۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۲۱

سهیل بابایی به مهر گفت:

«مرگ یزدگرد» فضای اکسپریونیستی دارد/ حلول روح شاه در قاتلانش

«مرگ یزدگرد» فضای اکسپریونیستی دارد/ حلول روح شاه در قاتلانش

کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد» با اشاره به فضای انتزاعی و اکسپرسیونیستی این اثر نمایشی عنوان کرد در این اجرا روح پادشاه در وجود قاتلانش حلول می‌کند.

سهیل بابایی کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد» درباره اجرای این اثر نمایشی و تغییراتی که که کار نسبت به متن اصلی کرده است به خبرنگار مهر گفت: متن «مرگ یزدگرد» را بسیار دوست داشتم و در اجرای نیز کاملا وفادار به نمایشنامه بهرام بیضایی بودم اما نمایش در کارگردانی و فضاسازی تغییرات زیادی کرده است.

وی ادامه داد: در اجرای نمایش از فضای بازی در بازی، بدل پوشی و نقش پوشی که در متن جریان دارد، فاصله گرفته شده و به جای آن افراد جن زده ای را به نمایش گذاشتیم که از زبان شاه صحبت می کنند. در این نمایش فضای اکسپریونیستی غالب است و ترس و توهم و کابوس در اجرا جریان دارد. با همه این تغییرات دیالوگ های نمایشی هیچ تغییری نسبت به نمایشنامه نکرده است.

بابایی یادآور شد: سه شخصیت اصلی کار یعنی آسیابان، همسر و دخترش آدم هایی هستند که اختیار خودشان را از دست داده و به دلیل کشتن شاه، روح او در وجودشان حلول کرده است. فلسفه حلول روح رییس یک قبیله و یا پادشاه در وجود بازماندگان از شرق وارد فرهنگ عامه شده است. از آنجا که این نمایش پایان نامه من نیز بوده است آیین های مختلف بومی و آداب و رسوم شرق را کاملا مورد بررسی قرار داده ام. همچنین در اجرای این اثر نمایشی از آیین های جنوب ایران همچون مراسم زار، بادجن، آیین خودزنی که مویه زنان و بچه ها برای مردان خانواده که به جنگ رفته اند، است و... استفاده شده است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به استقبالی که تاکنون از این اثر نمایشی شده است، عنوان کرد: خوشبختانه استقبال از اجرا مناسب است. البته اجرای ما بعد از برگزاری جشنواره تئاتر بوده که در این دوره دیگر مخاطبان از تئاتر دیدن اشباع شده اند. این نمایش ثمره یک سال و نیم تمرین و تلاش بچه های گروه است و بعد از سال ها است که این نمایشنامه بهرام بیضایی به اجرای عمومی می رود. 

وی درباره طراحی صحنه نمایش توضیح داد: طراحی صحنه نمایش کاملا انتزاعی است و اصلا رئالیستی نیست. تلاش ما این بود که از فضای واقع گرایانه نمایشی که خودِ استاد بیضایی به صحنه برده است، فاصله بگیریم. دکور کار از سه قفسه حیوانات تشکیل شده که سه بازیگر اصلی نمایش در آن قرار دارند و از درون این قفس ها روایشان را بازگو می کنند. بالای قفسه نیز یک قاب قرار دارد که افرادی که به دنبال یزدگرد هستند از آنجا صحبت می کنند. یک حصار بزرگ نیز در صحنه وجود دارد که در طول اجرا به عقب کشیده می شود و در پایان کل صحنه را در بر می گیرد.

بابایی در پایان درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای جشنواره آیینی و سنتی داشته است، گفت: در جشنواره آیینی و سنتی این نمایش در تالار حافظ و یک بلک باکس اجرا شد بنابراین برای اجرا در صحنه قاب عکسی سنگلج مجبور به تغییر میزانسن و فضاسازی شدیم. در واقع مناسب ترین سالن برای اجرای ما تالار مولوی بود چون این نمایش میزانسن گسترده ای دارد اما به هر حال تلاش کردیم اجرا را با سالنی که در اختیار داشتیم وفق دهیم. تماشاخانه سنگلج برای من حس نوستالژیک خاصی دارد چون بسیاری از بزرگان تئاتر از جمله خودِ بهرام بیضایی در این تماشاخانه آثارشان را به صحنه برده اند، همچنین مدیریت سنگلج نیز با ما همراهی بسیاری داشته است بنابراین از اجرا در این تماشاخانه راضی هستم.

در این نمایش سیما شکری در نقش زن آسیابان، مهسا انجدانی در نقش دختر آسیابان، آرش رضایی درنقش سردار، صادق برقعی در نقش موبد، پویا بیگی در نقش سرکرده و محمد پارسا در نقش سرباز حضور دارند.

«مرگ یزدگرد» که جزو منتخبان جشنواره آیینی و سنتی محسوب می شود با نگاهی به آیین های ایرانی و بومی سعی در ارایه پرداختی متفاوت به این اثر ادبی و هنری دارد.

این نمایش از بیست و پنجم بهمن ماه به مدت یک ماه در تماشاخانه سنگلج واقع در خیابان حافظ، ابتدای خیابان بهشت، روبروی پارک شهر از ساعت ۲۰ پذیرای عموم علاقمندان است.

کد خبر 3563989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha