عليرضا بذرافشان، نويسنده مجموعه تلويزيوني "زيرزمين"، درباره شكل گيري داستان اين مجموعه به خبرنگار مهر گفت: "آقاي مفيد در ابتدا طرحي نوشته بودند و آقاي فرهادي هم به ايشان مشاوره داده و شروع به نگارش كرده بود، اما بعد از مدتي اين طرح بنا به دلايلي كنار گذاشته شد. بعد از ديدن طرح اوليه اين مجموعه من و آقاي افخمي به اين نتيجه رسيديم كه اين طرح با ايده هاي ذهني ما تطابق ندارد و قصه به سمت ديگري رفته، به همين دليل من طرحي نوشتم و افخمي هم در حين كار نظراتش را به من مي گفت و همزمان با پيش توليد و توليد، متن مجموعه را مي نوشتم."
نمايي از مجموعه تلويزيوني "زيرزمين"
وي با اشاره به يكي از مشكلات اين مجموعه گفت: "متاسفانه همزمان شدن پيش توليد، توليد و نگارش منجر به دردسرهاي زيادي مي شود و اضطرابي كه در اين نوع كارها وجود دارد، خيلي عوامل را اذيت مي كند. به نظرم اصلي ترين ضربه را همين جا مي خوريم، چرا كه سريال هايي كه در ماه رمضان پخش مي شود، معمولاً پرمخاطب ترين مجموعه در طول سال است كه با استقبال زيادي از سوي مردم روبرو مي شود، اما متاسفانه كمترين زمان و بودجه به اين مجموعه اختصاص پيدا مي كند."
بذرافشان ادامه داد: "ما به لحاظ نگارش اين مجموعه هم عقب افتاده بوديم. البته طرح اوليه اين مجموعه آذرماه سال 84 شروع شد كه همان طور كه اشاره كردم بنا به دلايلي كنار گذاشته شد و ما دوباره با طرحي ديگر و از صفر شروع كرده بوديم. در مجموع با توجه به محدوديت زماني كه داشتيم، اما مي توانم به اين مجموعه نمره خوبي بدهم. البته اين ارزيابي را با توجه به زماني كه داشتيم، عنوان مي كنم."
نويسنده مجموعه "زيرزمين" درباره ضعف كاراكترها و پرداخت نشدن شخصيت اسدي به عنوان يكي از شخصيت هاي اصلي اين مجموعه گفت: "من ضعفي در شخصيت ها احساس نمي كنم. اگر فرصت داشتيم بازنگري دوباره اي انجام مي دادم. اگر بخواهم ايرادي از داستان اين مجموعه بگيرم، درباره حضور كمرنگ اسدي است. بايد اين كاراكتر را پررنگتر مي كردم و نبايد كنار گذاشته شود. زماني متوجه اين قضيه شدم كه خيلي دير شده بود. در واقع پرداخت شخصيت اسدي را به قسمت هاي بعدي موكول كرده بودم كه زمان را از دست دادم."
وي در توضيح بيشتر اين مسئله گفت: "آقاي افخمي مرتباً متن هاي اين مجموعه را نظارت مي كرد و نظراتش را مي گفت، اما چون درگير ضبط هم بود، متوجه كمرنگ شدن شخصيت اسدي نشد. البته يكي از ويژگي هاي كار با آقاي افخمي اين است كه هر قسمت را كه من مي نوشتم بايد چند بار بازنويسي مي كردم و در كار خيلي سخت گير هستند، حتي ما براي 30 قسمت در حدود 50 قسمت نوشته بوديم كه مابقي قسمت ها را كنار گذاشتيم. اگر كار بازنگري كلي مي شد، مسلماً متوجه كمرنگ شدن كاراكتر اسدي مي شديم."
اين نويسنده در پاسخ به اين سئوال كه چرا در برخي سكانس كاراكترهاي اصلي اين مجموعه كه در دزدي هاي بزرگ برنامه ريزي مناسبي دارند، چرا با يك حركت ساده همه را به خود مشكوك مي كنند و اين اتفاقات همخواني با كارهاي قبلي شان ندارد، گفت: "قراردادن بخشي از اين پلان ها در اين كار مربوط به قضا و قدر مي شود كه براي هر آدمي پيش مي آيد و اين نوع اتفاقات هم براي هر آدم زرنگي ممكن است پيش بيايد. به عنوان نمونه اسدي در اين مجموعه خيلي دقيق براي دزدي برنامه ريزي مي كند، اما كيف خود را در ماشين مي گذارد و بعد از اينكه چند نفر صداي دزدگيرش را در مي آورند، برمي گردد و كيف را از ماشين برمي دارد يا با يك حركت ساده پليس را به خود مشكوك مي كند."
بذرافشان درباره تعداد زياد كاراكترهاي اصلي اين مجموعه توضيح داد: "به نظرم تعداد زياد كاراكترهاي اصلي به اين مجموعه لطمه نزده است و ما جمع بندي مناسبي انجام داديم و به نحو مطلوبي به تمام كاراكترهاي اين مجموعه پرداختيم. بايد تمام قصه ديده شود تا قضاوتي انجام شود."
وي درباره طنز ملايمي كه در اين مجموعه استفاده شده، خاطرنشان كرد: "طرح اوليه اين مجموعه كه كنار گذاشته شده بود، پر از لحظات خنده بود به گونه اي كه دغدغه اصلي قصه گويي كنار گذاشته شده بود، اما آقاي افخمي در كارهايشان معتقدند كه در ابتدا بايد قصه براي مخاطب درست تعريف شود و اگر اين كار انجام شد، مي توان در پس زمينه آن از طنز ملايم هم استفاده كرد. ما قصد داشتيم كار سرگرم كننده بسازيم تا براي مخاطب جذاب باشد."
نظر شما