"مهر": حوزه هاي تخصصي فارابي در گذشته در سينماي كودك ونوجوان و سينماي دفاع مقدس فعال بودند در دوره مديريت قبلي اين حوزه ها منحل شدند وبا حضور شمار بار ديگر حوزه هاي تخصصي فعال شدند واز 2 مورد به 5 مورد افزايش يافت. مي توانيد برايمان بگوييد كه چرا در دوره قبل اين حوزه ها تعطيل و دردوره شما بار ديگر فعال شدند؟
رضا داد : تعطيلي را كه بايد از مديران مربوطه سئوال كنيد....
اين همان مرغ و تخم مرغ معروف است مديران قبلي رفته اند و امروز در باره گذشته صحبت نمي كنند مديران فعلي هم تا زمان كسب نتيجه درباره طرح صحبت نمي كنند.
رضاداد: طبيعي ست كه بنده اطلاع كافي نداشته باشم ولي به نظر مي رسد دوستان تصميم گرفتند همه كارها در زير مجموعه بخش فرهنگي انجام شود و احتمالا نگاه تخصصي به موضوعات ضرورت ندارد .
در مقطعي هم اصولا نسبت به حمايت ها كه انگيزه ما براي راه اندازي جدي تر بخش هاي تخصصي بود توجه زيادي نمي شد و سينما به سمت تعادل منطقي بازار عرضه و تقاضا پيش مي رفت يا قرار بود پيش برود . شايد در مورد حوزه سينماي دفاع مقدس وجود نهاد هاي مرتبط و پايان يافتن تبعات جنگ هم موثر بود . من اين ها را براساس بررسي هايي كه با دوستان حاضر از سوابق بعمل آورديم نقل مي كنم . با نگاهي به گذشته به اين نتيجه رسيديم كه نگاه تخصصي در بخش حمايت هاي خاص به اين حوزه ها لازم است و بايد اين حمايت ها را به مقطع توليد آورد تا كارآيي بيشتري داشته باشد .
بنابراين به راحتي مي توانيم در باره نتايج احتمالي و حسن وقبح آن صحبت مي كنيم و همه اظهار نظر هارا هم به ديده منت مي خوانيم و مي شنويم .
اميدي هست كه اين نوع عملكرد در مديريت آينده هم دنبال شود يا با تغيير مديريت همه چيز تغيير مي كند؟
چرا بايد درآينده هم ادامه پيدا كند؟
اگر طي مديريت شما نتايج قابل توجهي از اين طرح حاصل شود كه بايد آن را ادامه داد.
طبيعي ست كه اگر نتايج مثبتي داشته باشد ادامه پيدا مي كند ولي در حوزه فرهنگ و مديريت نمي توانيد همه چيز را براي مدت هاي طولاني ثابت فرض كنيد . اصولا عملكرد مديران هم در تغييرات و يا پذيرش هايي كه به عمل مي آورند معلوم مي شود و البته تغيير هم يكي از ويژگس هاي مثبت در مديريت كنوني است و نبايد به آن نگاه منفي داشت .
تغيير ؟!
بله
تغيير هم يكي از ويژگي هاي مثبت در مديريت كنوني است و نبايد به آن نگاه منفي داشت |
عليرضا رضا داد |
نه خير منظورم تكرار نيست . منظورم توجه به اين نكته است كه ما اصولا يك مقاومت ذاتي درمقابل تغيير داريم ولي بايد توجه كنيم كه تغيير مطلوب رشد دهنده است . مثلااگر اين حوزه هاي تخصصي پس از يك دوره ارزيابي شدند و معلوم شد انتظاراتمان را برآورده نكرده اند نبايد به اين دليل كه بوجودشان آورده ايم همين گونه نگاهشان بداريم و از تغيير آن ها به سمت و سوي جديد خود داري كنيم . بايد هميشه در كارهايمان ارزيابي را به عنوان بخشي از فرايند مديريت عملياتي كنيم و نتايجش را هم با همان شهامتي كه طرح ها را اعلام كرديم اعلام كنيم . اگر براي خودمان و ديگران زمينه مطالعه عملكردمان را فراهم كنيم و برآن اساس تصميمات تازه اي بگيريم كار درستي انجام داده ايم . چراكه ما در حال بررسي در قطار درحال حركتيم و بايد خودمان را با شرايط متفاوت سينما هماهنگ كنيم .
