به نمايش گذاشته بود . آثارمعماري دوره قاجار وزند وافشاربا 270 اثر با همكاري " صبا " و دانشكده معماري وشهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي ونقاشي هاي پشت شيشه از مجموعه خصوصي دكتر كازروني و فريال سلحشوركه درمجموع 120 اثر را تشكيل داده بودند .

متولي برگزاري اين سه نمايشگاه مركز فرهنگي - هنري صبا بود . درنمايشگاه ياد شده كه عصرديروز درمحل فرهنگي - هنري صبا افتتاح شد هنرمنداني چون" محمود جوادي پور"، " احمد اسفندياري "، " حبيب الله صادقي "، " عبدالمجيد حسيني راد "، " فرشيد ملكي "، " رضا بانگيز"، " حسين خزينه "، " غلامحسين اميرخاني " و جمعي ازهنرمندان بنام وپيشكسوت حضور داشتند . علاوه برهنرمندان طيف گسترده اي ازدانشجويان رشته هاي هنر واستادان هنرهاي تجسمي دراين نمايشگاه حضور داشتند.  

کد خبر 342023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha