۲۵ شهریور ۱۳۸۵، ۹:۰۲

اسعد نقشبندي در گفتگو با مهر: رشد هنر عكاسي نيازمند سازمان و برنامه‌اي منسجم است

اسعد نقشبندي در گفتگو با مهر: رشد هنر عكاسي نيازمند سازمان و برنامه‌اي منسجم است

هنر عكاسي بدون حمايت دولت نمي‌تواند به جايگاهي بين‌المللي دست يابد و رشد آن نيازمند سازمان يا برنامه‌اي منسجم براي حمايت از عكاسان است. اگر بخواهيم به عكاسي درخشان و فراگير دست يابيم بايد خط سير و تطور آن را به شكل مداوم و پيوسته توام با يك برنامه‌ريزي دنبال كنيم.

اسعد نقشبندي، هنرمند عكاس و عضو هيات موسس انجمن عكاسان ايرانشهر، درباره عكاسي روايي به خبرنگار مهر گفت: "اين نوع عكاسي در ايران همواره مخاطب خاص داشته است. در عكاسي روايي عكاس براي بيان قصه يك عكس بايد آن را مثل كميك استريپ در مجموعه اي از تصاوير روايت كرد. اين نوع عكاسي با نام سيكوئنس از ابتدا به بيان و روايت موضوعي واحد مي پردازد. عكاسي روايي تجربه اي نو در عكاسي ايران است كه براي نخستين بار سال گذشته از سوي انجمن عكاسان ايرانشهر در قالب يك نمايشگاه گروهي به معرض نمايش گذاشته شد."

وي درباره گرايش هاي نو در عكاسي نيز تصريح كرد: "گرچه نمي توان تمام گرايش هاي موجود در عكاسي امروز ايران را جمع بندي كرد، اما گرايش هاي رو به رشدي در اين حيطه شكل گرفته كه عكس ها را به شكل تفكربرانگيز به تصوير مي كشد. در حال حاضر نيز شاهد روند رو به رشد عكس و ارتقا آنها از سطح به عمق هستيم. امروز برخي عكاسان به شيوه انتزاعي به عكاسي مي پردازند. اما من تمايلي به اين نوع عكاسي ندارم و تصور مي كنم اگر قرار باشد يك عكس با استفاده از ايهام به مخاطب القاء شود، نبايد به نحوي باشد كه از ذهنيت مخاطب به دور باشد."

اين هنرمند عكاس درباره سطح عكاسي ايران با ساير كشورها گفت: "عكاسي ايران هنوز در ابتداي راه است. البته در يك دوره هايي عكاسي ايران توانست عملكردهاي درخشاني داشته باشد، به خصوص در دوران منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي عكاسي پررنگتر شد. همچنين برگزاري بي ينال هاي عكاسي توانست در بسط گستره عكاسي ايران و شناخت آن در سطوح بين المللي نقش عمده اي داشته باشد. در حال حاضر نمايشگاههاي عكس در پايتخت برگزار مي شود و رشد عكاسي در شهرستان ها با حركت لاك پشتي است."

نقش بندي خاطرنشان كرد: "هنر عكاسي بدون برخورداري از حمايت هاي دولتي نمي تواند به جايگاهي بين المللي دست يابد. با اين حال به يمن امكانات جديد عكاسان ما موفق به حضور در بازارهاي جهاني عكاسي شده اند. در حالي كه هنوز سازمان يا برنامه اي به شكل منسجم براي حمايت از عكاسان وجود ندارد. مشكل اين است كه در عرصه هنر همه كارها را به شكل مقطعي انجام مي دهيم و بعد از گذشت چند ماه آن را مسكوت مي گذاريم. اگر بخواهيم به عكاسي درخشان و فراگير دست يابيم بايد خط سير و تطور آن را به شكل مداوم و پيوسته توام با يك برنامه ريزي دنبال كنيم."

عضو هيات موسس و هيات مديره انجمن عكاسان ايرانشهر درباره فعاليت هاي اين انجمن نيز توضيح داد: "انجمن ما فعاليت خود از سال 1379 آغاز و سال 1381 نخستين نمايشگاه خود را برگزار كرد. اسماعيل عباسي رئيس هيات مديره اين انجمن و محور اصلي فعاليت آن نقد عكاسي است. البته نقدي هدفش تجزيه و تحليل عكس هاي عكاسان انجمن و ساير عكاسان است. همچنين نمايش فيلم زندگي و فعاليت عكاسان از برنامه هاي انجمن عكاسان ايرانشهر است. آبان ماه نيز قرار است فيلمي از زندگي آلفرد استيكلير براي عموم علاقمندان در خانه هنرمندان ايران به نمايش درآيد."

اسعد نقشبندي كه اخيرا به همراه هشت عكاس به ارائه اثر در يك نمايشگاه گروهي پرداخت، در اين باره نيز گفت: "مرضيه خرسندي، مريم كيا، آتيه نوري، مجيد محرابي، مهرداد عسگري، حميد آقايي، نازي عباسي پور و گوهر دشتي شركت كنندگان اين نمايشگاه گروهي هستيم كه شامل 49 قطعه عكس است. موضوع انسان و خليج فارس مضمون اصلي عكس هاي مرا تشكيل مي داد و باقي عكس ها نيز به موضوعات آزاد تعلق داشت. اين نمايشگاه يازدهمين نمايشگاه انجمن عكاسان ايرانشهر بود و به يك هفته در گالري مميز خانه هنرمندان داير بود."

کد خبر 380688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha