۳ مهر ۱۳۸۵، ۱۵:۱۸

آيت الله سبحاني در نامه اي به پاپ:

عقل و خرد از منابع فقه اسلامي هستند / احترام متقابل شرط اصلي گفتگوي ديني است

عقل و خرد از منابع فقه اسلامي هستند / احترام متقابل شرط اصلي گفتگوي ديني است

آيت الله سبحاني از اساتيد برجسته حوزه عليمه قم در نامه اي سرگشاده خطاب به پاپ بنديكت شانزدهم با تأكيد بر اينكه عقل و خرد از منابع فقه اسلامي هستند، وي را به مطالعه بيشتر پيرامون اسلام دعوت و اعلام كرد: شرط اصلي گفتگوي ديني احترام متقابل است و با چنين ديدگاههايي نمي توان در گفتگوي اديان شركت كرد .

به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل از مركز حوزه، آيت الله سبحاني در بخشي از اين نامه با بيان اينكه گفتمان سازنده بر پايه احترام متقابل استوار است، خطاب به پاپ تصريح كرده است: شما مي توانستيد نظريه خود را با عباراتي زيبا و دور از تعصب و اهانت مطرح كنيد و به حكم آزادي بيان و قلم كسي بر شما اعتراضي نمي كرد جز اينكه مي توانست پاسخي بر نظريه شما بنويسد اما متأسفانه سخنراني شما كاملا اهانت آميز بود مسئله عقلايي بودن دين كه يك مسئله كاملا تخصصي است بايد در يك محيط علمي مطرح شود نه در يك مجمع عمومي . طرح چنين مسائلي در اين محيط دور از بلاغت و فن سخنراني است.

مسئول مؤسسه آموزشي و تحقيقاتي امام صادق (ع) افزوده است: تخصص جناب عالي در كلام مسيحي است و شما حق داريد دراين مورد اظهار نظر كنيد و بگوييد مسيحيت سراسر عقلايي است و خردورزي و دين داري با اين آيين گره خورده است. ولي آيا در كلام اسلامي نيز سابقه تحصيل و مطالعات ممتد داريد تا درباره آن اظهار نظر كنيد؟ سخنراني شما حاكي از آن است كه از كتب اسلامي و نوشته هاي عالمان واقعي چندان اطلاعي نداريد لذا براي اثبات سخنان خود به گفته يك امپراطور مسيحي به نام ايمانوئل دوم استناد كرديد واين بسيار عجيب و شگفت آور است.

آيت الله سبحاني افزوده است: معمولا سلاطين و اصحاب زور و قدرت براي كسب وجهه به سخنان روحانيون استناد مي جويند تا از اين طريق كسب وجهه كنند ولي دراين جا جريان بر عكس است يك مقام ديني دراثبات انديشه خود به گفتار يك حاكم عصر قرون وسطي استناد جسته و امت بزرگي را به جهالت و دوري از عقلانيت متهم كرده است و به يك معني شما با نص انجيل مخالفت ورزيده ايد كه مي گويد كار قيصر را به قيصر و كار مسيح را به مسيح باز سپاريد، شما نبايد به سخنان امپراطور قرون وسطايي كه خارج از حيطه تخصصي وي بوده استناد مي جستيد.

اين استاد برجسته حوزه عليمه قم تصريح كرد: اسلام از واژه جهاد كه بسيار دلكش و دلرباست بهره مي گيرد نه از واژه قتال، جهاد به معني سعي و كوشش است، يعني همگان برخيزيم و سعي كنيم بشريت را از چنگال بت پرستي، گاوپرستي، سنگ پرستي و ستاره پرستي نجات بخشيم و انساني كه گل سر سبد آفرينش است در مقابل گاو يا سنگ و گل خاضع نگردد. ولي آيين كليسا واژه اي را اختراع نموده به نام جنگ مقدس كه در قرون وسطي براي جنگ عليه مسلمانان به كار گرفته مي شد و سالها بخشي از دكترين كليساي كاتوليك بوده است و تمام جنگهاي صليبي و بسيج كردن مسيحيان از غرب به سوي شرق بر اساس همين مفهوم بوده است.

آيت الله سبحاني در بخش ديگري از نامه خود يادآور شده است: آيا نبردي كه سه ماه پيش بين اسرائيل و مردم لبنان در گرفت و خون زنان و كودكان بي گناه در آن ريخته شد از طرف شما محكوم شد؟ در حالي كه بسياري از كشورهاي غربي و مسيحي، اسرائيل را با سلاح هاي جديد و خطرناك تقويت كرده و او را در اين راه حمايت مي كردند ولي متأسفانه از آن جناب كلمه اي در محكوميت آن شنيده نشد و اگر هم سخني گفته شد بسيار كم صدا و كم فروغ بود.

آيت الله سبحاني با اشاره به هدف جهاد در مكتب اسلام گفت: اصولا جهاد اسلامي بسان جهاد ديگر پيامبران براي اين نبود كه مردم را به  زور وارد آييني سازند بلكه چون قدرتها وحكومت هايي كه مصالح شخصي آنها در جلوگيري از آگاهي مردم بود اجازه تبليغ دين الهي را نمي دادند ومبلغان ومؤمنان را مي كشتند و شكنجه مي دادند. جهاد براي اين بود كه اين موانع از سر راه مبلغان برداشته شود تا آيين الهي به صورت واقعي به مردم عرضه شود. شما بايد در سخنان خود به اين اصل توجه كنيد كه جهاد براي رفع موانع و دفاع از حريم و آزادي شخصي و گروهي است نه براي تحميل عقيده به ديگران و با نفي جهاد تمام كتب الهي را زير سؤال برده ايد.

مسئول مؤسسه آموزشي وتحقيقاتي امام صادق (ع) با بيان اينكه صد و سيزده سوره قرآن مجيد با «بسم الله الرحمن الرحيم» آغاز شده است خطاب به پاپ متذكر شد: هر مسلماني خدا را با عنوان رحيم و رحمن مي خواند و بايد در زندگي خود را مظهر صفات خدا قرار دهد چگونه مي شود آورنده اين كتاب و تعاليم آن متهم به خشونت گردد؟

وي افزود: روش شما در مورد اسلام و محكوم كردن آن كاملا ناعادلانه وغيرعقلاني است شما بايد در مورد عقلانيت اسلام و يا خلاف آن به خود متون اسلامي مراجعه بفرمائيد نه به كتابهاي مخالفان كه مغرضانه تنظيم شده، حتي هنگام استدلال به برخي از كتابهاي اسلامي ارجاع مي دهند كه از ريشه غلط و يا برداشت نادرستي با آن همراه بوده است. پيامبر گرامي اسلام (ص) از روز نخست با برهان و منطق، مردم را به آيين خود دعوت مي كرد و معجزه جاودان او كه قرآن است هنوز هم  به بي مانندي خود باقي مانده و احدي نتوانسته است خدشه اي بر آن وارد كند. اصولا همه انبياء در دعوت خود از طريق دليل و برهان وارد مي شدند و پيامبر گرامي اسلام نيز از همين شيوه بهره گرفته است. يك نگاه رهگذري بر ماده عقل، تفكر و علم در قرآن به روشني مي رساند كه آورنده اين آيين مردم را به تفكر و تعقل دعوت مي كند كافي است بدانيد كه عقل 49 بار، تفكر 22 بار و علم 779 بار در قرآن به صورت هاي مختلف وارد شده اند.

مسئول مؤسسه آموزشي تحقيقاتي امام صادق (ع) يادآور شد: پيامبر اسلام از طرف خدا مأمور شده است كه با مردم از سه طريق سخن بگويد: منطق و استدلال با متفكران، پند واندرز، گفتگو و محاوره با مخالفان، آيا پيامبري كه از جانب خدا مأمور به گفتگو از اين طريق سه گانه است مي تواند دور از منطق و عقلانيت سخن بگويد؟ براهين عقلاني ومنطق توحيد در قرآن به شيوه اي است كه فلاسفه در برابر عظمت آنها سر تعظيم فرود آورده اند.

آيت الله سبحاني با بيان اينكه عقل و خرد از منابع فقه اسلامي هستند، تصريح كرد: عموم حقوقدانان غرب مي دانند كه عقل و خرد در اسلام يكي از منافع فقهي است و احكام اسلامي از طريق قرآن و سنت وعقل و اجماع استنباط مي شود آيا شايسته است چنين آييني را به ضد عقلانيت متهم كنيد. آيا اين مذاكره و سخنراني جنابعالي به صورت يك جانبه براي جمعيتي كه اكثر آنان با مسائل عقلاني و تخصصي سرو كار نداشته و از تاريخ و معارف اسلام نا آگاهند يك روش عقلاني بود؟ اكنون كه جهاني در بحران و تنش ميان شرق و غرب به سر مي برد و برخي پيش بيني مي كنند كه مقدمات جنگ هاي صليبي بار ديگر پي ريزي مي شود صحيح است كه يكي از شاخه هاي آيين ابراهيمي با كلمات توهين آميز تحليل شود كه نتيجه آن جز كمك به خشونت و حوادث دور از انسانيت نيست؟

وي افزوده است: شما با اين سخنراني خود نمي توانيد در گفتگوي اديان شركت كنيد زيرا گفتگوي اديان براي نزديك كردن ديدگاههاي پيروان آيين ابراهيمي است و شما در صدد دور كردن ديدگاهها هستيد و در نتيجه گامي به سوي تفرقه افكني برداشته ايد كه نتيجه آن قرار گرفتن جهان در آستانه جنگ هاي صليبي است و با اين روش ثابت كرديد كه طرف خوبي براي گفتگو نيستيد.

اين استاد بر جسته حوزه عليمه قم در پايان ياد آور شده اند: آيين اسلام و متفكران اسلامي درباره صفات و افعال خدا بحث هاي شيرين و عقلاني دقيقي دارند كه به اعتراف برخي از متفكران مسيحي بسياري از ابهام ها را بر طرف مي كند و اگر عاليجناب و كسانيكه در ركاب جنابعالي هستند با اين مفاهيم آشنا شويد قطعا بسياري از ابهام هايي كه در آيين كليسا درباره صفات خدا هست برطرف مي شود ولي متأسفانه تخصص جنابعالي در كلام مسيحي است نه كلام اسلامي و كارشناساني را به كار نگرفته ايد كه هويت واقعي اسلام را براي شما بيان كنند. اميدوارم روزي فرا رسد كه رسما به اشتباه خود اعتراف نموده و از جامعه يك ميليارد و نيمي پوزش بطلبيد.

کد خبر 385167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha