به گزارش مهر ، ماه صيام گناهان را مي سوزاند و معني " رمض " سوخته شدن پاي از گرمي زمين است ، چون ماه صيام موجب سوختگي و تكليف نفس است .
ماه رمضان المبارك كه به " شهر الله " نيز معروف است ، از اين نظرها كه تنها ماهي است كه نام آن در قرآن كريم ذكر شده است ، از فضيلتي بس والا برخوردار است : شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن ( قرآن كريم - سوره بقره - آيه 182 )
نزول قرآن مجيد در اين ماه و شب ليله القدر و ماه روزه داري سلوك روحي مسلمانان و ...از ديگر ويژگيهاي ارزنده اين ماه مبارك است .
درباره ماه مبارك رمضان احاديث و روايات بسياري به ما رسيده است و كتابهاي فراواني نيز در فضايل اين ماه به رشته تحرير در آمده است . ليكن در اين مجال از زاويه اي ديگر به اين ماه مبارك خواهيم نگريست كه جهاني ديگر است و از حلاوتي ديگر برخوردار و آن همانا انعكاس اين ماه شريف در آينه زلال ادبيات است كه تجلي گاه عاليترين جلوه هاي فرهنگ و معارف اسلامي است .
نخستين نكته در اين باب اين كه به تحقيق در ادبيات هيچ يك از ملل جهان ماهي تا به اين اندازه در قلمرو ادبيات وارد نشده و مورد ارادت و ستايش سخن سرايان و ادبا قرار نگرفته است .
در " ادبيات فارسي " همواره ماه رمضان و ماه محرم الحرام مورد توجه سخنوران چيره دست ، خصوصا شاعران شيعي مذهب قرار داشته است . اگر ماه محرم به خاطر حماسه بزرگ عاشوراي حسيني نظر شاعران متعهد و ستم خيز را كه عاشقانه به ساحت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسين ( ع) عشق مي ورزند را برانگيخته ، ماه رمضان با آميزه اي بسيار متنوع ، همواره نظر سخن سرايان را به خويش جلب نموده است .
از آنجا كه در گستره ادب پارسي از ماه مبارك رمضان سخن بسيار گفته شده است ، پس به اجمال از هر شاعري به بيتي در اين مضمون اكتفا خواهيم كرد و به استقبال " رمضان " خواهيم شتافت و اين كه اين ماه در ذهن شاعران خيالپرداز ومومن چگونه نقش بسته است :
شاه نعمت الله ولي :
رمضان آمد و روان بگذشت
بود ماهي به يك زمان بگذشت
شب قدري به عارفان بنمود
اين معاني از آن بيان بگذشت ...
حكيم خاقاني شرواني :
جاهش ز دهر چون مه عيد از صف بخوم
ذاتش زخلق چون شب قدر از مه صيام
سوزني سمر قندي :
گر در مه صيام شود خوانده اين مديح
بر تو بخير باد مديح و مه صيام
نزاري قهستاني :
خجسته باد و مبارك قدوم ماه صيام
براوليا و احباي شهريار انام
عباس خوش عمل :
رمضانا تو بهترين ماهي
چون كه ماه ضيافت اللهي
خوش عمل هر كه بود در رمضان
ترك منكر نمود در رمضان
شيخ اجل سعدي شيرازي :
كسان كه در رمضان چنگ مي شكستندي
نسيم گل بشنيدند و توبه بشكستند
شاطر عباس صبوحي :
روزه دارم من و افطارم از آن لعل لب است
آري افطار رطب در رمضان مستحب است
روزه :
روزه در قرآن كريم " صوم" ناميده مي شود . اين لغت در معني به مفهوم امساك و خودداري از هر فعلي است و در اصطلاح فقهي به مجموع امساكهاي خاصي اطلاق مي گردد كه در زمان معيني واقع شود .
روزه ماه مبارك رمضان بر هر مرد و زن مسلمان واجب است . در خصوص مزاياي روزه از لحاظ پزشكي ، روانپزشكي و .. سخن بسيار گفته شده است و فوايد بي شماري در اين مورد ذكر نموده اند ، ليك اين مفهوم در ادب پارسي مضامين بسيار نغز و دلنشيني را آفريده است كه به گلچيني از اين داستان بسنده مي كنيم :
حكيم ابولقاسم فردوسي طوسي :
همان بر دل هر كسي بوده دوست
نماز شب و روزه آيين اوست
حكيم ناصر خسرو قبادياني :
چون روزه نداني كه چه چيز است چه سود است
بيهوده همه روز تو را بودن ناهار
خاقاني شرواني :
چه بود آن نفخ روح و غسل و روزه
كه مريم عور بود و روح تنها
سعدي شيرازي :
كه سلطان از اين روزه آيا چه خواست
كه افطار او عيد طفلان ماست !
خواجه حافظ شيرازي :
ثواب روزه و حج قبول ، آن كس برد
كه خاك ميكده عشق را زيارت كرد
فرخي سيستاني :
به فال نيك تو را ماه روزه روي نمود
تو دور باش و چنين روزه صد هزار گذار
مسعود سعد سلمان :
نزد خداوند عرش بادا مقبول
طاعت خير تو و صيام و قيامت
مولانا جلال الدين محمد مولوي :
ني تو را هر شب مناجات و قيام
ني تو را در روزه پرهيز و صيام
حكيم اوحدي مراغه اي :
روزه دار و به ديگران بخوران
نه مخور روز و شب شكم بدران
امير خسرو دهلوي :
ني كار مرد روزه همت شكستن است
گر خضر آبش آرد عيش جوان كشد
نظر شما