رضا ميركريمي نويسنده و كارگردان سينماي كشورمان در گفت و گو با خبرنگارهنري " مهر " درباره وجود مافيا در سينماي ايران با اشاره به اين مطلب گفت : ممكن است دوستاني كه در حوزه" پخش فيلم" دارم ناراحت شوند ولي قطعا مقصودم آنها نيستند . ما در سيستم "پخش" بيشترين دخل وتصرف را در حوزه سينما داريم . بيشترين سمت و سوي توليد از طرف "پخش" داده مي شود . "پخش " قسمت معيوب ، مريض و پر اشكال سينماي ايران است. قسمتي ست كه هيچ وقت دولت نخواسته وارد آن شود و بخش مولف و متفكر سينما نيز حضور در اين عرصه را در شان خود ندانسته است . ولي متاسفانه سرنوشت سينما را همين بخش رقم مي زند.
وي در ادامه در باره ميزان تاثير گذاري بخش " توزيع" در سرنوشت فيلم ها گفت :" پخش" تعيين مي كند چه فيلمي بفروشد و چه فيلمي نفروشد و بعد از اينكه فيلمي مي فروشد بسياري از فيلمسازان به دنبال آن مسير مي روند.
كارگردان فيلم "زيرنور ماه "در مورد روابط پشت پرده موجود در بخش توزيع فيلم گفت : بايد بگويم خيلي حرف ها از وجود پرونده هايي در مورد اينكه چگونه پخش فروش يك فيلم را بالا مي برد و فروش فيلم ديگر را پايين مي آورد شنيده ام . با توجه به نتايج موجود اين حرف ها خيلي هم دور از ذهن نيست .
رابطه پخش با توليد مثل رابطه سلف خر با كشاورز است . كشاورز بيشترين زحمت را مي كشد و كمترين سود را مي برد.و سلف خر بدون كمترين زحمت بيشترين سود را بصورت نقدي دريافت مي كند |
وي در ادامه افزود : موارد و نواقص اقتصادي حاصل از اينگونه روابط قابل كنترل است ولي جريان سازي سينما و سياست گذاري فرهنگي سينما كه دستخوش سليقه اين بخش است چطور بايد اصلاح شود؟
كارگردان فيلم " اينجا چراغي روشن است " در تشريح موقيت بخش " توزيع " و نسبت آن با توليد در سينماي ايران گفت : اگر حمل برتوهين به دوستان " پخش " نشود رابطه پخش با توليد مثل رابطه سلف خر با كشاورز است . كشاورز بيشترين زحمت را مي كشد و كمترين سود را مي برد و سلف خر بدون كمترين زحمت بيشترين سود را بصورت نقدي دريافت مي كند .
برخي دست اندركاران معتقدند در آمد هاي ناچيز سينماي ايران براي " مافيا " جذابيتي ندارد مير كريمي در رد اين نظر گفت : وقتي گروهي در نقطه اي بايستند كه بدون سرمايه گذاري در آمد تضمين شده داشته باشند هرگز اين مزيت را از دست نمي دهند حالا مي خواهيد اسمش را مافيا بگذاريد يا هر چيزديگر.
وي همچنين در مورد وجود در آمد هاي پنهان و منافع موثر تر از فروش فيلم در سينما به عنوان دليل اصلي ايجاد شبكه اي قدرتمند از روابط ناسالم گفت : اينگونه منافع درهمه بخش هاي كشورمان هست قطعا منافع مالي تنها جذابيت سينما براي گروه منفعت طلب نيست شما در هر عرصه اي رفته رفته قدرتي براي يك رانت پيدا مي كنيد و مي توانيد از آن رانت در جاهاي ديگر هم استفاده كنيد. اين به سينما منحصر نيست بلكه دليل عمده ايجاد چنين روابطي آن است كه درزهايي در حكومت وجود دارد كه مي شود از آن ها استفاده كرد در نتيجه بعضي اوقات جاهايي سليقه حكم فرماست نه قانون.
كارگردان فيلم " كودك و سرباز " در ادامه به اشكال ساختار توليد به عنوان ديگر زمينه رشد روابط براساس منافع گروهي اشاره كرد و افزود : وقتي شما فيلم مي سازيد و قبل از فروش اثر در مرحله توليد به سود مي رسيد اين چه معنايي دارد؟ دراين شرايط انگيزه اي هم براي ارتقا كيفي محصول نداريد به همين خاطر مي بينيد كه فيلمسازان خوب فيلمهاي ضعيف مي سازند.
وي در پايان از بلا تكليفي اكران فيلم "كودك و سرباز " ياد كرد و گفت : اين فيلم سالهاست كه آماده اكران است فيلمي كه در50 جشنواره داخلي و خارجي شركت كرده و بيش از 150 جايزه داخلي و بين المللي گرفته ، از نظر مسئولين آموزش و پرورش مورد تائيد است ، بد آموزي ندارد و به اعتقاد كارشناسان آموزشي براي خانواده ها ونوجوانان بسيار مفيد است ، فيلمي كه مي تواند ثاثيري چشمگير بر مخاطب بگذارد ،ساختار اكران سينماها به نحوي نيست كه چنين فيلمهايي را بتوان در آن ها به نمايش گذاشت . جالب است بدانيد " كودك و سرباز " فيلمي نيست كه در زمره فيلمهايي با مخاطب خاص قرار گيرد .
نظر شما