بنياد وظايف و ماموريت هاي متفاوتي دارد كه بايد بتواند آمادگي لازم براي انجام آنها را داشته باشد . من به دوستانم عرض كرده ام كه بنياد از اين جهت در تشكيلات خود بايد بتواند مثل مواد مذاب عمل كند نه مواد مايع و نه مواد جامد . يعني براي انجام فعاليت ها و ماموريت ها يي كه از سوي معاونت به او ارجاع مي شود بتواند خود را آرام آرام با وضع جديد مورد نظرش منطبق كند .
مشكل اينجاست كه مديران توضيح روشني از عملكرد خود نمي دهند هر بار مي گويند بگذاريد زمان بگذرد نتايج روشن مي شود از كجا معلوم است كه اين زمان بگذرد، مدير بعدي بيايد و طرح را تعطيل نكند؟ آيا لازم است براي يك مورد مشخص 3 بار زمان بگذرد؟
كار كرد مديران در همين مناسبات معلوم مي شود.
اگر معلوم شود!
قاعدتا بايد معلوم شود ما در شرايط زندگي مي كنيم. اين شرايط را بايد براي تصميم گيري ها در نظر بگيريم. فرض كنيم حوزه ميدريتي ما فرزند ما باشد آيا ما از فرزندانمان هميشه يك جور حمايت مي كنيم . وقتي مي خواهيم فرزندمان مستقل باشد مدتي از او حمايت مي كنيم بعد گمان مي كنيم يا قرائني مي بينيم كه توانسته روي پاي خودش بيايستد . خصوصا وقتي منابع ما محدود باشد ممكن است نوع توجهمان را از اين فرزند تغيير بدهيم . در يك بازوي زماني ممكن است دوباره وضع او را ارزيابي كنيم و ببينيم در فلان بخش به حمايت نياز دارد يا در فلان بخش به استقلال دست يافته است . به نظرم ما و شما از اين زاويه بايد به موضوع نگاه كنيم . يعني از زاويه ذهن مدير هم به ماجرا نگاه كنيد .
اصل مشخصي وجود دارد ؛ كدام فعاليت حمايتي را مي شناسيد كه در كوتاه مدت جواب بدهد كدام طرح حمايتي را مي شناسيد كه در سينما ظرف مدت 4 سال نتيجه داده باشد؟ از اين جهت ما بر تداوم يك طرح اصرار مي كنيم.
ولي شما اظهار نظر برخي از همكاران فيلمساز را بررسي كنيد همين حالا برخي حمايت دولت را آفت سينما مي دانند يعني خلاف آنچه شما مي گوييد.
بسياري از حمايت هاي ما الان حمايت هاي زير ساختي نيست مالي ست و حمايت هاي معنوي ست كه به نظر ما خيلي هم ضروري ست . |
عليرضا رضا داد |
بسياري از حمايت هاي ما الان حمايت هاي زير ساختي نيست، مالي ست و حمايت هاي معنوي ست كه به نظر ما خيلي هم ضروري ست .
ببينند مثلا در سينماي كودكان ونوجوانان يك مرجعي بايد وجود داشته باشد كه اطلاعات دقيقي از توليدات داشته باشد و بر اساس آن محصولات سينمايي را بصورت مشاوره اي هدايت كند با اين قاعده كه تصميم گيري درمورد انتخاب نهايي به عهده فيلمساز است.
من هم با اين نظر موافقم ولي همه فيلمسازان با اين نگرش موافق نيستند .
اگر بصورت حمايتي باشد نه صدور حكم كسي با آن مخالفت نمي كند اگر هم مخالفي وجود داشته باشد مي تواند از اين امكان بهره نبرد.
آن تغييرات كه ايجاد مي شود از اين جهت است. مديري فكر مي كند مسئله مورد نظر حل شده يعني نشانه هايي از حل مشكل مي بينند وگمان مي كند بد نيست توجه اش رااز اين مسئله حل شده به يك مشكل ديگر معطوف كند.
من پيشنهاد مي كنم مدير محترم در مورد شناخت نشانه ها با چند نفر ديگر هم مشورت كند.
اين هم جز ويژگي هاي يك مدير خوب است كه از مشاوره افراد متعدد بهره ببرد.
حداقل از متولي آن طرح نظر خواهي مي كند چون تا جايي كه به خاطر دارم مرگز گسترش سينمايي مستند و تجربي در سال 76 بدون هيچ كار شناسي و درحالي كه در ابتداي باز دهي قرار داشت به تعطيلي كشيده شد.
حوزه سينماي كودك ونوجوان چقدر در تصميم گيري پيرامون برگزاري جشنواره فيلم كودكان ونوجوانان اصفهان تاثير گذار است؟
اعتقاد ما اين است كه آرام آرام جنبه هاي تخصصي جشنواره ها نه جنبه هاي برگزاري و برنامه ريزي آنها به اين حوزه ها مرتبط شود . جشنواره ها يكي از حلقه هاي مرتبط به فرايند توليد و عرضه هستند . امسال در جشنواره كودك آقاي نيكخواه به عنوان مسئول اين بخش مشاركت خوبي در جنبه تخصصي جشنواره داشتند . يعني طبقه بندي فيلم ها ، برگزاري نشست هاي تخصصي ، پيگيري فيلم هاي در حال توليد و ساير برنامه يي كه به رويكرد تخصصي جشنواره برمي گشت . البته عمليات اجرايي و برنامه ريزي آن جشنواره ها همچنان در بخش مديريت برگزاري جشنواره ها صورت مي گيرد .
درمورد اين حوزه ها تا به حال فقط نام مديران را شنيده ايم هنوز راجع به ساختار، گروه مشاوران و برنامه اين حوزه ها خبري به گوش نمي رسد اين حوزه ها فعال شده اند يا هنوز درمرحله برنامه ريزي قرار دارند؟
برخي نسبت به بقيه فعال ترند. مثلا حوزه سينماي كودك ونوجوان كه كاملا فعال است حوزه هنر و تجربه هم فعال است حوزه دفاع مقدس نسبتا فعال است ولي حوزه سينماي كمدي هنوز آنطور كه بايد و شايد راه اندازي نشده است. محل اين حوزه ها و شرح وظايف و ماموريت ها نوشته شده است و از نظر تشكيلاتي هم زير مجموعه معاونت فرهنگي هستند.
شرح وظايف و ساختار حوزه ها همچنين چگونگي انجام حمايت ها بصورت مكتوب ارايه مي شود؟
با توجه به اين كه حوزه كودك و نوجوان زودتر از ساير حوزه ها راه اندازي شده تلاش كرديم به اين حوزه به عنوان نمونه توجه كنيم و مسايلي از قبيل ارتباط دائمي با دست اندر كاران مرتبط با آن حوزه ، ارتباط با نهاد هاي مسئول و مرتبط ، نشست هاي دائمي و ماموريت هاي حوزه را از طرق مختلف به اطلاع همكاران سينماگر برسانيم . ماموريت ها را در خانه سينما هم تشريح كرديم .فكر مي كنم در زمينه اطلاع رساني مشكل نداريم مگراينكه ارتباط برخي افراد با مجامع صنفي شان ضعيف باشد .
نظر شما