به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه شب پس از اکران تک سانس فیلم سینمایی «یک شهروند کاملا معمولی» در سینما فرهنگ، مجید برزگر، کارگردان و لیلا نقدی پری، طراح صحنه و لباس در نشست نقد و بررسی این اثر شرکت یافتند و به پرسش های تماشاگران پاسخ گفتند.
در این نشست که پس از اکران «یک شهروند کاملا معمولی» برگزار شد، مجید برزگر در پاسخ به این نقد علی آذری، منتقد مجری نشست که اعتقاد داشت در این فیلم تیغ و پیکان انتقاد فیلمساز نسبت به اثر پیشین اش، «پرویز» کندتر است، گفت: اگر پرویز را بخواهم امروز بسازم این گونه قطعا نخواهد بود.
«یک شهروند کاملا معمولی» به تعهد اجتماعی حساس است
برزگر با این نظر منتقد مجری درباره اینکه در «یک شهروند کاملا معمولی» جامعه هیچ گونه تحملی ندارد و همه آدمها در موقعیتی اورژانسی قرار دارند، نقد اجتماعی فیلم را متوجه تعهد اجتماعی دانست و گفت: این فیلم فارغ از نگاه سیاسی یا اجتماعی نسبت به تعهد اجتماعی حساس است.
کارگردان فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» آنرا اثری ساختارگرایانه و دربند فرم عنوان کرد و افزود: در این فیلم در پی این بودم که تماشاگر را از بطن اثر حذف نکنم.
برزگر همچنین در واکنش به این پرسش منتقد مجری که پرسید، آیا از کمدی سیاه «موسیو وردو» به کارگردانی چارلی چاپلین یا «۴۵ سال» ساخته «اندرو های» الهام و تاثیری گرفته است، تاکید کرد: هر فیلمسازی ممکن است از آثار تاثیرگذار و خوش ساخت الهام بگیرد، من نیز از الگو گرفتن چنین آثاری پرهیز نمی کنم.
کارگردان فیلم سینمایی پرویز در ادامه این نشست که لیلا نقدی پری، طراح صحنه و لباس «یک شهروند کاملا معمولی» به آن پیوست، درباره این عنصر در فیلم خود، عنوان کرد: سادگی که من در پی اش بودم در طراحی صحنه فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به شکل پخته ای انجام گرفت.
برزگر دیدگاه خاصی به فضاسازی دارد
همچنین طراح صحنه و لباس «یک شهروند کاملا معمولی»، تاکید کرد: برزگر از آن دسته کارگردانانی است که پیش از نوشتن فیلمنامه دیدگاه خاصی به فضاسازی دارد، از این رو من هم به عنوان طراح صحنه و لباس همراه با فیلمبردار آن به دیدگاه مشترکی مورد نظر فیلمساز رسیدیم.
نقدی پری در پیوند با رنگ آبی بکار رفته در صحنه های فیلم «یک شهروند کاملا معمولی»، گفت: می خواستیم بدین وسیله یک فضای آبی داشته باشیم که دیدنی باشد.
وی با بیان اینکه ممکن است برای نسل پدران و مادران ما وجود رنگهای این چنینی در فضای خانه پذیرفتنی نباشد، اما برای حل این موضوع با استفاده از کاغذ دیواری طراحی شده توسط گروه طراحی صحنه این فضاسازی فراهم شد.
نقدی پری در پیوند با کمینه گرایی طراحی صحنه «یک شهروند کاملا معمولی»، افزود: این طراحی بنا به فضای فیلم و طراحی خانه های ایرانی که به شکل کلاسیک است با توجه به مضمون فیلم با وسواس انجام گرفت. از این رو، تلاش کردم مینی مالیسم را تا جایی که می توانستم در این اثر داشته باشم.
درپی نشان دادن عریان خشونت نبودم
کارگردان فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» در ادامه اکران تک سانس فیلم خود در سینما فرهنگ شیراز درباره اجرای فیلمنامه و آنچه مبنی بر لو رفتن موضوع آن و حضور دائمی فیلمساز در این اثر سینمایی توسط یکی از تماشاگران عنوان شد، اظهار کرد: در این فیلم قرار نبود نقاط عطفی به تعداد زیاد داشته باشم، همچنین به دنبال نشان دادن عریان خشونت نبودم حتی می خواستم سکانس قتل پیرزن را حذف کنم، البته خیلی قتل پیرزن مسئله اساسی فیلم نیست.
برزگر همچنین پایان و ضربه نهایی فیلم را به معنای شوک ندانست و تصریح کرد: حضور دائمی من نیز که ذکر شد در «یک شهروند کاملا معمولی» ناخودآگاه بود.
نظر شما