به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «رینوپلاستی» به نویسندگی، بازیگری و کارگردانی شهاب زارع و عکاسی سپهر نعمت الهی است که ماجرای نمایش در واقع، داستان مردی معمولی و خوشحال با یک زندگی معمولی و راحت می باشد که یک روز با شنیدن حرفی ساده همه چیزش به شکلی طنزآمیز و شاید مضحک به هم می ریزد و به تصوراتش در مورد همه چیز زندگیش شک می کند و حالا برای بینندگان وضع و حال زندگی و تجربیاتش را شرح می دهد.
شهاب زارع درباره سبک و شیوه اجرای این نمایش به خبرنگار مهر گفت: تئاتر یاد شده در قالب مونولوگ (تک گویی) نوشته شده است، هر چند شیوه اجرایی آن ترکیبی از مونولوگ و سولیلوگ است، یعنی شخصیت نمایش کل ماجرا را خود به تنهایی روایت می کند و همزمان گاهی هم انگار با خودش بلند بلند فکر می کند که همین بلند بلند فکر کردن "مونولوگ" به حساب می آید و قسمتهایی که برای بینندگان روایت می شود را در اصطلاح تئاتری به آن "سولیلوگ" گفته می شود.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلوزیون به میزان وفاداریش در پرداختن به اصل متن این نمایش اشاره کرد و می گوید: من زمانی که نمایشنامه «رینوپلاستی» را می نوشتم، مدام حال و هوای اجرایی آن را به عنوان بازیگر و کارگردان هم در نظر داشتم و بنابراین هدفم این بود که جملات حالت محاوره ای و روان داشته باشند و در عین سادگی مفهوم را هم منتقل کنند و همچنین، موقع تمرین برای اجرا هم تغییراتی که داده ام بسیار اندک و تنها در حدی بوده که بعضی جملات به اصطلاح بهتر در دهان بچرخند و یا طبیعی تر ادا شوند و مهمتر از همه موضوع "Through Line" بود، که روش و تکنیکی است برای اینکه شخصیت روی صحنه هر چه ملموس تر اجرا گردد.
او شیوه رسیدن به نقش را از اهم ساختار یک کار نمایشی دانست و عنوان کرد: برای تجسم و خلق هر نقشی روشی خاص آن نقش هست که هر بازیگری با توجه به شخصیت فردی خودش و پیشینه آموزش و تکنیک بازیگری که داشته آن را کشف و اجرا می کند که کشف این شیوه یک روند است و لزوما در آن واحد اتفاق نمی افتد. یک مجموعه اصول مشترکی هستند که تقریبا در مورد اجرای هر نقش تئاتری لازم است رعایت شوند و این نمایش هم از آن مستثنا نیست.
زارع افزود: اصولی مانند خواندن متن نمایش تا جایی که مفهوم و ریتم هر جمله و بعد هم ریتم کلی سراسر نمایشنامه توسط بازیگر درک شود و بعد از همه این ها و اضافه کردن نکات ریز نمایشی و بداهه پردازی، می رسیم به این اصل که جملات آنقدر تکرار شوند تا وارد حافظه عضلانی بازیگر شوند و تازه اینجاست که زمینه خلق و زنده شدن نقش فراهم می شود.
موضوع و تم اصلی کار نمایش یاد شده هویت است که شهاب زارع در این باره بیان کرد: اینکه هویت ما از چه منابعی تاثیر می گیرد و چقدر از آن متعلق به خود ما و فکر شده است و چقدرش غیر مستقیم و ناخودآگاه وارد ذهن شده است.
وی ادامه داد: ایده نوشتن این متن از اینجا به خاطرم رسید که روزی با خودم فکر کردم واقعا چقدر از افکار و ایده های من اصیل و شخصی هستند؟ چقدر از چیزهایی که فکر می کنم مهم هستند، واقعا از فکر خودم می آیند و نه از دیگران و یا رسانه ها؟ و حاصل چنین سوالاتی این نمایشنامه شد.
شهاب زارع بازیگر، نویسنده و کارگردان، دانش آموخته دانشگاه هنر تهران، دانشکده سینما تئاتر است. از سال ۱۳۷۳ فعالیت در زمینه تئاتر را در شیراز آغاز کرده و تاکنون در بیش از ۲۰ نمایش صحنه ای، ۱۵ فیلم کوتاه و ۳ فیلم بلند سینمایی و یک سریال تلویزیونی ایفای نقش داشته است. آخرین ایفای نقش سینمایی او بازی در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بوده است که سکانس مورد نظر بنا به ملاحظات کارگردان و برای طولانی تر نشدن زمان فیلم از نسخه فعلی آن حذف شد.
نمایش رینوپلاستی در سال ۱۳۸۹ در فستیوال «منولیو» در تهران روی صحنه رفت و متن برگزیده فستیوال شد. وی در حال حاضر مشغول نگارش یک نمایشنامه و فیلمنامه و تدارک چند کار اجرایی است، که به مرور آماده اجرا خواهند شد.
به گزارش خبرنگار مهر، علاقه مندان می توانند به موسسه خانه هنر شیراز بلوار دانشجو خیابان دانشگاه پلاک ۶۲ رفته و از ۱۵ تا ۱۷ اسفندماه جاری در ساعت ۲۰ برای دیدن نمایش «رینوپلاستی» حضور یابند.
نظر شما