۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸

به میزبانی دانشکده علوم قرآنی؛

همایش «سید جمال‌الدین از نگاه شهید مطهری» در کرمانشاه برگزار شد

همایش «سید جمال‌الدین از نگاه شهید مطهری» در کرمانشاه برگزار شد

کرمانشاه- همایش «سید جمال الدین از نگاه شهید مطهری» با حضور اساتید دانشگاه علوم قرآنی در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش «سید جمال الدین از نگاه شهید مطهری» پیش از ظهر امروز سه شنبه به همت موسسه مردم نهاد باورهای مطهر و با حضور جمعی از دانشجویان در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد.

علی محمد فلاحی کارشناس ارشد علوم قرآنی در این همایش اظهار داشت: نقش عالمان در تحقق یک جامعه آرمانی یک نقش برجسته است، عالمانی که آگاه و زمان شناس بوده و به دنبال تحقق و عملی ساختن رسالت خود باشد.

وی افزود: سید جمال یکی از این علماست به نحوی که استاد مطهری در آثار خود به تبیین شخصیت این عالم بزرگ پرداخته است.

این استاد دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: شهید مطهری بر این نظر است که سلسله جنبان نهضتهای اسلامی در سده اخیر مرحوم سیدجمال است چرا که به دنبال بازگو کردن دردهای مسلمانان و چاره جویی برای آن بود.

فلاحی افزود: سیدجمال فردی بود که اعتقاداتش ریشه در واقع بینی او داشت و واقعیات را از متن جامعه مشاهده می کرد و به دنبال فهم واقعیات و آسیب شناسی رفتار مسلمانها و راهکاری برای برون رفت از مشکلاتی بود که گریبانگیر جامعه اسلامی شده بود.

وی در ادامه گفت: از دیدگاه استاد مطهری نهضت سیدجمال هم فکری بود و هم اجتماعی به طوری که درصدد این بود که سبک زندگی اسلامی را به مسلمانان و جامعه اسلامی بیاموزد و برای تحقق این هدف سفرهای زیادی به کشور های مختلف دنیا و در حقیقت رسالتی مسیح گونه داشت.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: همچنین شهید مطهری بر این باور است که سیدجمال در نهضت تحریم تنباکو و مشروعیت نقش بسزایی داشت که این امر دلالت بر زمان شناسی، انسان شناسی و آگاهی این عالم برجسته دارد.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد شهیدمطهری، سیدجمال فردی تجددگرا بود و در عین اینکه مسلمانان را به آموختن علوم و فنون غربی تشویق می کرد از افراط برحذرشان می‌داشت و متوجه خطرات تجددگرایی محض بود. سید جمال همواره براین عقیده بود که باید علوم و فنون جدید را بومی و متناسب با سبک زندگی اسلامی کرد.

فلاحی افزود: سید جمال شرکت مسلمانان در سیاست را ضروری می دانست و به دنبال این بود که مردم به ایمانی دست یابند که مبارزه سیاسی را یک وظیفه شرعی بدانند.

وی ادامه داد: سیدجمال رسالت های عظیمی داشت و در این راه تلاش های بسیاری کرد به نحوی که از دیدگاه شهید مطهری سیدجمال اولین شخصی بود که طرح مبارزه با خودکامگی را ارائه داد، همچنین سیدجمال اعلام همبستگی دین و سیاست و ضرورت شرعی آگاهی سیاسی برای مسلمانان و افزایش شعور سیاسی آنان مدنظر وی بود.

این استاد دانشگاه افزود: سیدجمال همچنین طرح بازگشت به اسلام را مطرح کرد ضمن اینکه به تکامل معنوی و زندگی مادی معتقد بود.

وی تصریح کرد: تقویت ایمان و اعتقاد به مکتب از اندیشه های سیدجمال بود و وی بر این نظر بود که ایدئولوژی اسلامی می تواند جامعه مسلمانان را به رهایی و نجات برساند در زمانی که پاره ای از مسلمانان مرعوب اندیشه‌ی غرب بودند تا بتوانند عزت خود را پیداکنند و برای دستیابی به سعادت به مکتب اصیل اسلامی متوسل شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: در واقع مهمترین اصل در نهضت سیدجمال توحید مبتنی بر استدلال است ضمن اینکه ایشان اولین نفر بودند که ندای اتحاد سیاسی اسلام در برابر غرب را مطرح کردند.

وی گفت: در واقع و از دیدگاه استاد شهید مطهری سیدجمال دو نقش سلبی و ایجابی را داشتند و دست یافتن به یک جامعه اسلامی مطلوب که ریشه در حقایق دین و فهم دقیق ظاهر و باطن دین اسلام و قران مبتنی بر استدلال از مهمترین اهداف و رسالت ها و تلاش های ایشان بود.

کد خبر 3575700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha