به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، پیش اجلاسیه نظریه «روش تحقیق در علوم فطری و نقد دیدگاههای رایج» به همت معاونت پژوهشی موسسه امام خمینی (ره) و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی برگزار می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد ابوترابی که ارائه دهنده و سخنران این طرحنامه علمی می باشد در شرح مختصر نطریه خود با اشاره به بحث علم فطری در غرب اظهار داشت: در میان فلاسفه غرب، دکارت تا حدودی و جان لاک به روشنی و به تفصیل به روش تحقیق در امور فطری پرداخته است. جان لاک راههای تحقیق در علوم فطری را از دیگران نقل و آنها را نقد کرده و بر اساس آن به این باور رسیده است که راهی برای دستیابی به علوم فطری وجود ندارد و در واقع چیزی به نام علم فطری وجود ندارد. دکارت از دو راه «وضوح و تمایز» و «عدم امکان اکتساب» برای شناخت و اثبات علوم فطری بهره برده است اما در دیدگاههای این دو فیلسوف در این باره، جای مناقشاتی جدی وجود دارد
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فیلسوفان مسلمان، به ویژه برخی فیلسوفان معاصر، چهار شیوه را برای اثبات علوم فطری یادآور شدهاند این چهار شیوه عبارتند از: شهودی، عقلانی، تجربی – تاریخی و راه نقل.
وی افزود: بر اساس دیدگاه برگزیده در روش تحقیق در علوم فطری، برای اثبات یا نفی فطریات چهار گام اساسی باید برداشته شود. شناخت دقیق موضوع اولیه پایه بحث است و برای شناخت موضوع، گام اول مفهوم شناسی، گام دوم تعیین ویژگیهای فطری و گام سوم بررسی تقسیمهای علوم فطری است و در مرحله چهارم باید به بررسی راههای تحقیق براساس این امور پرداخت.
ابوترابی تصریح کرد: در مفهومشناسی علم فطری معنای أخص فطری را پذیرفتیم، در گام دوم در دو ویژگی عمومی بودن و تغییرناپذیری تردیدهایی ایجاد کردیم و در گام سوم، سه تقسیم را از هم تفکیک نمودیم. در گام چهارم روش تحقیق در امور فطری را بر اساس مبانی فوق بیان کردیم.
وی خاطرنشان کرد: برای اثبات وجود یک امر فطری در نفس انسان، نخست باید با توجه به گامهای قبل به اثبات وجود امری در نفس پرداخت که شأنیت فطری بودن را دارا باشد. سپس باید وجود شاخصهای فطری بودن را – یعنی غیراکتسابی بودن، عمومی بودن و تغییرناپذیر بودن را – در آن امر نفسانی اثبات کرد و برای اثبات هریک از این ویژگیها، نخست باید راههای ویژه اثبات هریک از این ویژگیها را بیان کرد.
دکتر احمد ابواترابی افزود: هرچند عقل و شهود و نقل راههای خوبی برای اثبات همه امورند اما در روش تحقیق در امور فطری مهم این است که نشان دهیم، با توجه به ویژگیهای گرایشها و علوم فطری چگونه میتوان از این راهها به اثبات علم فطری پرداخت یعنی برای تطبیق این راهها بر علوم فطری از چه روشهای فرعی باید بهره برد، چه آنکه روش اثبات وجود با روش اثبات عمومی بودن با روش اثبات تغییرناپذیری متفاوت است و همچنین روش اثبات امور بالقوه با امور بالفعل نیز تفاوت دارد.
وی تأکید کرد: با توجه به این ویژگیها، راههای اثبات و نفی امور فطری بررسی شده و نشان داده شده است که راه تجربی –تاریخی نیز راه یقینی نیست البته میتواند موجب حدس قوی به نتیجه باشد.
گفتنی است در این نشست علمی آقایان دکتر محمد حسن قدردان قدرملکی، یارعلی کرد فیروزجایی و عسگری سلیمانی امیری به عنوان ناقدان و آقایان دکترمحمد رضایی، رضا برنجکار و محمد مهدی گرجیان به عنوان شورای داوران طرحنامه در این پیش اجلاسیه حضور خواهند داشت.
نظر شما