به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، محسن آرمين در همايش يكصد سال پس از مشروطيت تجارب گذشته چشم انداز آينده در سخنراني خود تحت عنوان" نائيني، انديشه اي ناتمام" گفت: جنبش مشروطه درايران بر آمده از تحولي عميق در ساختارها و مناسبات اجتماعي و اقتصادي نبود بلكه مردم به دنبال جبران عقب ماندگي و انحطاطي بودند كه پس از آشنايي با فرهنگ پيشرفته غرب به آن واقف شده بودند.
اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: بنابراين جنبش مشروطه از هيچ تئوري و نظريه مدوني كه بر اساس اقتضائات تاريخ اجتماعي واعتقادي باشد پيروي نمي كرد ولي رساله "تنبيه الامه و تنزيه المله" از جمله رساله هاي نو آوري ارزشمند در حوزه انديشه سياسي ديني بود كه توسط علامه شيخ محمد حسن نائيني نوشته شده بود.
آرمين گفت:پس از يكصد سال شاهد پيدايش افكاري از جنس انديشه هاي آخوند خراساني و نائيني درميان برخي از رهبران دين روشن بين معاصر هستيم.،توجه به كرامت ذاتي انساني به عنوان يك مبنا دراستنباط حقوق و تكاليف انسان از نصر من ديني در افكار مراجعي چون و آيت الله سيد محمد حسين فضل الله و آيت الله منتظري ديده مي شود.
وي در پايان اظهار داشت: اينها نشانه از تحولي تدريجي در انديشه فقهي دارد كه در صورت تداوم مي توانيم به شكل گيري حركتي نوين دراين حوزه اميدوار باشيم.
نظر شما