یادداشت اختصاصی؛

امام خمینی تفکر فلسفی - عرفانی مطرود شده را احیا کرد

امام خمینی تفکر فلسفی - عرفانی مطرود شده را احیا کرد

امام خمینی تفکر فلسفی - عرفانی را که در حوزه ­های علمیه مطرود شده بود، احیا کردند و این دو شاخه سترگ فرهنگ اسلامی؛ امروز تحت تأثیر شخصیت عرفانی - فلسفی امام(ره) نقش مهمی معرفی اسلام دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مطلب پیش رو یادداشت اختصاصی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سلمان صفوی، رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات صلح لندن درباره تأسیس جمهوری اسلامی ایران از سوی امام خمینی است. او درا ین یادداشت تأسیس جمهوری اسلامی ایران از سوی امام خمینی را یک نقطه عطف برای تغییر سرنوشت ایران دانسته است.

در تاریخ ایران پس از اسلام، دو نقطه عطف کلیت سرنوشت ایران را متحول کرده است. استقلال ایران پس از حمله عرب­ها و مغول­ها به رهبری معنوی شیخ صفی ­الدین اردبیلی و تأسیس جمهوری اسلامی ایران از سوی امام خمینی. نکته شگفت ­انگیز این دو جریان تاریخیِ سرنوشت ساز این است که هر دو رهبر یگانه و بی ­نظیر، از سلاله امام موسی کاظم(ع) و عارف هستند. صفویه با سه دشمن خارجی و مهاجم در گیر شدند: حکومت عثمانی در غرب، ازبک­ها در شرق و پرتقالی­ها در جنوب. لیکن علیرغم این تهاجمات گسترده، موفق به تثبیت استقلال و یک­پارچگی ایران شدند. امام خمینی(ره) در مقابل تهاجم همه­ جانبه نظامی عراق با پشتیبانی غرب و شرق؛ برای نخستین بار پس از قاجار و پهلوی، موفق شدند با شکست دشمن، حدود خاک ایران را حفظ کنند که از بطن آن حماسه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت، سپاه و بسیج مقتدرانه و درخشان ظهور کردند.

 جانشینان شیخ صفی­ الدین سپاه قزلباش را تأسیس کردند که اولین سپاه مکتبی ایران پس از اسلام بود. امام(ره) سپاه پاسداران را بنیان نهادند که همواره مدافع انقلاب بوده و امروز نیز مقتدرانه مقابل تکفیر ی­ها و استکبار جهانی؛ از شرف و عزت ملت ایران در منطقه خاورمیانه دفاع می ­کند. اگر شیخ صفی­ الدین عرفان اسلامی را تبدیل به یک جنبش اجتماعی و سپس تأسیس نخستین حکومت شیعه اثنی ­عشری در ایران نمود؛ امام(ره) موفق شدند در دوره اوج سیطره سکولاریسم، با ارائه نظریه جمهوری اسلامی، حکومتی مقتدر بر آن اساس تأسیس کنند که جمع بین تجربه عقل جمعی بشری بعد از قرون وسطی (تفکیک قوا و جمهوریت) و فقه سیاسی تشیع بود.

نظریه جمهوری اسلامی و قانون اساسی ایران مهم­ترین اجتهاد عصری امام خمینی است که اسلام را وارد گفتمان سیاسی و اجتماعی در روابط بین ­الملل نمود. این نظریه با نظریه خلافت اسلامی، تئوکراسی مسیحیت و جمهوری سکولار و لائیک غرب متفاوت است و راه جدیدی را برای جهان اسلام گشود.

امام خمینی تفکر فلسفی - عرفانی را که در حوزه ­های علمیه مطرود شده بود، احیا کردند و این دو شاخه سترگ فرهنگ اسلامی امروز تحت تأثیر شخصیت عرفانی - فلسفی امام(ره) نقش مهمی در تعمیق و معرفی اسلام در تقابل با افراط گرایی دینی تحت عناوین وهابیسم، طالبان و داعش در جهان ایفا می­ کند. شخصیت فلسفی امام(ره) در حکومت­داری؛ خِرَدگرایی را در تقابل با تمسک جُستن به ظواهر ترویج داد. تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از آرای مهمی فلسفه سیاسی امام خمینی است که مبتنی بر گفتمان بین دو «متن» نصوص و نیازهای سیاسی - اقتصادی جامعه است.

میراث سازنده پیر جماران در حوزه امنیت ملی؛ تشکیل سپاه پاسدراران، حمایت گفتمانی و عملی از نهضت­ های آزادی­ بخش جهان، مبارزه خستگی­ ناپذیر با امپریالیسم و صهیونیسم است و در حوزه فلسفه سیاسی؛ تأسیس جمهوری اسلامی، طرح گفتمان جهانی حکومت مستضعفین و جمهوری اسلامی به مثابه راه سوم بین حکومت­های سکولار و خلافت اسلامی و مردم را در رأس امور دانستن است. میراث پیر جماران در حوزه فرهنگی؛ احیای اهمیت اخلاق و معنویت در حکومت­داری و احیای فلسفه و عرفان اسلامی است.

کد خبر 3676864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha