به گزارش خبرنگار كتاب مهر ، كتاب عقل شامل درس گفتارهاي دكتر بني هاشمي است كه از سال 1378 تا 1382 و به مدت هفتاد و دو جلسه ادامه داشته و تقريرات اين درسها براي دانشجويان است كه توسط امير مسعود جهان بين از نوار پياده و تنظيم و تدوين شده است .
دكتر سيد محمد بني هاشمي در گفتگو با خبرنگار كتاب مهر درباره كتاب عقل گفت : عقل بر اساس تعاليم قرآني و فرمايشات پيامبر اكرم بزرگترين نعمتي است كه خداوند به انسان ها عطا كرده است و مي شود گفت كه در روايات به اين مسئله تصريح شده است و پيامبر اسلام فرمودند " ما قسم الله للعباد شي افضل من العقل " ( اصول كافي ) و بر اساس فرموده پيامبر اكرم چيزي با فضيلت تر از عقل بين بندگان تقسيم نكرده است و اين نشان مي دهد كه عقل مهمترين نعمتي است كه خداوند به بندگان ارزاني فرمورده است .
وي در ادامه افزود : منشاء افاضه و بهره بردن از همه نعمت هاي الهي عقل است كه در واقع اگز اين نعمت نبود ما حتي نمي توانستيم اعتقاد به توحيد داشته باشيم و از رواياتي از پيامبر اعظم (ص) به ما رسيده است مشخص مي شود كه تصديق به خداوند هم به بركت عقل است .
دكتر بني هاشمي در پاسخ به اين سوال كه آيا فقط انسان از اين نعمت بهره برده است ؟ ؛ گفت : به جز انسان ملائكه هم عقل دارند اما آنچه كه در كتاب عقل مد نظر ما بوده است عقل انساني است .
وي تصريح كرد : وقتي از انسان به حيوان ناطق تعبير مي شود بيشتر تعبيري منطقي و فلسفي مد نظر است و منظور منطقيون و فلاسفه از قدرت ناطقه همان عقل است و هرزمان كه درباره قوه ناطقه سخن مي گويند همان عقل انساني را مطرح مي كنند .
مولف كتاب عقل درباره مباحث مطرح شده در اين كتاب گفت : در اين كتاب از دو ديدگاه وجداني ( فطري ) و قرآني به عقل نگاه مي كنيم و اين دو ديدگاه به نظر ما با هم تطبيق مي كند و قرآن و روايات هم آنچه كه وجدان و فطرت ما به آن اذعان دارد تصديق مي كند . خداوند هم هرآنچه كه عقل به آن حكم دهد حجت قرار مي دهد ؛ البته حجيت عقل امري ذاتي است و در اين كتاب به طور مفصل بررسي كرده ايم كه عقل ذاتي است و حجيت عقل جعل نمي شود و پايه و اساس همه حجيت هاي الهي همين عقل است .
وي تصريح كرد : دو حجت وجود دارد كه شامل حجت ظاهري و حجت باطني است ، حجت ظاهري انبياء و ائمه هستند و حجت باطني عقل و فطرت است و حجيت فطرت هم از عقل است و به جز عقل حجيت ديگري نداريم كه حتي بر اساس آن دين را بنا كنيم . دين تشكيل شده از آنچه كه عقل و وحي بيان مي كند و مجموع عقل و وحي دين را تشكيل مي دهد .
نظر شما